Režie:
Fernando MeirellesScénář:
Jeffrey CaineKamera:
César CharloneHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Ralph Fiennes, Rachel Weisz, Hubert Koundé, Danny Huston, Gerard McSorley, Pete Postlethwaite, Bill Nighy, Donald Sumpter, Nick Reding, Juliet Aubrey (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V odlehlé části Severní Keni je nalezena brutálně zavražděná aktivistka Tessa Quayle. Její manžel Justin, člen Britského vysokého komisařství v Nairobi, se rozhodne vyšetřit smrt manželky na vlastní pěst. Důkazy ukazují na zločin z vášně. Proto se Quayle pronásledovaný výčitkami a pověstmi o nevěrách své zesnulé ženy vydává po stopách její minulosti. Bude muset riskovat vlastní život a projít tři kontinenty, aby odkryl pravdu. Díky přístupu k diplomatickým tajemstvím začne postupně odhalovat spiknutí, které je mnohem rozsáhlejší, než by si kdy dokázal představit... Nepohodlný byl natočen podle románu bývalého příslušníka britské zpravodajské služby, nyní světoznámého autora špionážních bestsellerů, Johna le Carrého. Režisérem thrilleru je Fernando Meirelles, který má na svém kontě nominaci na Oscara (za režii filmu Město bohů). Hlavní role ztvárnili Ralph Fiennes (nominovaný na Oscara za Anglického pacienta a Schindlerův seznam) a stále oblíbenější herečka Rachel Weisz. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (430)
Podmanivé vizuály (fotogenická Keňa), výborní herci a postmoderně odvyprávěný příběh. Zahradník mi sedl, vyhovovalo mi pomalejší tempo, vícevrstevnatý příběh, volné prolínání vzpomínek do současnosti... Kameraman a střihači odvedli skvělou práci (barevné stylizace, kontrasty, rozzáběrování...). Hudba rovněž výborná. ()
"Nothing in his life became him like the leaving it." Macbeth? Anglický pacient? Ne, jen anglický diplomat se sklony k zahradničení, do něhož je zaseto semínko nejistoty, co nakonec houževnatě vyklíčí v ušlechtilou rostlinu vytlačující plevel.. Skvělá práce s flashbacky, místy rušivá ruční kamera, v délce poněkud rozmělněná naléhavost a skličující obraz bídy, bezmoci a beznaděje. Myslím si, že točit film s podobnou tématikou mainstreamovým způsobem je pokrytectví, ale na druhou stranu, každý počin, který nám ukáže, že planeta Afrika je pro nás "so far, so close", má svou cenu. Stejně tak stojí za povšimnutí poznámka autora novely Johna le Carré v závěrečných titulcích: „Nikdo v tomto příběhu, ani zájmová skupina nebo společnost není, díky Bohu, založena na fyzické osobě nebo zájmové skupině v reálném světě. Ale mohu vám říci, že jak pokročila má cesta napříč farmaceutickou džunglí, uvědomil jsem si, že v porovnání se skutečností je můj příběh krotký jak pohlednice z dovolené..“ Zahradník jednu rostlinu plevele odstraní, kousek dál vyroste deset dalších… ()
Aj by som dal plný počet, ale to by ma mohli obviniť, že je to kvôli silnej téme. Toto je však dobrý film bez ohľadu na to, o čom je. Ústredný manželský vzťah je skvelo vykreslený (takmer ako vo FONTÁNE), je to dobre natočené a ešte lepšie rozprávané. Film s jednoduchým príbehom ani chvíľu nenudí a je dostatočne hlboký, aby dokázal dojať... ()
Film, který mě ke konci už jen otravoval - na můj vkus je příšerně překomplikovaný (čert aby se vyznal v té změti postav a jejich divných jmen) a, ó ano, proč to nepřiznat, i protivně britský (osobně nemůžu cokoli souvisejícího s Británií ani cítit). Pokud jde o obsazení, Ralphu Fiennesovi jsem nikdy nepřišel na chuť, Danny Huston mě vyloženě sral, a Billa Nighyho nemůžu pro změnu ani vystát - díkybohu aspoň za tu Rachel Weisz, která je zde ve svých 35 letech vážně báječná. Natočeno je to celé jistě bravurně, ale za sebe nemám problém napsat, že mě námět film neoslovuje, nebaví a téměř obtěžuje, čert vem celou Afriku, co je mi po ní - dojímat se u podobných bijáků považuji za vrchol pokrytectví. Když běžely v závěrečných titulcích ty le Carrého kecy, že tenhle film je jen slabý odvar toho, jak to chodí ve skutečnosti, pomyslel jsem si cosi o bláznivém starém paranoidním dědkovi, kterému přeskočilo, a úlevně ukončil přehrávání. Do smrti už nechci mít s filmy tohoto typu nic společného. ()
Vzhledem k tomu, že se tvůrci snaží o až přílišnou realističnost, to paradoxně ztrácí grády právě tam, kde musíte u filmového příběhu trochu přitlačit. Když jsou nám osudy postav podány div ne formou televizních zpráv nebo reality show, nemám s nimi takový prožitek a spoluprocítění, jako kdyby to bylo natočené jako normální film s obyčejnou strukturou vyprávění. ()
Galerie (51)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (22)
- Ze 4 nominací na Oscara vyšla nakonec vítězně jen Rachel Weisz v kategorii Herečka ve vedlejší roli a rovnež jen jí se dařilo na Zlatých globech. (imro)
- Režisér Fernando Meirelles o Kibere v Keni povedal: „Je ťažké uveriť, ale myslím si, že Kibera je v skutočnosti horšia ako favelas v Riu, kde sme natáčali Mesto bohov. César Charlone a ja sme strávili veľa času vo favelách, no Kibera bola pre nás stále šokom. Neviem si ani predstaviť, čo si museli myslieť britskí členovia štábu. Pri tej chudobe ste... vytriezveli.“ (Arsenal83)
- Kate Winslet bola zvažovaná do hlavnej ženskej úlohy ešte predtým, ako bola obsadená Weisz. (Arsenal83)
Reklama