Režie:
Pascal LaugierScénář:
Pascal LaugierKamera:
Pablo RossoHudba:
Joseph LoDucaHrají:
Virginie Ledoyen, Lou Doillon, Dorina Lazar, Catriona MacColl, Virginie Darmon, Jérôme Soufflet, Marie Herry, Marin Chouquet, Eric PratObsahy(1)
Píše se rok 1958. Mladá uklízečka Anna je poslána do opuštěného sirotčince St. Ange kdesi ve francouzských Alpách. Ke svému překvapení zjistí, že zde stále žije jeden sirotek, Judith. Anna se pustí do úklidu. Jak postupuje osamělým domem, začnou se jí dít podivné věci, například slyší kroky a hlasy dětí v liduprázdných chodbách. Kuchařka, která je v sirotčinci spolu s ní, nic neslyší, ale zato se obává o Annino duševní zdraví... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (70)
Anna je zvědavá nesympatická čubka, co ráda strká do všeho nos. A to by bylo, aby v obří budově chátrajícího sirotčince něco nevyčmuchala. Sanatoria jsou pro horor vděčná, tohle ovšem není horor, nýbrž drama o magorce, která ani pořádně neví, co chce. Přitom bouře tu je, rozsáhlé temné chodby také, umývárna, kde už chybí jen Ufňukaná Uršula, rovněž a minulost zahalená tajemnou oponou slibuje leccos. Za ní se ovšem nakonec nic moc nenachází. Samotný závěr je lehce mysteriózní a vcelku pozdě popustili tvůrci uzdu fantazii. Mně už to bylo ale jedno a osud hlavní postavy mi byl zcela lhostejný. Naprostá ztráta času, kdy se vyplatí dát na zdejší většinové hodnocení. ()
Přehled filmů, které mě dnes nasraly: Saint, Ange. Packalův debut je určen výhradně pro ty fanouše strašidláckých příběhů, kteří trnou hrůzou při pohledu na těhotné krávy, co se hodinu a půl motají po prázdném děcáku a mlátí si pěstí do břicha. Velice rád bych se vyjádřil v tom smyslu, že je to zasraná, vyjebaná, hloupá píčovina... ale budu slušný, přece jen tam ta tlustá kuchařka žvanila něco o mrtvých dětech, a proto použiji pouze slovní obrat: zasraná, vyjebaná, nudná píčovina. A teď to jdu dospat, ta muzika u titulků na konci strašně řvala. ()
Příšerná a úděsná zhovadilost, začínám kroutit hlavou nad oblíbenkyní Virginie Ledoyen, to už je podruhé, co kývla na účast v tak špatném hororu. Leknul jsem se jednou, zasmál možná taky jednou, ale hlavně jsem se celou dobu nudil, až jsem usínal. A to jsem Sanatorium sháněl řadu měsíců a těšil se na něj navzdory místnímu špatnému hodnocení. Nyní již rozumím. Sanatorium oplývá ucházející atmosférou, ale hodinu se nic neděje, a když se člověk připravuje aspoň na nějaké napínavé a strhující finále, unudí konec ještě víc, než předcházející děj. Navíc se zde vyskytuje řada styčných bodů se Sirotčincem. Nebudu dumat nad tím, kdo od koho kopíroval, ale na horory z prostředí sirotčinců, sanatorií a nemocnic mám na dlouhou dobu utrum. ()
Atmosféra by šla, Virginie tiež, lakačky povedzme, ale čo je najhoršie je to celkové prázdno. Väčšina z prvej hodiny filmu je v podstate iba vata. Laugier sa spolieha na strach z nevideného, ale keď ani nenaznačí, čoho sa vlastne máme báť, moc to nefunguje. V poslednej tretine sa to celkom pekne vygraduje a už to je ten klasický Laugier ako ho poznáme; nemilosrdný, depresívny, ženy necháva trpieť a uvidíme aj jeho typické chladné uzavreté priestory. Celkovo ale dosť vidno, že sa Laugier scenárista ešte mal čo učiť. A to má vlastne stále. 50% ()
Čtyři roky před tím, než svým mučednickým opusem rozdělil diváckou obec na dva nesmiřitelné tábory, natočil Pascal Laugier pod produkčním dohledem Christopha Ganse docela slušnou duchařinu. Už v ní dává průchod svým zálibám (silná ženská hrdinka, odtažitá atmosféra kulis) a přitom ukazuje, že řemeslo zvládá na výbornou. Sympatická tvářička Virginie Ledoyen, v kombinaci s plíživou kamerou a zlověstnou hudbou dělá divy. Na druhou stranu si i nadále stojím za tím, že by měl zahodit tužku a papír, protože to celé nedává dost smysl (i když si to umě pohrává s náznaky a odmítá to být zbytečně doslovné) a závěr patří do kategorie těch zbytečně samoúčelných. Každopádně palec nahoru s vědomím, že talent tu je. ()
Reklama