Režie:
Alexandre AjaKamera:
Maxime AlexandreHudba:
François-Eudes ChanfraultHrají:
Cécile de France, Maïwenn, Philippe Nahon, Oana Pellea, Andrei Finti, Franck Khalfoun, Gabriel Spahiu, Bogdan Uritescu, Jean-Claude de GorosObsahy(1)
Horor Noc s nabroušenou břitvou je děsivý příběh dvou dívek, které bojují o přežití s šíleným psychopatem. Spolužačky Marie a Alexia jsou nejlepší kamarádky. Aby se mohly v klidu připravovat na univerzitní zkoušky, rozhod-nou se strávit víkend na odlehlé usedlosti Alexiiných rodičů. Uprostřed noci zastaví u domu dodávka a na dveře zaklepe neznámý muž. Otec Alexie otevře a s prvním zasvištěním břitvy se pro obě dívky idylický víkend změní v nekonečnou noc plnou teroru. Alexia je neznámým šílencem spoutána a unesena. Podaří se Marii zachránit kamarádce život? Nebo se také dostane do rukou brutálního vraha?
Horor Noc s nabroušenou břitvou je natočený ve stylu diváckých hitů jako byl Texaský masakr motorovou pilou nebo 3:15 zemřeš. Producentem filmu je slavný francouzský režisér a scenárista Luc Besson (Brutální Nikita/Nikita, Leon, Pátý element/The Fifth Element, Johanka z Arku/The Messenger: The Story of Joan of Arc, Utržený ze řetězu/Unleashed). V jeho produkci vznikly úspěšné filmy jako jsou série Taxi, Kurýr/The Transporter. Nocí s nabroušenou břitvou se vrací k hrůze a napětí, kterou disponovaly klasické horory 70. let. Režisér Alexandre Aja rafinovaně stupňuje tísnivou a děsivou atmosféru až k šokujícímu vrcholu. V hlavních rolích excelují Cécile de France (Cesta kolem světa za 80 dní/Around the World in 80 Days), Maïwenn (Pátý element/The Fifth Element, Leon) a Philippe Nahon (Purpurové řeky/Les Riviéres pourpres, Bratrstvo vlků Hon na bestii/Le Pacte des loups). Noc s nabroušenou břitvou získala ocenění ve čtyřech kategoriích na Katalánském MFF ve Španělsku a získala si velkou pozornost na Festivalu fantasy filmů v Amsterodamu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (514)
Přiznám se, že po "Hory mají oči", které mě moc nezaujalo jsem se Ajovi dlouho vyhýbal, ale kladné reference na tento film, přicházející z několika stran, mi prostě nedovolily tento kousek vynechat. Nejdřív celkem zajímavá krvárna s velmi dobrou atmosférou, ale i přesto nikterak uchvacující. Ještě nějakých 10 minut před koncem jsem byl rozhodnutý dát takové ty klasické 3 hvězdy, ale to jsem ještě nevěděl co příjde. Závěr, který je tady mnohými odsuzován, mi tak nesmírně zamotal hlavu, že jsem si musel v hlavě celý film procházet a vysvětlovat. Nakonec musím uznat, že lepší závěr by se těžko vymýšlel. Díky tomu jde hodnocení jednoznačně nahoru a pro Aju jsou dveře opět otevřené. ()
Vždycky, když někde někdo píše o slasherovém žánru a množství vyteklých tekutin a vyhřezlých orgánů v určitém filmu shazuje jako čajíčkovou záležitost, mě napadá, zda by dotyčný v případě, že by se nachomýtl u havárie a měl poskytnout první pomoc, dřív omdlel, pozvracel se nebo vzal roha. Napadalo mě to dávno předtím, než jsem se na svých pracovištích začala přesvědčovat na vlastní oči, do jakého stavu je schopná lidská bytost dostat sebe nebo druhé. Takže se nedá tak úplně říct, že by se jednalo o můj oblíbený žánr, i když bádání, co na tom ostatní vidí, nepostrádá na zajímavosti. Nicméně jsem se snažila nedat předsudkům šanci a atmosféra zoufalství kombinovaného s odhodláním mě u obrazovky držela poměrně dlouho bez reptání. Ovšem pointě musím poděkovat za zprostředkování pocitu bezmocného ležení na zemi poté, co vás někdo půl hodiny kopal do koulí. Ne že by můj smysl pro logiku věci byl kdovíjaký, ale tady dostal výstavní hysterický záchvat, válel se, kopal a ječel: "Já chci nějakej smysl a vysvětlení a chci a chci a chci!" Sakra, scénáristi, ujasněte si už jednou rozdíl mezi šokujícím vyvrcholením a donebevolající pitomostí nebo aspoň svoji nemohoucnost oslaďte dostatečným počtem cukrátek, která tomu nevděčnému rozmazlenému spratkovi zavřou hubu. A ze mě laskavě nedělejte blbce, já to většinou úspěšně zvládám sama. P.S. Jen tak mimochodem, román D. Koontze Intensity, z kterého film volně vychází, podobnou debilní pointu nemá. Možná by nebylo od věci nezkoušet být kreativní za každou cenu... ()
Atmosférická kombinácia exploitationu, snuffu, slasheru a hixploitationu s prvotriednou réžiou neznámeho a mladučkého francúzskeho zajačika, na ktorého z diaľky pozerá šedá eminencia filmu, rozporuplný Luc Besson. Násilie najhrubšieho zrna, sex, skvelá kamera, brutálne scény (beh lesom, orálny sex), vynikajúce komorné herecké obsadenie a šokujúci záver, ktorý si z nás zrejme robí srandu. ()
Tenhle film mě v mnohém příjemně překvapil - syrovou, civilní atmosférou (podstatně realističtější než u vizuálně vymazleného remaku Texaského masakru), několika silnými okamžiky (úvodní felace, probuzení se domněle mrtvé oběti), vynalézavostí vražd (uražená hlava, přišlápnutí těla na střepy pod ním), netradičním scénářem, upřednostňujícím místo klasického vybíjení stáda sledování vraha a unesené kamarádky a v neposlední řadě opravdu děsivým buranským zabijákem. A skvělou hudbou, samozřejmě. Negativ není moc a až na jedno se nezdají důležitá. Auto, které vypadlo z Jeepers Creepers, zbytečný, nesmyslný a co je nejhorší, strašně provařený konec, který by ve svém filmu nepoužil snad ani sběratel všech myslitelných klišé Uwe Boll, ale hlavně hrozná nuda a to od samotného začátku až do konce. Nejhorší je, že vůbec nechápu proč jsem se celou dobu tak strašlivě nudil, protože objektivně musím uznat, že tenhle film strmě ční nad americkou slasherovou produkci posledních let. ()
Tak tohle byla hodně nabroušená jízda. Aneb Texaský masakr po francouzsku. Cécile De France se své role "statečné dívčiny" zhostila skvěle, a je radost ji sledovat (zvláště při osobním odpočinku s walkmenem:) Scény jsou dostatečně krvavé a brutální s občasnou příměsí, která zavání splatterem (nešťastný muž s hlavou v zábradlí, či závěrečná "cákající" scéna v autě). Jediné, co bych vytkla, je konec. Ten je nečekaný, překvapující, avšak pro mě nebyl šokující, neboť vzhledem k celému předešlému ději postrádá logiku a stává se tak nesmyslným. Ale i tak, mi tato menší drobnost nemohla pokazit celkový zážitek a dojem. I když, kdyby byl konci nechán "volný průběh", a příběh by byl zakončen tak, jak se očekává, že by v tomto žánru měl být zakončen, snímku by to možná je prospělo. ()
Reklama