Režie:
Roger CormanScénář:
Richard MathesonKamera:
Floyd CrosbyHudba:
Les BaxterHrají:
Vincent Price, John Kerr, Barbara Steele, Luana Anders, Antony Carbone, Lynette Bernay, Larry Turner, Mary Menzies, Patrick WestwoodObsahy(2)
Nicholas Medina je synem neblaze proslulého španělského inkvizitora. Nicholasova žena Elizabeth zemřela za velmi podivných okolností, což jejího bratra Francise přiměje k tomu, aby je jel na Medinův zámek prověřit. Zdrcený Medina věří, že byla Elizabeth pohřbena zaživa, a je přesvědčen, že slyší její hlas, který na něj volá. Elizabeth ve skutečnosti zosnovala se svým milencem, doktorem Leonem, plán, jak dohnat Medinu k šílenství, jehož součástí bylo předstírat vlastní smrt. Podaří se jí dosáhnout vytyčeného cíle (i když k vlastnímu zármutku, jak odhalí poslední záběr filmu), a Medina přijde o rozum. V domnění, že je svým vlastním otcem, si Medina oblékne inkvizitorské roucho, připoutá Francise ke stolu a spustí nad ním obrovské kyvadlo s ocelovou čepelí, které pomalu, pomaloučku klesá k jeho bezbranné oběti. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (183)
Námětem pro tento film je knižní předloha, povídka Edgara Alana Poea, kterou jsem rovněž četl. Film se jí ale zas až tak moc nedrží a myslím, že to je dobře. To co Poe skvěle popsal ve své knize, to Corman dovedl k dokonalosti na filmovém plátně. Samozřejmě je řeč hlavně o Kyvadle a jámě. Celým filmem nás doprovázela klavírní a varhanová hudba, která navodila tu správnou tajemnou a místy až mysteriózní atmosféru. Skvělý film, kterému se dá opravdu vytknout málo co. Skvělé herecké výkony, nádherná atmosféra i prostředí, to všechno jsou záruka kvality, kterou nám nabídl Corman. ()
Řeknu to na rovinu. Viděl jsem dřív film Zánik domu Usherů. Pokud si přečtete můj komentář k tomuto filmu můžete si z malou nadsázkou změnit název na Jáma a kyvadlo. Majitele domu hraje stejný herec, tedy Vincent Price, má i stejné sklony k malování. Člověk , který tentokráte přijede na návštěvu nahledá svou snoubenku, ale svou sestru. Je tu i sluha, ale mají i služku. Dům nestojí u jezera ( bažiny ) ,ale u moře...taky voda. Instrumentální hudba ( Lex Baxter ) podporuje ponuré prostředí obou domů a vedou se zde dlouhé debaty o příčinách smrtí. Předloha je taky od Edgara Allana Poa http://cs.wikipedia.org/wiki/Edgar_Allan_Poe Režii dělal taky Roger Connor. Scénář Richard Matheson, tak jak před rokem. Akorát je tady to kyvadlo, jinak nic nového. Zánik domu Usherů byl lepší a první, to možná rozhodlo o hodnocení. ()
Poe stojí a padá s náladou, kterou ve svých prózách ve verších - jinak se jeho povídky charakterizovat nedají - vyvolává; to ostatní je buď triviální, nebo zcela nicotné (říkám s určitou nadsázkou). Filmař s touto výchozí výstrojí ducha nevystačí. Film naopak stojí a padá do značné míry s příběhem, jsa příběhem sám (opět řečeno s nadsázkou). Spojit dva takovéto "živly" do sourodého celku není snadné. Je to o to obtížnější, oč snadněji a samozřejměji působí dosažený výsledek. Metoda, zvolená Cormanem, je téměř virtuózním vrcholem takovýchto snah. Propracovaná fabule, scénograficky přeplněná rekvizitami gotického románu a doplněná celou sérií nečekaných zvratů, vyúsťuje do zážitku, jehož citové podhoubí se blíží k tomu, které nabízí literární předloha. Lichotivější kompliment pro takto nesnadný případ nelze použít. Nabídnu proto ještě jednu - neméně svůdnou - paralelu: české filmové a televizní - zejména zemanovské - adaptace francouzských verneovek. Řekl bych, že v obou případech je dosažená úroveň srovnatelná, ač oba tvůrčí přístupy vycházejí z odlišných, velmi různorodých zdrojů. ()
Rozhodně nelze očekávat čistou filmovou verzi známé Poeovy povídky, s tou to má společného jen málo (zhruba 10-15 závěrečných minut), je to spíše slepenec více poeovských příběhů a námětů (spíše jejich ducha). Dobře vymyšlený a hlavně výborně natočený příběh s klasickými poeovskými proprietami jako je předčasný pohřeb, zazdívání zaživa, užírání svědomí a propadání šílenství. Dočkáme se klasických pochmurných gotických kulis, temně tísnivé a napjaté atmosféry a v neposlední řadě výborné hudby. Trojka Poe-Corman-Price je prostě klasika. 4,5* ()
Gotický horor je pro mne zatím vcelku neprozkoumané území a tak mohu jen hádat, že Jáma a kyvadlo splňuje všechna patřičná kritéria svého žánru. Od pavučin přes hrobky až k potemnělým chodbám tajemného hradu. Co do prostředí tedy ideální a snad i matečné místo pro hrátky se strachem. Povídky E.A. Poea jsem četl v šerém dávnověku mladistvých let a prakticky si je nepamatuju, nijak mi tedy fakt, že Corman se spíš jen inspiroval, nevadí. Koneckonců až na výjimky mně obecně nesoulad s knižní předlohou v případě filmového zpracování nijak netrápí. De facto komorní vyprávění o tajemné smrti mladé šlechtičny s nádechem detektivního vyšetřování graduje k špičkovému strašidelnému vyvrcholení, ze kterého by si celá řada současných režisérů mohla vzít ponaučení. O fous víc téhle ingredience a šel bych na pět. Filmová Výzva 2015 od peter12 ()
Galerie (65)
Photo © American International Pictures (AIP)
Zajímavosti (10)
- Výška kyvadla sa v rôznych záberoch neustále mení. (beso74)
- Film nikdy neměl prolog. Ten byl přidán, když byla Jáma a kyvadlo prodána televizi a bylo potřeba, aby byl film o několik minut delší. Z herců byla k dispozici pouze Luana Andersová, takže s ní byla natočena scéna v blázinci a přidána na začátek. Ve skutečnosti se tato scéna vůbec neváže ke zbytku filmu. (liquido26)
- Rozpočet filmu byl 300 000 dolarů. (Chatterer)
Reklama