Reklama

Reklama

Dokument zachycuje v 84 minutách životy pomatených. Černobílý film, autentický od přijímacího pohovoru až po poslední pomazání. (raffspIn)

Recenze (7)

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Odvážný pohled za stěny psychiatrické léčebny s neuvěřitelnou galerií pomatenců. Některé "scény" mohou působit zdlouhavě, jako například neunavitelné politické výpady zapřísáhlého revolucionáře, jiné silně zaujmou (přijímací pohovor pedofilního otce) až fascinovaně znechutí (hadice s výživou). Nakonec nic jiného od přísného cinema direct ani nešlo čekat. Zajímavá je i komická nadsázka v postavě hudbymilovného a sebestředného ředitele. Trochu "nečistým" postupem je konfrontace podvyživeného pacienta s jeho posledním pomázáním, jež je jedinou střihovou manipulací trochu ztemňující náhled na docela přívětivě působící instituci. ()

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Cinema direct je estetika priezračne čistá, podobne ako Wisemanovi protagonisti, ktorí sú vo svojej odlišnosti a detskej jednoduchosti absolútne krásni. Po prvom zhliadnutí mi však v tejto observácii strhujúcich výjavov niečo chýbalo k piatej hviezde, možno silnejší konflikt (ktorého absencia je nepochybne autorským zámerom). Skvelý záverečný titulok ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Neobyčajná divácka extrapolácia s okrajovou časťou spoločnosti. To, nakoľko je to kontroverzné a odvážne dielo svedčí jeho cenzúra a súdne spory. V mnohých portrétových okienkach sa ale tvorcovia viac spoliehajú na čistú observačnú metódu pozorovania a menej spracovaných vizuálnych techník. Za tie jediné by som považoval estetiku direct cinema, ostrosť obrazu a linkovanie s intimitou priestoru pozorovacích subjektov. A krásne spirituálne prepojenie "koncertného spevu" s vážnosťou témy v nápravných zariadeniach. Nie náhodou sa práve v Amerike nachádzajú tie "najšialenejšie" prípady okraja spoločnosti a duševných deviácií... ()

Galerie (5)

Zajímavosti (8)

  • Film byl zakázán na 24 let – veřejně směl být promítán až od roku 1991. (ČSFD)
  • Před premiérou byli tvůrci žalováni lokální vládou státu New York s cílem, aby byla distribuce filmu zakázána. Hlavním argumentem obžaloby bylo to, že chovanci ústavu nejsou mentálně způsobilí, aby vyjádřili svůj souhlas s natáčením. Vrchní soud státu Massachusetts na tomto podkladě vydal nařízení zničit všechny kopie filmu. Po odvolání režiséra došlo k mimosoudní dohodě, že film smí být promítán pouze odborníkům (doktorům, právníkům, sociálním pracovníkům apod.). Šlo o první případ cenzury snímku v USA pro jiný důvod než obscénnost, nemorálnost či národní bezpečnost. Frederick Wiseman později prohlásil: „Rozhodnutí soudu představovalo větší narušení lidských práv, než byl samotný film narušením práv chovanců.“ (Hwaelos)
  • Herci ve filmu byli obyvatelé státního zařízení pro duševně narušené trestance v Bridgewateru, stát Massachusetts. (Zetwenka)

Reklama

Reklama