Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jejím jediným zločinem bylo, že se stala obětí. Psychologické drama Znásilnění (1988) režiséra Jonathana Kaplana vzbudilo ve své době značnou pozornost. Vyzývavá servírka Sára Tobiasová (Jodie Fosterová) je v nočním baru znásilněna třemi muži. Jejího případu se ujme mladá prokurátorka Kathryn Murphyová (Kelly McGillisová), která se rozhodne obžalovat nejen tři násilníky, ale také houf okolo stojících mužů, kteří všemu přihlíželi a nejenže zločinu nezabránili, ale naopak provinilce nadšeně povzbuzovali. Prokurátorka se při vedení obžaloby musí potýkat především se svojí nedůvěrou vůči Sáře, která je díky neuspořádanému životu velmi nevěrohodnou svědkyní… Film byl vyzdvihován především kvůli přesvědčivému výkonu Jodie Fosterové, která tady vytvořila svou první velkou „dospělou“ roli, za niž mj. dostala Oscara, Zlatý glóbus (ex aequo), Cenu Národní filmové rady (NBR) a Donatellova Davida. Rovnocennou partnerkou jí v úloze žalobkyně byla Kelly McGillisová, v té době i známější herečka díky hlavní ženské roli v diváckém hitu Top Gun (1986). Ani po třiceti letech neztratilo Znásilnění nic ze své naléhavosti. Spíš naopak, když ho dáme do souvislosti s nedávnými obviněními několika známých osobností ze sexuálního obtěžování, jež pobouřila nejen Hollywood, ale celou americkou společnost. Snímek uvádíme s původním distribučním dabingem z roku 1990, který jsme před vysíláním celý zrekonstruovali do přijatelné technické podoby. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (125)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Já, takový fanda Jodie, jsem tenhle z jejích základních filmů viděla až teď, hanba mi. Po těch všech letech můžu přidat v komentáři snad jen to, že snímek Znásilnění má kromě jiných kladů (syrovost, vynikající herecké výkony, exkurz do zákonitostí americké justice), také účel osvětový, ač se tohle slovo může zdá jakkoliv úsměvné. Pokládá etické otázky od pravdomluvnosti až po to, že výstřih či flirt není důvodem. 70%. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Jodie Foster bez debat herecky excelentní, ale to mi samo o sobě nestačí, abych z toho filmu byl nějak unešený, když už jsem tam žádný jiný klad nenašel. Dost jsem se u toho nudil, ten film v podstatě zcela postrádá jakékoli drama nebo napětí - pachatele si odvedou stejně snadno, jako když jdete koupit rohlíky, a od začátku je zcela jasné, že obžaloba soudní proces vyhraje, jinak by ten film vůbec nevzniknul a ten jeho koncept by nedával smysl. Celkově asi moc nemusím filmy, jejichž ústřední téma má přitahovat víc pozornosti než filmařské prostředky, jimiž je toto téma zpracováno, čímž si mj. vysvětluji, proč zde tolik lidí ventiluje své irelevantní názory na to, zda si za to Sarah mohla sama či nikoli (film myslím zcela přesvědčivě ukazuje, jaká je odpověď na tuto otázku). Podle mě je to zcela konvenčně natočený film (viděl jsem tam mnoho příležitostí, jak mohl být scénář lepší - svědkyně by třeba mohla pachatele krýt, protože by žárlila na mladou hezkou Sarah, prokurátorka by sama mohla mít trauma z dávného znásilnění, soudce by mohl být uplacený pachateli a posléze potrestán spolu s nimi, Sarah by mohla mít zavázané oči, aby nemohla identifikovat pachatele a jejich chytání se víc zdramatizovalo, mohla by také mít AIDS a všechny pachatele nakazit, nebo by mohla při znásilnění otěhotnět a řešit, kdo je otcem a co udělat s dítětem, a celé by to mohlo být vyprávěno z různých perspektiv... prostě podle mě tam byla hromada možností, jak tu lineární nudu rozbít nějakými zvraty či pohledy jiných postav), který je navíc hodně zaseknutý v době svého vzniku, všechny ty tehdejší příšerné kostýmy, účesy, auta, apod. odváděly mou pozornost stranou od vyprávěného příběhu, který mě nebavil i tak; navíc jsem to viděl v českém dabingu, který ten dojem taky moc nevylepšil, v původním znění by to snad bylo lepší. Celkově bych se tomu filmu podruhé vyhnul. ()

Reklama

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Těžko o tomto filmu psát jakákoli superlativa, protože je smutné, že měl vůbec potenciál vzniknout. Podle závěrečného dodatku dochází v Americe ke znásilnění každých šest minut. To je šílené... Neexistuje pro to omluva. Ani sexy oblečená, ani opilá, ani zhulená, ani smyslně tančící, ani flirtující žena není povolenkou ke znásilnění. Bez debat. Podle zákona má každý právo na obhajobu. Být obhájcem takových zmetků a nechat si za to ještě ke všemu platit, hanbou bych se propadl. Na taková zvířata (právě jsem urazil veškeré zvířectvo) by platil jen zákon Bruce Willise; "...strčím ti do prdele deštník a rozevřu ho!" ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Strhující a Oscarem zcela právem oceněný výkon Jodie Foster za roli ženské, která si "koledovala" a vykoledovala. Je krátká sukně, tanec a lascivní pohled výzva a povolenka ke znásilnění? Je to polehčující okolnost? "My za nic nemůžeme, vona si vo to řekla". Film o hranicích, o výkladu práva, o postojích, o přátelích či "přátelích", prioritách ............. ()

zdenny 

všechny recenze uživatele

Já to zase neberu jako nějaké nadupané soudní drama, které by mělo lidi přinutit zamyslet se nad fenoménem znásilnění a postavení žen v západní společnosti. Prostě parta buranů znásilnila holku, která před a při svém vyzývavém tanci mohla budit dojem, že to i chce. Samozřejmě znásilnění jako takové rezolutně odmítám a nemám pro něj omluvu. Ale dělat zrovna z tohoto filmu nějaký morální apel? Navíc ten vztah mezi advokátkou a její klientkou byl takový zvláštní. „Já je nechám zavřít, odskáčou si to“…“no, ale nebude to znásilnění, ale jen napadení.“ A: „Já už vás nechci, kašlete na mě a nic neumíte“, „a teď už vás zase chci, jo, jdeme do toho, ukážeme jim“. A tak pořád dokola. A nakonec to vypadá, že větší svině byli ti, co povzbuzovali než ti, co ji tam na tom automatu znásilnili. Takže pro mě rozhodně žádná pecka. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (23)

  • Jedná se o jeden ze tří filmů, který vyhrál Oscara za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli, aniž by byl aspoň nominován v jiné kategorii. Další snímky jsou Tři tváře Evy (1957) a Misery nechce zemřít (1990). (GreatestFan)

Reklama

Reklama