Režie:
Marleen GorrisScénář:
Peter BerryKamera:
Bernard LuticHudba:
Alexandre DesplatHrají:
John Turturro, Emily Watson, Geraldine James, Stuart Wilson, Peter Blythe, Orla Brady, Christopher Thompson, Mark Tandy, Luigi Petrucci, Fabio Sartor (více)Obsahy(1)
Ve dvacátých letech minulého století přijíždí do mondénního prostředí u italského jezera, kde se schází evropská smetánka, podivínský šachový génius Alexandr Lužin, aby zde sehrál svůj životní zápas. Šachy jsou pro něj celý jeho život - únik z reality, s níž se jen obtížně vyrovnává, jeho způsob komunikace s okolním světem i jediný smysl života - do okamžiku, kdy se setkává s Natálií. Natálie je mladá ruská aristokratka, jejímž jediným životním úkolem je co nejvhodnější sňatek - alespoň podle jejích rodičů. Matka se jí snaží přihrát pohledného, uhlazeného a majetného hraběte Jeana se Stassarda. Pak ale Natálie potká nevyzpytatelného, komplikovaného a impulsivního Lužina. Nejsložitější partie jeho života začíná, každý tah může ovlivnit jejich společnou budoucnost...
LUŽINOVA OBRANA je po ANTONII, která v roce 1996 zvítězila v oscarovém klání v kategorii neanglicky mluvených filmů, dalším filmem nizozemské režisérky Marleen Gorrisové, uváděným v České republice. Jde o filmové ztvárnění stejnojmenného románu slavného spisovatele Vladimira Nabokova, jenž byl pro svoji mnohovrstevnost považován za nezfilmovatelný. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Introvertně tichý a nevýrazný film s expesivním výkonem Johna Turturra, kterému s lehkostí a grácií přihrává Emily Watson. Lužinova obrana vypráví o lecčem, o lásce, o soutěživosti, ale hlavně o tom, že být geniálním šachistou, automaticky neznaméná být úspěšným, vyrovnaným člověkem, o tom, že genialita s sebou přináší jisté oběti (psychickou nemoc). Jistých 70%. ()
Vynikající a obdivuhodný je John Turturro v roli fenomenálního šachisty, komplikovaného introverta a svým způsobem asociálního psychotika. Křehký a lehce zranitelný Lužin odstartuje svou nejobtížnější životní i profesionální partii náhodným setkáním s Natálií. Její něžný půvab a vlídná náklonnost v něm probudí nečekaně hluboký a silný cit. Mat bláznů aneb šach, ze kterého není úniku.. ()
Lužinova obrana je film o geniálním šachistovi, který žije ve svém vlastním světě a je velmi zranitelný. Jeho krásnou čistou duši objeví dívka, do které se hluboce zamiluje. Mohli by být oba velmi šťastní, kdyby ovšem nebyl tak geniální šachista. Moc hezký film s příjemnou hereckou sestavou a pro mě mnohem stravitelnější než příběhy, jejichž podstata stojí na kartách; těm totiž nerozumím, šachům ano. ()
John Turturro si s radostí střihl roli geniálního mimoně, kterému by náhodný kolemjdoucí nejraději věnoval lízátko s černobílými kostkami, ale o moc víc toho film nenabízí. Není to špatný snímek, ale divák natěšený na ďábelské rošády a rafinované výpady střelce do zhroucené obrany, si toho příliš neužije. ()
Byl to zážitek... přestože mi spočátku dost trvalo, než jsem se do té komorní amosféry uprostřed smetánky 20. let dostal a hlavně přistoupil na to, co se mi spočátku jevilo dost křečovité a sice, že ústřední postavy ruského původu zde ztvárňují britští herci. Chvíli jsem si v této konstelaci zvykal i na netradičně vznešenou "severskou" angličtinu, ale záhy už jsem se mohl nechat unášet výpravně i hudebně velkolepým melodramatem s výbornými hereckými výkony. Šachové pasáže, a to nejen ty prolínané s intimními chvilky v rytmu kolosální hudby, mě fascinovaly a kdo mě s plynoucím dějem stále více uzemňoval, byl John Turturro. Viděl jsem ho už v minulosti ve dvou komediích, kde mě zrovna neoslnil, ale tady si mě do třetice konečně získal a dostal mě svým ztvárněním poměrně složité postavy plné pohnutých psychologických rozpoložení. Naproti němu mě nepřekvapilo, jak mu Emily Watson (herečka z pro mě nezapomenutelného filmu Prolomit vlny) byla v tomto typu dramatu výtečnou spoluhráčkou. A dostal mě i závěr, jaký jsem fakt nečekal a cítil se u něj po čase zase jednou jako divák, který se rád nechává překvapit a možná i lehce dojmout, netlačí-li se u toho na pílu. [80%] ()
Reklama