Reklama

Reklama

Zeptej se prachu

  • USA Ask the Dust (více)
Trailer

Obsahy(1)

Drama podle slavné románové předlohy Johna Fanteho se odehrává v období americké hospodářské krize. Temperamentní Mexičanka Camille (Hayek) doufá, že si polepší sňatkem se zámožným Američanem. Vše se ale zkomplikuje, když se setká s Arturem Bandinim (Farrell) – mladým Italem, který se chystá ukončit svou spisovatelskou kariéru a usadit se s nějakou půvabnou modrookou blondýnkou... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (108)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Toto dílo je kvalitní romantický film. Je mnohem lepší, než by se podle hodnocení mohlo zdát. Odhalovaná poprsí žen mě ve filmových výtvorech nezajímají. Zdejší předností je odhalování vztahu, kde romantická hloubka citů má silnější působivost, než mohou nabídnout běžné romantické cajdáky. Romantika lásky je touha, hledání, tápání a rozpolcenost. Je to bolest a magická přitažlivost, které opakovaně podléháme i při vědomí, že v našem nitru nastane doba pro nesourodé zvuky chaotické rozeklanosti chtíče a rozumu. Chtíč a touhy dodávají životu tu nejexpresivnější chuť, která mnohdy bývá i tím nejvíce impresionistickým zážitkem jedince v běhu času. Není v tom harmonie, ale mnoho trápení, nejistot, obav, strachu, ubližování i destrukce. Ale i přes veškerou tíživou bolest a rozklad, jsou to ty nejvelkolepější okamžiky. Převést literární dílo do filmové podoby nemusí být ten nejsnadnější úkol. Zde se podařilo výstižně vykreslit prostředí vnitřních pochodů, pohnutek i slabostí jednotlivce. Všeho toho zmatku, který zůstává skryt a ke kterému se pokleslá a často oslavovaná pseudoromantická tvorba nikdy ani o kousek nepřiblíží. Hlavní postavou je začínající spisovatel Arturo Bandini (velmi zajímavý Colin Farrell) ve své touze po uplatnění a hltání krás života. Jedno i druhé se u něj propojuje v jediný hnací motor, který není nikdy schopen nastartovat na delší vzdálenost. Představy, ideály a skutečnost zanechávají ve svém nositeli schizofrenní neklid nejasností citů. Stále hledá způsob správného uchopení lásky, stále ubližuje, stále trpí a stále hledá. Nachází okamžiky, které se natrvalo zaryjí do paměti zkušeností. Hlavní ženskou postavou je mexická servírka Camilla Lopez (šarmantní Salma Hayek) s touhou po plnohodnotném společenském přijetí. I ona je pohlcena nejednoznačností vztahu, i ona je vláčena protichůdností rozumu a srdce. I ona ve svém zmatku ubližuje, trpí a prožívá nejsilnější okamžiky vlastního života. Nabízí vše, a přesto stále uniká. Významnou postavou je skromná hospodyně Vera Rivkin (velmi zajímavá Idina Menzel), bezprostřední ve svém vyznání. Vyznání a vše, co s ním souvisí, se stává základem pro život i tvorbu Artura. Z dalších postav: bezstarostný Arturův soused v rozkladu života Hellfrick (dobrý Donald Sutherland), sebevědomý a jízlivý barman a zkoušející spisovatel Sammy (Justin Kirk), či opatrná a nedůvěřivá majitelka penzionu paní Hargraves (Eileen Atkins). Ve zmatcích pocitů a tužeb se lze snadno ztratit. Naštěstí, stále žijí filmový tvůrci, kteří hloubce vnitřního pnutí a bezradnosti dávají přednost před líbivou a povrchní romantickou pohádkou. ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Začátek je děsně trapnej, mladej krásnej spisovatel hledá inspiraci a potká mladou krásnou servírku…zííív…..pak se film rozjede, když postavy dostanou jakous takous hloubku a uvěřitelnost, spisovatel se projeví jako nafoukanej protivnej fracek a servírka jako dost sebevědomá a nespoutaná mrška! Střední část je skutečně koukatelná, nejen kvůli vnadům Salmy Hayek. Jakmile ale servírka poprvé zakašle, jde všechno do haye a film se vrátí do stupidních klišé kolejí, které po úvodním rozjezdu docela úspěšně opustil a my už jen čekáme na závěrečný patos! A proč tam vlastně byl ten Donald Sutherland? ()

Reklama

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Knihu neznám, ale prý je v USA klasikou, má ukazovat odvrácenou stranu L.A., tu v době krize na chudých předměstích a ne na slavných bulvárech, milostný příběh zde má hrát vedlejší roli. Ve filmu hraje tu hlavní, ale o "špičkování" titulních hrdinů jsem vůbec nevěděla, co si myslet, nejspíš to měla být osudová láska, jenže tak to vůbec nevyznívalo, žádné jiskření, žádná chemie, žádné emoce - vše muselo být řečeno, z projevu herců to rozhodně poznat nebylo a jako dvojice se k sobě nehodili. U dialogů jsem měla několikrát dojem, že herci plácli co je napadlo a režisér to tak nechal, protože stejně nevěděl, jak dál. Nelíbilo se mně ani výtvarné ztvárnění snímku. ()

Fanosh 

všechny recenze uživatele

"Jmenuju se Arturo Bandini a jsem spisovatel!" Jedna z mích oblíbených knih nedoceněného autora Johna Fanteho s názvem Ask the dust překopaná na filmové plátna.Dlouhou dobu jsem se toho děsil a vyhýbal. Jenže každý jednou máme své slabé chvilky a já v jedné takové podlehl a snímek shlédnul. V Americe při hospodářské kryzi to lidé prý neměli zrovna lehké. Tady i spisovatel bez ispirace žije nad dnešni možnosti průměrnéh čecha. Farrel je jako Bandini až moc velký švihák a repliky recituje bez nějakého citu. Vsuvky v podobě jeho vnitřních monologů jsou bohužel jen v první třetině takže nakonec tak nějak vyšumí do prázdna. Salma Hayek jako jeho Mayská princezna Camilla je k začátku docela věrná. Pak se to někdy v polovině filmu zlomí a začíná se hrát na romanťárnu a celá atmosféra se poroučí k šípku. V knize byl ten zamilovaný jen dvacetiletý Arturo. Krom toho to byla jeho první láska, nikdy dřív se ženou nebyl. Na to je Farrel až moc velký suverén. Jako spisovatel žil spíš samotářským životem. Krom toho i s kompexem, že je Ital. A díky té jeho talijánské krvi byl i věřící. Což dokreslovalo jeho povahu. Což tady nedokresluje vůbec nic, spíše to vypadá jak omalovánky z mateřské školky. Camilla byla jasná mrcha, co toho využívala. Tady by to byl asi průser udělat neco takového ze Salmy zvlášť, když se uvolila ukázat poprsí v celé své kráse. Naštěstí se nezapomnělo na mé dvě oblíbené vedlejší postavy. Soused Helfrick chodí žebrat prachy na chlast a pak na maso jen v županu a vypadá jak starý Bukowski. A záhadná a potrhlá Vera Rifkinová, která se ka Bandinimu hodí rozhodně víc než zrádná Camilla. Ti se ukážou v první, té lepší polovině. Jak už jsem zmínil druhá půlka je až přehnaně melodramatická. A děj se odděluje od knihy. Camilla se místo vypočítavé potvory stane zamilovaná oběť. Bez spoileru nechci nic prozrazovat. Ale naprosto mě to díky znalosti knižní předlohy urazilo. A pro ty, co knihu neznají a brečí. Nebojte. Camilla jen utekla a pak se zase vrátila a stala se z ní lezbička. Vážně! Aspoň, tak to líčí Bukowski v jeho knize Hollywood ve které se ukáže samotný Fante na sklonku svého života. Ale to je zase jiný bříbeh. Suma sumárum. 50% za první půlku. A teď jsi du radši přečíst knihu. ()

numi 

všechny recenze uživatele

Příliš odměřené, příliš samoúčelné a příliš nezajímavé. Colin Farrell hraje překvapivě dobře, Salma Hayek také, ale vzájemná chemie nefunguje ani náhodou. Ačkoli by společné scény měly mít obrovský náboj (a potenciál tu rozhodně je), tak jsou až příliš chladné a nucené. Navíc lze ve filmu najít dokonalý protipól, protože scény, ve kterých se potkává Farrell s Idinou Menzelovou jsou ostré a průrazné jako Chapmanovy náboje. Pochválit tak lze jen výpravu za nádherné meziválečné Los Angeles a mexicky laděnou hudbu, která stylově odděluje jednotlivé scény. Jinak je snímek nudný a neoriginální i ve své úpěnlivé snaze být originální. A navíc je také při svém lenivém stylu vyprávění přespříliš dlouhý. [srpen 2006] ()

Galerie (34)

Zajímavosti (8)

  • Během úvodního víkendu promítání v USA (10. – 12. 3. 2006) snímek utržil 68 779 dolarů v sedmi kinech. Celkový výdělek se vyšplhal na 743 847 dolarů. (imro)
  • Robert Towne se seznámil s původní knihou již v sedmdesátých letech. Jejího autora tehdy potkal během rešerší pro scénář k filmu Čínská čtvrť (r. Roman Polanski, 1974). Začal se o ní zajímat a scénář dokončil až na začátku devadesátých let minulého století. Dlouho potom nemohl sehnat finance na natáčení a text si mezi sebou pohazovala studia i přesto, že se o něj zajímal Johnny Depp. (imro)

Reklama

Reklama