Reklama

Reklama

Sbohem, parto z mojí čtvrti

  • Sovětský svaz Proščaj, špana zamoskvoreckaja (více)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Sovětský film režiséra Alexandra Pankratova Sbohem, parto z mojí čtvrti evokuje dobu pokročilého „tání" v roce 1956, kdy se lidé osvobozovali z krunýře stalinistického dogmatismu a vymaňovali se z přetrvávajících vzpomínek na hrůzy války. Hlavní dějová vrstva zaznamenává nesnadné dospívání „dětí války", dětí vdov a válečných invalidů, otců právem i neprávem zatčených. Dětí, vyrůstajících v nuzných poměrech, v těsných komunálních bytech, odkud nebylo daleko k partám, jejichž ideálem se často stávali výbojní mladíci se zkušenostmi z podsvětí. V takto situovaném prostředí se rozvíjí dramatický příběh žáka deváté třídy Roberta, syna nespravedlivě odsouzeného otce a udřené matky; chlapec zakusí omamnou chuť předčasné lásky s o málo starší Milkou, která svůj pokus o roztržku s mladým kriminálníkem Gavrošem zaplatí životem. - Autorem scénáře je Edvard Volodarskij, který se specializoval na žánr akčního filmu, jistotou Volodarského rukopisu je pevně vybudovaná fabule s ostře dramatickou zápletkou, dobře charakterizovanou výstižnými sociálními typy, výrazem historických mravů a vztahů. Pankratov pojednal film v obrazově vytříbené konvenci retro, s nápadným využitím monochromu. Výsledkem je dílo, jež podává o zvoleně době zajímavou, originální informaci, neprovokuje však spoluprožitek jejího dramatismu. (Filmový přehled)

(více)

Recenze (3)

toktokmokmok 

všechny recenze uživatele

Úžasné herecké výkony, úžasná réžia, pre mňa ešte lepšie ako Malá Viera, s ktorou má tento film pomerne dosť podobných čŕt. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Film z prostredia biednych ulíc, spoločných kúpeľní, nájomných bytíkov a neúplných rodín povojnového Ruska. Napriek záplave príbehov z podobného prostredia o žiadny tuctový výrobok nejde. Už preto, že patrí k perestrojkovo odvážnym dielam sovietskej kinematografie ako bola Malá Viera či Chladné leto 53. Prelamovali kinematografické i politické tabu filmového jazyka. Samozrejme, aj iné ruské umelecké filmy predtým sa odvážne vyjadrovali k dobe, no ich posolstvá boli väčšine divákov ťažko dešifrovateľné. Naproti tomu spomenuté filmy sa vyjadrili otvorene a kriticky k realite života v Sovietskom zväze. Alkoholici, zlodeji, partie výtržníkov, vojnoví invalidi ovládajúci mestskú perifériu a školáci uprostred nich hľadajúci vlastné vzory. Biedu prostredia prehlušujú silné hlasy výrastkov, naštvaných opilcov a mám, snažiacich sa umravniť svoje deti. Rozvíjajúci sa milostný románik i jeho vyústenie len dotvárajú celkovú ničotnosť budovania novej spoločnosti uprostred stalinského totalitarizmu. Záver filmu naznačuje nádej prepustenia nespravodlivo odsúdených, pozatýkanie vinníkov a celkove lepšie časy. Takéto vyústenie bolo znakom perestrojky, pripúšťajúcej zlyhanie za Stalina, no obrovské zlepšenie v nasledujúcich rokoch. Po rokoch vieme, že zlepšenie sa síce dosiahlo (ubudlo gulagov, politických väzňov aj rozsudkov smrti), no celkove k masívnemu zlepšeniu kvality života nedošlo. V mocenskom zmysle sa totalita jedného muža premenila na totalitu ústredného výboru strany. ()

francy 

všechny recenze uživatele

V ČT odvysíláno v druhé polovině devadesátých let pod názvem Sbohem, parto z mojí čtvrti. Režie Alexandr Pankratov. ()

Reklama

Reklama