Režie:
Otakar FukaKamera:
Josef HanušHudba:
Jiří ŠustHrají:
Josef Vinklář, Jiří Bartoška, Miroslav Moravec, Jiří Krampol, Jaroslava Pohlová, Alena Pohlová, Václav Lohniský, Karolina Slunéčková, Brigita Hausnerová (více)Obsahy(1)
U jednoho benzinového čerpadla pracuje stálá parta: vedoucí Vávra, bývalý stavební inženýr ing. Stejskal, samolibý podvodníček Karafa a starý pán před důchodem Dvořák. Mají dobře propracovaný systém, díky kterému dovedou přesměrovat část zisku do svých vlastních kapes. Jediný, kdo s nekalými kšefty nechce mít nic společného, je starý Dvořák, který si jednoho dne raději najde jinou práci. Do této situace přichází jako nový zaměstnanec mladík Zdeněk Černý. Je zvídavý a rychle se zapracovává. Pochopí i systém dělení zisku. Ve Vávrovi i ostatních záhy vzbudí důvěru, avšak brzy začne prosazovat své právo na rovný díl ze zisku… (Česká televize)
(více)Recenze (123)
Typicky dobově tendenční kriminální film, tedy hodně slabý a planý pokus o detektivku, jelikož složka detektivní obloukem minula tenhle plytký snímek stejně jako charakterní herectví minulo jednotlivé herecky normalizované herce. Tahle agitka třídně uvědomělého režimu (plán pětiletky velel zřejmě natočit něco o hospodářské kriminalitě podrývající socialismus) nemůže být ničím víc, než čím doopravdy je, tedy ideově falešným a obsahově i řemeslně špatným filmem. To nezakryje ani charisma Jiřího Bartošky, ani pokusy o normalizovanou erotiku. Špatná ,,krimoška" špatného režiséra, jakým byl specialista na socialistické detektivky Otakar Fuka. Zapomenout. Nereprízovat... ()
SPOILER. Bez ohledu na to, jak ideově zatížený film to je, jsou Pumpaři hlavně děsná nuda. Ono asi příběh o podvodníčcích z benzínky nešlo natočit o moc jinak, než že je nakonec všechny zatkne VB pro "podvody s blokovými poukázkami a cizími valutami, pro ohrožení devizového hospodářství, a spoluúčast na rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví." Film je v podstatě dosti kritický k nejrůznějším nešvarům své doby (které ale v současnosti narostly do mnohem obludnějších rozměrů - i dnes je korupce na každém kroku, jenže jde o víc, než o pár korun na pumpě). Proto bych snímek do určité míry klidně označil jako věrnou historickou sondu do "fungování" společnosti, samozřejmě s vědomím, že je vyloženě normalizující. Jediným problémem při jeho sledování dnes zůstává fakt, že je to tak neskutečná nuda. I takovýto film ale může vést k zamyšlení - protagonisté si zde žijí své ubohé životy a snaží se nějak se protlouct, přivydělat si pár korun navíc, ale na co? Co dělat v takovém státě, z něhož nelze vycestovat bez boje o výjezdní doložky atd? Postavit si vilu a zavřít se do ní? Koupit si zeleného Chryslera a přitahovat nechtěnou pozornost? Postavit si protiatomový kryt, protože...? ()
Tak tohle je skutečná normalizační sračka. Jako filmařina je to k smíchu, jako kriminálka taky. Že se z Bartošky vyklube fízl, mi bylo jasný od začátku, tady se žádný překvapení nekonalo. Drsný hlášky od Moravce či od Vinkláře působí trapně a ještě trapnější je snaha o zobrazení života na vysoké noze; že jsou pro bolševický burany dobrý akorát tak vizoury a gin, to je celkem jasný, že Kodet jezdí sporťákem polepeným nálepkama, to bych taky ještě skousl, ale že si Moravec nechá hloubit pod garáží protiatomovej kryt, to už jsem nemohl. Srandovní byl taky Přeučil coby advokát, protože je to naprosto typicky zcestný ztvárnění role právníka od herce, kterej neví, jak na to, a tak zahraje upjatýho snoba - blbce. Jednu hvězdičku musím dát za Krampola - karatistu, protože jeho karatistické výkony mě skutečně rozesmály. ()
Za film bych dal tak jednu hvězdu, leda tak za atmosféru a hlavně scény z pumpy a okolí, ale na druhou stranu další minimálně jednu hvězdu za autentické (byť jistě nechtěné) zobrazení doby, kterou si dneska rozhodně ne málo lidí úžasně idealizuje (všichni měli práci, byty byly zadarmo, zdravotnictví zadarmo, žádní bezdomovci, žádné exekuce, bezpečno bylo - co jim je po svobodě, cestování, vzdělání - pravda je, že to takhle nebylo vůbec, ale co se dá dělat), nicméně právě tyhle detektivky ukazují zcela přesně, jak to fungovalo. A když se k tomu přidá nevábnost exteriérů, všudypřítomná špína, opadané baráky, chabý vozový park, daleko rozbitější silnice i třeba onen "sortiment" na pumpě, tak vidíme, jak to za toho socialismu (normalizace) vypadalo. A to je největší cena těchto chabých detektivek bez napětí i vtipu. A že nebyla zločinnost jako dneska? V novinách psali, co se smělo a hodilo a zločinnost byla plus minus stejná jako dneska, akorát se o ní nesmělo mluvit a svobodný tisk (bulvár nepočítaje) neexistoval. Byli vrazi, narkomani, lupiči, zloději, podvodníci a korupce by la ještě mnohem horší než dneska, protože bez korupce se nedaly sehnat ani základní věci až už z oblasti služeb nebo i docel obyčejného zboží. A že pumpaři patřili k oné elitě - zelinář, řezník, taxikář, číšník je jasné. Veksláci byli teoreticky za hranou, ale kdo zná Bony a klid, tak jasně vidí, jak je vládnoucí moc ignorovala a jak pravil v jednom televizním rozhovoru již zesnulý Valtr Komárek, tito lidé prostě regulovali spotřebu a šedá zóna ekonomiky byla větší než dneska. A to patří k většině detektivek, které byly po roce 1968 natočené, byť to bylo kouzlo nechtěného. ()
,,Potřeboval bych párkrát škrábnout na zahrádce.“ Od Pumpařů jsem čekal, že budou obyčejnou kriminálkou o šmelení u pumpy, ale ona se mi před očima místo toho odehrávala nahláškovaná jízda. Na diváka se doslova hrne obrovské množství toho nejlepšího socíkového luxusu, aut, značek, oblečení, chlastu, baráků a hlavně super alá americkejch hlášek, jako ,,Je ólrajtovej“. Víc než kriminálka je to takový náhled do života šmelinářů, krimi to začne být až v úplném závěru. Postavy jsou dobře zahrané i napsané, děj nikam nespěchá a tak je dost času na to, seznámit se se všemi, což je příjemný kontrast k současným trochu uspěchaným filmům. A nesmím zapomenout na rozkošná dvojčata Pohlovy, která měla vskutku talent! ()
Galerie (10)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (12)
- Salamandr (Jiří Kodet) má naprosto stejný vůz jako Stanislav Volejník (Petr Nárožný) z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974). (gug)
- Ve voze (Mercedes) Jiřího Krampola (Mojmír Karafa) po každém otevření dveří hraje z rádia Karel Gott. (M.B)
- Motorest se nachází ve Zdibech a jmenuje se Stará pošta. Pumpa, kde byl zaměstnán Černý (Jiří Bartoška), je dnes čerpací stanice Benzina v ul. Poděbradská v Praha 5 v Motole. Pumpa pod mostem, kde posléze pracoval Dvořák (Václav Lohniský), je v současnosti čerpací stanice Robin Oil v ul. Strakonická v pražské Malé Chuchli. Motel Zlatá podkova, dnes Hotel Golf, se nachází v ul. Plzeňská v Praze 5 v Motole. (Cucina_Rc)
Reklama