Režie:
Fatih AkinScénář:
Fatih AkinKamera:
Rainer KlausmannHudba:
Alexander HackeHrají:
Birol Ünel, Sibel Kekilli, Catrin Striebeck, Güven Kıraç, Meltem Cumbul, Zarah Jane McKenzie, Stefan Gebelhoff, Francesco Fiannaca, Mona Mur, Ralph Misske (více)Obsahy(1)
Cahil Tomruk žije v Hamburku ze dne na den. Když jednoho dne narazí autem do zdi a málem se přitom zabije, ocitne se na psychiatrické klinice a jeho lékař se snaží najít cestu z bludného kruhu pacientovy existence. A právě tady, na nemocniční chodbě, se Cahil seznámí s tureckou dívkou Sibel, která se pokusila o sebevraždu. Její rodina se řídí těmi nejortodoxnějšími představami o postavení ženy ve společnosti, ale Sibel zoufale touží po volnosti, kterou Evropanky považují za samozřejmost. Za jediné východisko považuje formální sňatek s mužem tureckého původu, a proto požádá Cahila o pomoc. Jenže vymknout se z rodinných pout není tak snadné, jak si dívka představuje, protože nikdo se nedokáže zcela vytrhnout z kořenů, z nichž vyrostl. A Sibel si v sobě nese nejen horoucí přání získat svobodu a překročit hranice národnosti a náboženství, ale také touhu po lásce. Režisér Fatih Akin, který má zažitou osobní zkušenost potomka tureckých rodičů, vyrůstajícího v Německu, tomuto trpkému milostnému příběhu vdechl výjimečnou autenticitu a věrohodnost. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (175)
Za normálních podmínek by scénář vystačil na celovečerní film, ale to by se režisér nesměl nihilisticky nimrat ve zbytečných detailech a musel by dát průchod příběhu. Možná se z toho dal sestříhat velmi solidní středometrážní film, protože poslední půlhodina byla fakt dobrá. *** Viděno během Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií II. ()
Vynikající německo-turecký film o střetu kultur, o tom, jak do sebe zapadají, jak se prolínají, ale i jak na sebe narážejí a reagují spolu dvě civilizační paradigmata - náš evropský emancipovaný pohled a tradiční patriotistické kořeny v jednání Turků (třeba ta scéna, jak se bratři baví o prostitutkách, za kterými je u nich zvykem bez nejmenších skrupulí chodit, a hlavní hrdina vybuchne, protože svou vyvolenou (byť Turkyni) miluje západním? způsobem, nebo prostě jen jinak a naplno)... Kulturní a civilizační tlak je tak obrovský, že před ním musejí lidé utíkat a někdy i emigrovat, stejně tak naši hrdinové - Turek Cahil utíká ke dnu láhve alkoholu a mladá Sibel nejdříve pokusem o sebevraždu z tohoto světa a pak se postupně stále více snaží z osidel ortodoxie své rodiny uniknout právě k Cahilovi. Zprvu formální sňatek přeroste v cosi hlubšího, ale dosíci kýžené vnitřní svobody nelze...cesta ven z kulturních stereotypů je namířena proti zdi... Stejně výrazný je tu i rozměr lidské individuality. Vzpoura jedince, odvaha bojovat se životem i nástrahami osudu, síla unikat systému a žít si svůj život vnitřně svobodně a nezadat si s nikým a ničím... To vše reprezentují oba hlavní hrdinové (Cahil pro mne osobně asi trochu víc) a vyjadřují tak čistě západní, evropský, individualistický pohled ve vnímání světa. Proti nim stojí vnímání tradiční, rodové, kolektivní... Za zmínku stojí i ,,romantická" rovina, tu jsem také silně akcentoval, motivy vztahu dvou mladých lidí a jejich čisté lásky... Nelze ani opomenout úžasné herecké výkony, bravurní režii a hudbu - kapela hrající záměrně místně kýčovitou muziku na břehu Marmarského moře v popředí Istanbulu byla skvělá... ()
Film ma jednu vyraznou nevyhodu, tou je scenar. Uz od zacatku se pribehu ( tak jak je nam predlozen ) neda verit. Za vse mluvi zadost o ruku. Pokud se od ruznych nepravdepodobnych situaci a nelogicnosti odprostime a omluvime je, mame moznost videt film, ktery nenudi. Je velice dobre a dynamicky natoceny, vyborny soundtrack ( vcetne klipu z Istanbulu:-) ), zajimave prostredi. Souhlasim s ostatnimi uzivateli, ze tam bylo moc nasili, zcela zbytecne. Sibel Kekilli je v Proti zdi nadherna. ()
Při troše štěstí uděláte ze života v prdeli život trochu míň v prdeli. Aspoň že se nám tu nikdo nesnažil vnuknout pocit, že by to mohlo být i jinak. Potkal ji ve fázi, kdy jeho život už nezávisel na na něm samotném a odsud není pro člověka cesta zpátky. V jeho případě byla - v podobě Sibel, nadstandardu od pánaboha. Budiž mu přáno, dostal šanci žít život trochu míň v prdeli a to se v takové fázi rovná menšímu zázraku. ()
Velmi dobré sociální drama o dvou lidech, kteří si to mezi sebou vždycky představovali jinak, než jak to zrovna bylo... Hned několik zvláštních osudových zvratů a drsných souher náhod zde působí až neuvěřitelně realistickým dojmem a není divu, že když se k tomu přidají povedené herecké výkony obou hlavních protagonistů, zanechá ve vás Proti zdi opravdu hluboký zážitek. ()
Reklama