Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rusty James (Matt Dillon) je vůdce malého, bezvýznamného gangu na předměstí metropole. Žije ve stínu vzpomínek na svého zmizelého staršího bratra Motorcycle Boye (Mickey Rourke), který byl šéfem gangu v dobách jeho největší slávy. Předtím, než Motorcycle Boy zmizel, však zakázal jakékoliv pouliční šarvátky mezi gangy. Rusty James neváhá porušit dohodu a dochází k boji s šéfem další bandy otrapů Biffem Wilcoxem (Glenn Withrow), při níž je James díky své horké hlavě málem zabit, nebýt nečekaného návratu bratra. Ten, se však už nezdá být oním pověstným hrdinou – zmatený a deziluzovaný tráví více času v obchodě se zvířaty, než oprašováním zašlé slávy. Tam pozoruje dravé ryby v akváriu (jediné kolorované objekty v černobílém filmu) a střeží tajemství minulosti. Během následujících pár dnů bude nejen Jamesův život balancovat na ostří nože. (kwietitze)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (104)

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Rumble Fish Francisa Ford Coppoly sa zameriava na osud a pálčivú problematiku sociálne narušenej mládeže v amerických provinčných mestách. Coppola možno až priveľmi chce aby ten film bol odlišný a premýšľavý na rozdiel od podobných snímok s tematikou pouličných gangov. Film je veľa umelecký, ale bohužiaľ nemá vlastne žiadny príbeh. Zato film dokázal presne vystihnúť a štylizovať prázdno, ktoré je zjavné a úplne úmyselné, pretože ide práve o to, ako stiesňujúci je pocit ubíjaného života na jednom mieste a neschopnosť urobiť "niečo", vypadnúť zo stereotypu. Diane Lane bola v mladosti nádherná. Ale je pravda že teraz je tiež sexi a dozrela ako víno. Poteší aj mladučký Nicolas Cage v roli frajera menom Smokey. Je skvelý, tu je ešte taký vychudnutý chudáčik s plnou hlavou vlasov, ktorý sa hrá na drsňáka. Je to zvláštne film, pre premýšľavú mládež. ()

Perverz 

všechny recenze uživatele

Directed by Francis Ford Coppola, známe ho, Ford prostě umí. Tenhle film se mi naprosto trefil do noty, zamiloval jsem si ho. Protože film nepřináší jednoznačný příběh, či zápletku, ale jen jakýsi pohled do života pár postav (bylo to o Rusty Jamesovi nebo spíše o Motorcycle Boyovi?), měl jsem podezření, že je to režisérova zpověď, jenže není, je to totiž podle knihy. I tak, je to metafora, metafora o vyprázdněnosti. Výtečně se na dívá, Diane Lane je tak krásná, a tolik mladých hvězd. Film si pohrává s existencionalismem. Všechno to chození po barech, černobílá slast, tak parádní hudba, pára, měl jsem u toho pocit jako po kopnutí panáka dobrého chlastu. A ještě jednou zmíním tu hudbu, úůů. Je to kousek života na plátně. ()

Reklama

Amputace 

všechny recenze uživatele

Stylově vytříbená Coppolova studie lidské omezenosti, tuposti a pochybných zásad, které jejich nositele zbavují veškerých šancí o podnětnou sociální interakci. Film je to sám o sobě dobrý (hodnotím-li tedy prostředky čistě filmové: kamera, načasování hudby, vedení herců), nicméně postrádající kvalitnější rovinu literární či, chcete-li, příběhovou. Ne, že by Coppola neuměl vyprávět, na Kmotrech nám ostatně dokázal, že tohle rozhodně mezi jeho slabiny nepatří, zde však o rozvíjení příběhu vůbec neusiluje, koneckonců neusiluje ani o příběh. Proč? Jeho film je v první řadě o nudě a neschopnosti vymanit se z radostí a požitků (touha po boji a vzdoru, kterou hrdinové naplňují při soubojích gangů (tímto motivem je rozvinut jediný náznak děje, který se ve filmu objevuje: konfrontace nezkušeného Rusty Jamese a jeho bratra, který na rozdíl od Jamese již něco prožil, nějakou dobu pobýval v Californii a poznal "svět za zdí" a nyní se snaží svému bratrovi otevřít oči jak vyprávěním a přibližováním nového světa, který poznal, tak už svojí přítomností) a sexuální život, který je ve filmu rovněž vykreslen velmi jednostranně a ploše), které jsou však ve skutečnosti jen imitovaným stereotypem, jenž může nějakou dobu bavit, ale dříve či později se v něm člověk utopí a ztratí coby mentálně smysluplná osoba význam - a to ať už si svoji situaci uvědomuje nebo ne, jelikož snaha cokoli s ní udělat, cokoli změnit, bude takřka bezvýjimečně neúspěšná a bezzubá. Coppola dokonale nastínil podobu takového světa (vizuálně), podařilo se mu své hrdiny uvěznit do nervy drásajících kulis a černých mračen, nepodařilo se mu ovšem vytvořit pro tento svět sdostatek bezvýchodných situací a neřešitelných momentů. A zde se opět dostáváme k příběhu, který zkrátka chyběl. Cokoli ve filmu vykonaného bylo totiž poměrně donebevolající, vizuální preciznost nestačila k tomu, aby hrdinové vzbudili u diváka jakékoli emoce. Všechno bylo prázdné, zbytečné. Takříkajíc nicneříkající. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Dravé ryby jsou filmem s charakteristikou stylizované zábavy pro chlapce s nádechem výrazu mužnosti. V současné době je komerční filmová produkce plná podobných kousků. Výtvarná stránka je výrazně osobitá, pohrává si s kompozicí, piplá se s detailem, laská se s dynamikou, s nadšeným zápalem si užívá kreativní rozvernosti stylizované vizualizace. O umění snad nelze ani mluvit, Francis Ford Coppola si byl velmi dobře vědom své přednosti efektního vypravěče příběhu a svou veškerou energii vráží do vizuální podoby a drobné náznaky uměleckých principů jsou naplánovaným pohybem osobního stylizování obrazu. Hovořit o sociální tématice, či niterné rozpolcenosti nemá význam, Dravé ryby jsou žánrovou zábavou a svou formou inklinují k toužebné značce kultu. Stylovým hrdinou zábavného žánru pro dospívající chlapce je Rusty James (snaživý Matt Dillon), horkokrevný mladík. Superman je pokrevně příbuzným vzorem, ale pro obyčejného smrtelníka jsou snahy o vyrovnání se s nadpozemskou silou přespříliš ambiciózní, pokaždé se narazí na metafyzické limity lidské podstaty. Žárlivý vztek žene vpřed. Supermanem s apatickou melancholií je The Motorcycle Boy (stylizovaný Mickey Rourke), starší bratr Rusty Jamese a hrdinný vzor rebelující mládeže. Mimozemské schopnosti se ve světě obyčejných smrtelníků otravují nudou. Hlavní ženskou postavou je Patty (příjemná Diane Lane), slušná dívka ze spořádané rodiny s chvějící se slabostí přitažlivé náklonnosti pro Rusty Jamese. Rebel je lákavým symbolem, ale čisté romantické představy a vlastní důstojnost mají přednost. Výraznější postavou je otec bratrů (stylizovaný Dennis Hopper), alkoholik s bystrou myslí. Osamělost duše se osvobozuje v oparu lihovin. Významnou postavou je Steve (sympatický Vincent Spano), Rusty Jamesův kamarád již od útlého dětství. Neústupný vztek kamaráda ho fascinuje natolik, že ho stále věrně následuje. K výraznějším postavám patří také Cassandra (příjemná Diana Scarwid), lehce nešťastná a halucinačně povznesená intimní známost Motorcycle Boye. A je zde také Smokey (sebevědomý Nicolas Cage), Rusty Jamesův kamarád ulice i jeho rival v oblasti intimního přání. Z dalších postav: Rusty Jamesův prostoduchý kumpán drsnější chuti ulice BJ Jackson (Chris Penn), posel drsné ulice Midget (Laurence Fishburne), tvrdě neústupný policista v aktivním stavu bdělé pohotovosti Patterson (William Smith), ctižádostivý rivalský rváč ulice Biff Wilcox (Glenn Withrow), svérázný provozovatel nálevny s kulečníkem Benny (Tom Waits), Pattyina mladší sestra Donna (Sofia Coppola), ctihodný ředitel střední školy Harrigan (Michael Higgins), či dva nemilosrdní násilníci v tmavé uličce (Tracey Walter a Lance Guecia). Dravé ryby jsou žánrovou filmovou zábavou. Stylizace je velmi karikaturní a zesměšňuje samu sebe. Navíc se zdá, že neplánovaně. Rozumím, že si stylizovaná zábava nalezne moře příznivců, mě se to, naštěstí, netýká. ()

Micro41CZ 

všechny recenze uživatele

Wow! Tahle variace na multiego hlavního hrdiny byla dokonalá! V bezčasí je Rusty James jakožto hlavní postava obklopen svými dvěma nejvýznamějšími stíny - Stevem, ztvárňujícím slabost, rozum, zdrženlivost a "dobro", a THE Motorcycle Boyem, ztvárňujícím rozvážnou moudrost, rozšafnost, ideál a kult vůdce, jakým by postava (Rusty James) chtěla být (ona sama je mezi nima situovaná jakožto arogantní fracek). /// Otázkou je, do jaké míry jsou tyto dva charaktery skutečné, nebo jen vysněné (zajímává je smrt vůdce-syna-bratra, kterou všichni ignorují (i přes jeho vybájené kvality), což nahrává k modelu virtuálních alter-eg hlavního hrdiny symbolizujícíh pouze ztrátu jakéhosi smyšleného učitele, protože se v něj sám na konci filmu právě vypuštěním ryb do řeky stane. /// Motiv ryb, které jediné jsou barevné a proti zrcátku se stanou agresivními - v uzavřeném prostoru, uvězněni v akváriu (i když v něm vidí jen samy sebe), a naopak v řece, kde mají svobodu, jsou volné a neútočí na sebe samy, krásně reflektuje pocit postavení těchto tří charaterů ve snímku! A jejich vzájemná konfrontace je vždy perfektní! Jako by se mezi sebou hádal "andílek na rameni" a "ďáblík na rameni" s tím rozdílem, že tady existuje jakožto ústřední prvek, jemuž na rameno sedají našeptavači, "ďáblík", a na rameni mu sedí "andílek" a na druhém "kult osobnosti a vůdce, jeho vzor", jež ho (Rustyho Jamese, "ďáblíka") neustále konfrontují s realitou a komentují (nejenom slovy) jeho dění ve filmu. ()

Galerie (94)

Zajímavosti (12)

  • Hodiny je možné vidět v každé scéně filmu. (CliffLee)
  • F. F. Coppola přiznal, že tento film je jeden z jeho pěti nejoblíbenějších filmů, co natočil. (CliffLee)
  • Matt Dillon četl knihu několik let před natáčením tohoto filmu a při rozhovoru s S.E. Hintonovou řekl, že je to jeho oblíbená kniha. Hintonová na to řekla, že když někdo označí její knihu ''Dravé ryby'' za oblíbenou, pobýval obvykle v polepšovně. (CliffLee)

Reklama

Reklama