Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jedno přísloví říká: "Jez proto, abys žil. Nežij proto, abys jedl." Jenže starý indiánský mýtus Weendigo zase vypráví o tom, že ten, kdo požije maso svého nepřítele, získá jeho sílu a duši. Má to ovšem háček každý, kdo to udělá, dostane i neukojitelný hlad po další lidské potravě, změní se v dravce a tomuto neblahému osudu může uniknout pouze vlastní obětí. Americko-britský film Dravci, který je kombinací kanibalského a upírského hororu, se odehrává v polovině 19. století na zapomenuté pevnosti v kalifornském pohoří Sierra Nevada. Právě sem je na zimu převelen kapitán John Boyd, vyznamenaný za hrdinství v mexicko-americké válce. Jenže jak už to při válečných konfliktech bývá, všechno se ve skutečnosti odehrálo trochu jinak. V bohem zapomenutém místě však Boyda čeká nejtěžší bitva jeho života střet s kanibalem Colqhounem, který pronikne do pevnosti a vláká její posádku do pasti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (468)

kiddo 

všechny recenze uživatele

Morálka – poslední bašta zbabělce. / Potřebujeme domov. A tato země usiluje o to být celistvá. A polyká, co může. My pouze následujeme. Ach, ten věčný spor o to, jak se budou USA utvářet: bude to mírumilovná neutrální společnost milující bližního svého a dbající na morálku, nebo bezohledný nietzscheovský predátor, který udává takt nižším lidem? Po dlouhé, dlouhé době se mi dostalo echt postmoderny, u které je opravdu co objevovat a o čem přemýšlet a kterou si užije stejným dílem intelektuál jako příběhář, což shledávám po sérii přímočarých útoků na emoce typu Americká krása vážně osvěžující. Šlo by tu sice zase komentovat drzou tarantinovsky ujetou hudbu (country k vražedné honičce?) nebo Pearce, který je výborný jako vždy, když má hrát postavu s emočním rozpětím neutrál – zápor, ale mě zajímá zdejší podtext, a to neskutečně cynická satira na historii, zeitgeist a minulou i současnou politiku Spojených států. Jaksi nebude náhoda, že se film odehrává ve zlaté době formování USA v čistě vojenském prostředí, začíná uprostřed mexicko-americké války, jsou v něm prostřihy z večeře na mrtvé vojáky a hlavní záporák filozofuje o morálce a expanzionismu, jehož agrese je symbolicky přítomna v kanibalismu. Ravenous je jasným odsouzením politiky expanzionismu a vyslovuje se pro morálku a neutralitu, a to i v případě že to znamená chovat se jako zbabělec a obětovat životy druhých; přitom dle závěru nemá morálka šanci zvítězit jinak než na krátkou dobu, protože windigo je součástí americké historie (soutěž: který americký národ je vymyslel?), a i když je zrovna poraženo, není vykořeněno a bude existovat tak dlouho, dokud tu bude jeho spouštěč, tzn. strach ze smrti. 4,5* za výborný napínák s názorem, který, i když se s ním neztotožňuju, je zábava objevovat a snadné pochopit. PS to Raven: muzikál jsem tam nenašla. Edit: Tak už to zase někdo vystihl líp. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

"Ten, který bojuje s monstry by si měl dávat pozor, aby se sám nestal monstrem". Myslím, že tenhle citát z Nietzscheho hned v úvodu filmu vystihuje opravdu přesně vše, o co v tomhle brilantním hororovém dramatu jde. Kapitán Boyd (G. Pearce) je skutečným >antihrdinou< , poslaným po mexicko-americké válce "za statečnost" - vlastně za trest - kamsi do odlehlé pevnosti v horách Sierra Nevady a v úzké (leč velmi různorodé) komunitě hrstky vojáků a personálu musí čelit největší zkoušce svého života. Ano, ta potrava jim dala nebývalou sílu, aby je nakonec zahubila jejich slabost. Velmi jednoduchými výrazovými prostředky (mmj. s pomocí dekadentně bizarního, ale velmi jemného sofistikovaného černého humoru) a bez nějakých zvláštních efektů (ke kterým by žánr mohl svádět) dosahuje režisérka(!) filmu opravdu >husté< atmosféry ve skvěle vystavěné a svým způsobem snad i uvěřitelné zápletce a vytváří tak mírně stylizovaný, velmi drsný a krvavý, ale smysluplný a poutavý příběh lidí v mezní situaci, rezignujících na své lidství a nakonec i na život sám. Vše umocněno místy až pitoreskně absurdním hudebním doprovodem Damona Albarna a mistra minimalisticko-symfonických zvukových koláží Michaela Nymana. - - - Čtyři a půl hvězdičky za tuhle filmovou (vskutku) lahůdku - nakonec po (mučivé ;-) úvaze zaokrouhleno (i za tu hudbu) nahoru... ()

Reklama

Zeck 

všechny recenze uživatele

Bizarní film, který nejvíce padá a získává na faktu, že jednu a tu samou věc ukazuje v průběhu stopáže naprosto jinými způsoby (vážně, hororové, komediálně, dramaticky). Když mávnu rukou nad tím, že celá pointa je nesmyslná jako prase, zůstane mi úchylně zvláštní pecka, která je prostě geniální i svým poselstvím. Genialitu filmu ovšem sráží jedna podstatná věc, způsob jakým je vyprávěn. Carlyle podal naprosto dokonalý výkon, při kterém stačil jen pohled na jeho démonické grimasy a film měl rázem jednoho z nejlepších záporáků v historii hororů, zvláště u jeho proměny ve scéně u jeskyně byl pak tento pocit nejsilnější. Jenže právě v době, kdy Carlyle doslova exceluje a šokuje diváka svojí proměnou do té doby ve zcela vážně myšleném filmu, nastane groteskní scéna při honičce v lese, která z hutné atmosféry plné napětí, udělá během pár vteřin naprostou frašku. Takovéto střídání poloh a žánrů se pak v celém filmu opakuje ještě několikrát, nutno podotknout, že za asistence kardinálně nevhodné hudby. Přesto je film svojí skrytou narážkou na společnost a hustou atmosférou při vážných sekvencích, naprostá bomba. Film navíc táhnou skvělé výkony Pearceho a již zmiňovaného Carlyla, přesto mám pocit, že pokud by se ta prvoplánově a účelově nehodící hudba odstranila a nahradila jinou, pak je film ještě o dvě kategorie výš. Podobné filmy: Van Diemen´s Land . 80% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Snědl jsem 5 lidí za 3 měsíce.“ Ambiciózní pokus natočit něco jako Near Dark dojíždí hloupý scénář, špatnou režii a nevýrazné herecké výkony. Hodnej chlápek se nechce nechat sežrat, zlej chlápek chce sežrat všechny, akorát to nikdo neví a kdo to ví, tomu nikdo nevěří. Hypoteticky vzato, film by mohl skončit po necelé hodině, kdy jsou všichni krom hodného a zlého chlápka sežráni, jenže ze souboje muž proti muži nevzejde jasný vítěz a celý cyklus se tudíž může s obměněnými postavami (čerstvé maso) opakovat. 50% Zajímavé komentáře: kiddo, H34D, petero, salahadin ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Určite nie film pre každého, s tým by som rád začal. Spočiatku som totiž chcel napísať, že netradičný bol výber hudby. V tomto filme bolo ale netradičné takmer všetko a ak mám pravdu povedať, keby sa film nenatáčal u nás a neniesol by na obale také známe mená, asi by ostal niekde v súkromných hľadáčikoch fanúšikov žánru. Pearce, Carlyle a spol. filmu dodali naozaj skvelú atmosféru, človek by podľa obsadenie čakal, kedy sa film učlovečí, ale ono je to čím ďalej, tým viac väčšia úchylnosť. Úchylné je, že sami ale tá úchylnosť úchylne páčila. Napätia je tu celkom sympaticky dosť, scenár tiež nebol úplne deravý, atmosféra krutá a surová; a s vedomím, že nič podobné už asi nikdy neuvidím som si film celkom vychutnal. 75%. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (14)

  • Syndrom windigo je reálně existující popsaná psychotická porucha projevující se krom jiného nutkáním požívat lidské maso. (kwaicheng)
  • Scéna s naháňačkou zakončenou skokom bola natočená na Tomášovskom výhľade v Slovenskom Raji. (Zl0)

Související novinky

Horor na Divokém západě – svatokrádež?

Horor na Divokém západě – svatokrádež?

16.03.2008

Soudný den je za rohem, ale režisér této drsné akční sci-fi Neil Marshall (kromě jiného tvůrce vynikajícího klaustrofobického Pádu do tmy) se přesto dívá do budoucnosti. Která leží v minulosti. Máte… (více)

Reklama

Reklama