Režie:
Roman PolańskiScénář:
Ronald HarwoodKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Rachel PortmanHrají:
Barney Clark, Jeremy Swift, Ian McNeice, Richard Durden, John Nettleton, Harry Eden, Ben Kingsley, Edward Hardwicke, Jamie Foreman, Paul Brooke, Mark Strong (více)Obsahy(1)
Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (249)
Polanského adaptace slavného Dickensova románu má ty největší předpoklady pro to stát se úspěšnou, avšak balancuje na hraně řemeslně precizně zpracovaného filmu a neodbytného pocitu, že mu něco chybí. Kontrastů najdeme ale víc, ať už jde o parádní kulisy, kostýmy (!!!) na straně jedné nebo o ztrácení dechu a tahu na bránu na straně druhé. Nicméně pokud je film odrazem tehdejšího realného světa, jsem si jist, že bych v něm nepřežil ani jeden den! :D Velmi brutální a velmi realistické! ()
Pokora voči knižnej predlohe priniesla svoje ovocie. Takto majú vyzerať filmové adaptácie literárnej klasiky. Napriek tomu, že film sa volá /celkom logicky/ Oliwer Twist, vďaka Benovi Kingsleymu by sa mohol volať Fagin. Stojí a padá najmä s charizmou tejto postavy. Barney Clark okrem peknej tváričky nedodal filmu ani len gram emócie. ()
Po pár shlédnutích musím říct, že tahle adaptace sice není špatná, ale příběh je odvyprávěn tak nějak studeně, bez zájmu o ostatní postavy a celé prostředí a dobu. Když si porovnám Kingsleyho Fagina s Faginem G. C. Scotta v tomto podle mě nejlepším zpracování, druhý u mě vyhrává, a to právě díky mnohem většímu prostoru. Pohled Polanského filmu je velmi úzký, jeho středobodem je Oliverova touha po svobodě, takové té dnešní imaginární, ve které mu pár lidí pomáhá, protože to mají ve scénáři (Nancy). Škoda, čekal jsem víc. ()
Až příliš rutinní zpracování literární klasiky, o kterou se minimálně ve škole otřel snad úplně každý. Režisérovi se podařilo navodit solidní atmosféru a celkem věrně se drží knižní předlohy, zejména první půlhodina byla výborná a divák sdílí s malým hrdinou jeho totální bezmoc. Na druhé straně, nepřináší nic navíc, čím by se tenhle kousek lišil od ostatních X zpracování Olivera Twista. Také mě trochu zklamalo herecké obsazení, hlavně představitelé dětských rolí jsou k uzoufání nevýrazní. Je to spíše taková pohádka na pár podívání. ()
Nic proti výkonu Bena Kingsleyho, ale kdyby tvůrci do role Fagina obsadili Geoffreyho Rushe, ušetřili by si spoustu práce, neboť silně namaskovaný Kinsley vypadá jako Rush s parukou a bradkou!:-) Polanského Twisp samozřejmě, stejně jako všichni velmi utrpěl smrštěním košatého příběhu do dvou hodin, ale i přes tu dějovou a charakterovou mělkost se na to aspoň fakt hezky kouká. ()
Galerie (49)
Photo © Sony Pictures Entertainment
Zajímavosti (11)
- Ve filmu si zahrály obě děti režiséra. Morgane Polanski ztvárnila dceru farmáře a Elvis Polanski se objevil jako chlapec s obručí. (don corleone)
- Nápad na zfilmování románu pochází od Polanského ženy, a jelikož on hledal něco, v čem by si mohly zahrát i jejich děti, ihned se pustil do Olivera Twista. (don corleone)
- Mezinárodní produkce si vyžádala na evropské poměry slušných 50 mil. eur, ale u diváků neměla ohlas. Například v Anglii vydělala jen 2,3 mil. liber a v USA 1,9 mil. dolarů. (imro)
Reklama