Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje "jazzový věk" bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy "stará" aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd), ale nejznámější je dnes asi třetí filmová verze z roku 1974. Jejím režisérem je známý anglický tvůrce Jack Clayton (mj. klasické Místo nahoře), který pracoval se štědrým rozpočtem (cca 6,5 milionu dolarů) podle scénáře Francise Forda Coppoly a měl k dispozici přední herecké hvězdy, zejména Roberta Redforda do titulní úlohy a Miu Farrowovou jako Daisy. Snímek natočený v duchu tehdy módních retrofilmů (Takoví jsme byli, Podraz) sice ctitele předlohy a filmové kritiky příliš nepřesvědčil, nicméně patřil ve své době k divácky nejúspěšnějším titulům. Americká akademie ho vyznamenala dvěma Oscary, za kostýmy Theoni V. Aldredgeové a hudební adaptaci Nelsona Riddlea. (Česká televize)

(více)

Recenze (114)

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Mám rozhodne väčšiu slabosť na klasickejší štýl, než rozhárané preplácané blockbusterové adaptácie a preto DiCapriov Gatsby je proti toľkej nalíčenosti v mnohom odpudivý. Lenže ani Claytonova verzia nie je nijak zázračná a Coppola nedodal kúzelnej predlohe takmer žiadny mystifikačný ortieľ, film nepracuje s tajomnom a lavíruje okolo bežnej poviedkovej osi. Tá začne byť sterilná a ku koncu vyprcháva ako šumivý šampus. Zaujímavo vedená vizuálna stránka a odovzdaní herci z naservírovaného nedokázali zhmotniť v čosi skvostné až nezabudnuteľné. S danými prostriedkami sa to ale dalo, pretože hybridné zoskupenie rozprávača nezaujatého i prvej osoby dával umelecký priestor pre realizáciu, ale k tej napokon nevzišlo. ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Jeden z velkých románů literatury U.S.A. Za posledních dvacet let nevyšel v češtině, asi zde není tak velký, jako řada jiných titulů, co jsou jen - smetím - na pultech knihkupectví. Román je to značně autobiografický, neb autor správně odhadl, že vše co napíše, co nejpřesněji ze svého života, a podá zajímavou formou, tak bude interesantní pro bystrého čtenáře. Film je jen - doplněk k románu. Jen filmaři konkretizovali obsah autorovi práce. A to ještě s ohranými herci, ale je více vydařený než jiné filmové katastrofy klasických literárních děl ...***(15. 10.2010) ()

Reklama

Dm1tr1j 

všechny recenze uživatele

Skutočne neuveriteľne škaredé sprosté americké tváre to celé zkurvili už pri obsadzovaní, ostatok potom dogrcali pri natáčaní. Tie dve čúzy okolo Toma jednoducho na zgrcanie a obsratie, to je škaredosť a sprostoť zobrazená a nie žena.... Vedel som už po stiahnutí ,že to bude kvôli tým tváram nepodareným blbý film a tak mi rok stál na disku, a naozaj som sa odhodlal pozrieť si to len po zhliadnutí novej verzie s DiCapriom, viacmenej s ucty k hereckému umeniu Redforda. Kvôli nemu dávam aspoň jednu hviezdu, inak odpad ako za rýľ hovien... ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Fuj, to bylo ale nijaké... romantika postavená na vlajících závěsech Gatsbyho honosného domu a dekadentní výstřednost opulentních večírků, rámovaná dobovou hudbou a zběsilým tancem, nemohla odměnit dvě a půl hodiny divákovy trpělivosti, a to ani snahou o dodání třpytu a lesku brilantinou pánů, očí dam a reklamy na zubní pastu Thymolin, kterou evokoval každičký úsměv obsazených - při orion hvězdičce zlášť povedených vycenění jsem bystřila, zda neuslyším ono pověstné "cink". Bohužel, i obsazení mě nechávalo zcela chladnou, nevyhledávám žádného z hlavních herců a tímto snímkem nedošlo ke změně, jen Mia Farrow mě utvrdila v názoru, že umí zahrát pouze a jen neurotické mimózy... ()

Martinvon 

všechny recenze uživatele

Zpracování románové předlohy Francise Scotta Fitzgeralda snad nemohlo být zdařilejší. Pomalu plynoucí čas v předválečném životě znuděné smetánky je i do filmové řeči převeden do podoby pomalu plynoucího rytmu filmu. Čas jakoby nebyl. Teprve skutečné tragédie zahýbou i s časem - pro pumpaře končí život smrtí jeho manželky, bere spravedlnost do svých rukou a jde zabíjet. Jen pro Daisy a jejího manžela stojí čas na stále stejném místě. To, co je v tomto filmu pozoruhodné - samozřejmě kromě hvězdného obsazení - je vizuální řeč motivů. Především očí coby leitmotivu. Několikrát projedou všichni kolem reklamní tabule, na níž jsou dvě velikánské oči. Oči dohlíží na celé dění svrchu, podobně jako oko boží. Několikrát použije kameraman zajímavé detailní záběry - lampa v domě pumpařově přechází pomalým pohybem kamery v jeho (pumpařův) pohled. Detailní přiblížení na přední reflektory automobilu - tak podobné očím. Rozbité “oko” po nehodě, při které umřela pumpařova žena. A jsou to právě oči, které zradí pumpaře a vedou ho za domnělým vrahem jeho ženy. Při psaní tohoto komentáře si uvědomuji, jak je vlastně na první pohled nenápadná, uťáplá postava pumpaře důležitá. Právě na něm je vidět, jak velkou tragédii mohou způsobit zdánlivě banalní “přehmaty” mocných. Stává se nositelem děje. Gatsby je naproti tomu obrazem veleúspěšné kariéry, po celou dobu se snažíme prostřednictvím vypravěče proniknout jeho tajemství. Manželé Carrawayovi obrazem neměnnosti a jakési předurčenosti, plynoucí z vyššího společenského postavení. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (16)

  • Anachronismus: Objevuje se tu Packard z roku 1934. (NinadeL)
  • Anachronismus: Newport Bridge, který se objevuje v některých záběrech, byl postaven až na konci 60. let. (NinadeL)

Reklama

Reklama