Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHudba:
Nino RotaHrají:
Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Richard S. Castellano, Robert Duvall, Sterling Hayden, John Marley, Richard Conte, Al Lettieri, Diane Keaton, Abe Vigoda (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít). Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shireová. Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (2 076)
Kmotr je gangsterské ultimátum. K tomu není moc co víc dodat. Marlon Brando je jedinečný a nepřekoná ho ani Al Pacino. A to hlavně proto, že výkon Marlona Branda je snad jeden z těch největších hereckých výkonů, co jsem ve filmu kdy vůbec zažil. Výborný od začátku do konce. Sice má film 175 minut, ale co je to v porovnání s jednou dekádou mafiánské rodiny, která je všecko, jenom ne nudná. ()
Tak nějak chápu, proč se tenhle film stal legendou. Abych se přiznala, mě moc nebavil, ale musím uznat, že zvuk, provedené některých scény jsou geniální. Proto ty čtyři *... jinak prostě: mafie mi nic moc neříká, její hyerarchie už vůbec ne, častokrát jsem se nachytala, jak se nudím. Vidět už to znovu nemusím, ani se mi nechce. Ano, Brando byl skvělý, přeměna Pacina skvělá, ale mám takové tušení, že jako knihu by mě to bavilo mnohem více. Ale ten konec se mi líbil, to jako fakt :-) ()
Dlouho, předlouho jsem odkládal zhlédnutí Kmotra. Nevím proč, snad ze strachu. Ze strachu, že se mi snad klasika nezalíbí natolik, abych jí z fleku hodil vysoké hodnocení. Mé obavy se ukázaly jako liché, Kmotr je neskutečnou filmovou kvalitou a právem patří mezi absolutní špičku světového filmu. Dokonce bych si dokázal Kmotra představit na třetí příčce, hned za Shawshankem a Forrestem. Co však s ostatními nesdílím je bezbřehé obdivování hereckého výkonu (ano, byl výborný) Marlona Branda. Podle mého je absolutním vítězem mladý Al Pacino, není divu že ho jeho výkon v Kmotrovi odrazil k téměř dokonalým hereckým výkonům a nezapomenutelným rolím. No, já teď jdu urychleně shánět obě pokračování a hlavně knižní předlohu... ()
Předložím vám nabídku, kterou nemůžete odmítnout. Buď se na Kmotra podíváte a uvidíte v něm vrchol filmového řemesla a nebo... No comment. Ovšem v tom případě očekávejte nějakého toho částečného koníka v postýlce. Jako adaptace předlohy "pouze" za čtyři hvězdy, ale jakožto samostatně stojící film bez připomínek. ()
|| Scenár: Mario Puzo, Francis Ford Coppola / Predloha: Mario Puzo - The Godfather | Hudba: Nino Rota, Carmine Coppola | Produkcia: Albert S. Ruddy | Distribúcia: Paramount Pictures | Štúdio: Paramount Pictures, Alfran Productions | Rozpočet: 6,5 miliónov $ | Tržby: 286,5 miliónov $ || Nutné čerstvé zhliadnutie. 80% | SD, DD, EN DTS | ()
Galerie (406)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (327)
- Sylvester Stallone se na konkurzu ucházel o role Paulieho Gatta i Carla Rizziho, ale neuspěl. Posléze se vrhl na dopsání scénáře k filmu Paní Flatbushe (1974) a hned poté pracoval na filmu Rocky (1976), kde vystupoval s Taliou Shire alias Connie Corleone. (DEXTER099)
- Obsazení Richarda Conteho (Barzini) byl nápad Catherine Scorsese, matky dnes již slavného režiséra Martina Scorseseho. (GreatestFan)
- Scéna, kdy dá Vito (Marlon Brando) Johnnymu (Al Martino) facku, nebyla ve scénáři. (GreatestFan)
Reklama