Reklama

Reklama

Tristram Shandy

  • Česko Tristram Shandy: Ptákovina a bejkárna (více)
Trailer

Obsahy(1)

Inspirací tohoto neortodoxního filmového díla je román Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho, který napsal britský pastor Laurence Sterne v letech 1759–1767. Rozsáhlý román, patřící k anglickým literárním skvostům, byl považován za nezfilmovatelný, ale Winterbottom jej přetvořil v pozoruhodně invenční podívanou. Když Tristram Shandy začíná vyprávět svůj životní příběh, ocitáme se v 18. století. V dramatickém okamžiku hrdinova zrození však zjistíme, že jsme přítomni natáčení filmu. Za hereckým představitelem Shandyho Stevem Cooganem přijíždí jeho žena se šestiměsíčním dítětem, pronásleduje ho novinář, objeví se i jeho agent... „V knižní předloze je procesu psaní věnováno tolik prostoru, že jediný způsob, jak jej reflektovat, byl tento,“ říká režisér, který ve svém filmu složil poklonu i svému oblíbenému režisérovi R. W. Fassbinderovi. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (113)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"Shoe Issue! "Kouzelně hravá narativní hříčka, která dokáže překvapovat takřka v každém momentu stopáže. A nutno dodat, že překvapuje více než-li příjemně a originálně, byť někdy až moc "za každou cenu". Již od úvodních potitulkových záběrů, kdy je citována scéna z Umělcovy smlouvy je jasné, že Tristram Shandy a příběh jeho početí nebude patřit k vážným dílům. Ovšem jaká smršť inteligentní mystifikační zábavy poté následuje hraničí místy až s genialitou. Obvzláště scenárista Frank C. Boyce a režisér Michael Winterbottom excelují. Dokonalý příklad, že nezfilmovatelnou knihu lze adaptovat... I když, pravda, tak trochu po svém. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Frank Cottrell Boyce .. Absolutně absurdně originální nápad, jak zadaptovat další z tzv. nezfilmovatelných knih, tentokrát klasiku anglické literatury Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho od Laurence Sterne. Scénář je hodně o suchém humoru, improvizaci, narážkách a servíruje promyšleně chaotický sled scén z filmu, jeho natáčení, tu v rovině přítomnosti tu v minulosti, avšak stále přehledně a rozhodně divácky vděčně. Steve Coogan jako Steve Coogan má neuvěřitelný nadhled a je prostě neodolatelný, stejně jako většina ostatních účinkujících, byť se mihnou jen na chvíli. Po zklamání (a nudě), které mi Michael Winterbottom připravil snímkem Code 46 jsem se pro změnu výborně bavil.. Nechť ho prokleje Otec, který stvořil člověka. Nechť ho prokleje Syn, který za nás trpěl. Nechť ho prokleje Duch svatý, který nám byl ve křtu dán. Nechť ho prokleje svatý kříž, na němž Kristus, nad nepřítelem zvítěziv, pro naši spásu pněl. ()

Reklama

Willy Kufalt odpad!

všechny recenze uživatele

Ve finále mi připadá, že si Michael Winterbottom chtěl zaexperimentovat s filmovým médiem, vytvořit za každou cenu film plný stírání hranic mezi filmem, dokumentem, natáčením, realitou, fikcí a další fikcí a také plný odkazů, takže si natočil film, který je hodně experimentální, hodně postmoderní, ale ve výsledku mám z něj ryze samoúčelný dojem. Třeba ty zmínky slavných filmů a osobností zde padají každou chvíli jen tak, aby tam prostě padly, režisér měl svůj film co nejvíc intertextuální, ale účel jsem v tom nepostřehl a úplně nejvíc to bije do očí v závěrečné scéně, kdy se hlavní postavy až v idiotských promluvách baví o slavných hercích a filmech, ale není to nijak vtipné, ani filmu v závěru nedodává žádnou myšlenku. Když to srovnám s íránskou tvorbou Kiarostamiho (Detail, Pod olivovníky) a Panahiho (Taxi Teherán, Medvědi tu nejsou), jejichž vybrané filmy taky často přímo hýři prolínáním reality s fikcí, mystifikací, prvky filmu o filmu/ve filmu a intertextuálními odkazy, tak mi oproti civilní íránské osobitosti se silným sdělením navíc vychází v „Tristním“ Shandym jedna těžká nabubřelá křeč. To vše bych pořád respektoval a přestože mi oba hlavní herci byli dost nesympatičtí, za jistou snahu a občas zajímavější scénu bych dal plus mínus 2 hvězdičky. Tedy kdyby Winterbottom tolik neholdoval vulgárnímu humoru, kterým svůj film tolik naplnil. Takže máme zde postmoderní experiment, ve kterém co chvíli se mluví o samých ptákách, koulích a jim podobných věcech, často i divákům do kamery, režisér asi jiný humor než vulgarismy a rádoby vtipné situace s genitáliemi nezná a mě totálně přechází chuť tohle v kombinaci s hrou na umění a experiment jakkoliv oceňovat, sorry... pro mě konečná. [15%] ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejoriginálnějších a nejvtipnějších filmů poslední doby. Michael Winterbottom dokazuje, že je jedním z nejzajímavějších režisérů současnoti. Prolínání fikce a reality je zde ještě dokonalejší než u Nonstop párty. Herecký ansámbl v čele s vynikajícím Cooganem se nebojí dělat si legraci z ničeho, ani sám ze sebe. A to říkám i přesto, že jsem literární předlouhu nějen nečetl, ale dokonce (rouhání!) vůbec neznal. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Svébytná adaptace literární klasiky je spíše filmem o vzniku filmu než tradiční adaptací historické látky. O tom ostatně svědčí už podivná předtitulková scéna, která má zhruba stejně ujeté pokračování během titulků závěrečných. V každém případě je film plný neuvěřitelně absurdního humoru a vyvíjí takřka neustálý atak na bránice. Doporučuji zejména fanouškům humoru Monty Pythonů. ()

Galerie (28)

Reklama

Reklama