Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (1 104)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších akčních filmů - 100 Greatest Action Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Akční historický film z prostředí na pomezí tří kultur ze tří věků - pralesní indiáni (pravěk), Mayská civilizace (středověk) a právě připlouvající první španělští dobyvatelé (objevení Ameriky - počátek novověku). Indiánský mladík z dobyté vesnice v pralese je určen jako mayská oběť na oltáři pyramidy. Zatímco začátek filmu je prostý jako Osada Havranů následovaný výpravnou částí jako z Indiana Jonese, druhá půlka filmu je skvělou nepřetržitou pralesní akcí srovnatelnou s Rambem. Gibson jako režisér je schopný natáčet bravurně především akční scény, ale jeho filmy jsou pro mne poznamenány až nadměrnou krutostí, ať už jde o strhující Statečné srdce, nebo vytržené indiánské srdce. Lze ocenit zdůraznění těžkého údělu Mayských nevolníků a otroků barvami souvisejícími s jejich prací - např. bílí vápeníci a namodralí barvíři v kontrastu s okázale nastrojenými a namalovanými kněžími. Trailer: http://www.csfd.cz/film/221334-apocalypto/videa/ ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Bijte mě, tlučte mě, nemějte mě rádi, ale bohužel tohle není to, co bych čekala od dobrého filmu. Hvězdička za kameru, druhá za výtvarné ztvárnění a masky... Z Apocalypta naprosto neskutečně čiší snaha tvůrců o monumentálnost, důležitou výpověď, poselství a kdovíco ještě. Bohužel film se bere moc vážně na to, abych v něm cokoliv mohla brát jako nadsázku (úmyslně úsměvnou úvodní scénu s tapířími orgány nepočítám), jenže v některých okamžicích jsem se musela smát, jak byl děj neskutečně naivní. Naopak slovo "nechutnost" pro mě získalo nový rozměr - už hodně dlouho, jestli vůbec někdy, se mi nestalo, abych při sledování filmu odvracela oči. Snahou tvůrců by mělo být připoutat divákův pohled k plátnu, ne ho syrovým zobrazením všeho možného odpudit (gepard trhající obličej na kusy, krev stříkající z mozku pod čerstvě odštíplou lebeční kostí, bijící srdce vyřízlé zaživa atd. atd.). Všechnu čest maskérům, odvedli výbornou práci, jenže dívat se na ní už zas tak příjemné není, a to vydržím hodně... K dobru snímku musím ještě přiznat, že jsem se, přes značnou stopáž, vlastně ani trochu nenudila. A jednou jsem si dokonce řekla, jak je v té džungli vlastně krásně a jak je to hezky natočené (záběry u vodopádu, když zrovna nikdo nebyl na maděru), jenže většinu času vás nenapadne na něco takového vůbec myslet, protože maso a krev přebije naprosto všechno. ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

Mozna, ze jsem od filmu cekal moc, ale precejen podle vsemoznejch popisu filmu, traileru a podobne, jsem cekal velkolepej film o zaniku rise Mayu. A o to tady vubec nejde. Tak hlavne tohle neni velkofilm, vetsina filmu se odehrava s par krovaka v dzungli, pouze na chvili se dej presune ke klasickejm Mayskejm pyramidam. A za druhy tu nejde o zanik rise, pokud za to Gibson povazuje zaver filmu, tak se trochu prepocital. Prvni hodinka filmu je vicemene o nicem, krome jedny bitvy se tu nic moc nedeje, pak se dej presune k pyramidam, kde je aspon par hezky krvavejch obeti, no a zbytek filmu je jen honicka dzungli s dopredu jasnym prubehem. Pribeh je tady fakt strasne jednoduchej, ze by se dal shrnout do jedny vety: Jedna banda zajme druhou a jeden utece zpatky. Vinou obcas strasne rychly kamery se neda naplno vychutnat ani docela slusna honicka, protoze misty se fakt neda stihat, co ze se to vlasne deje. Co se tyce krovaku, vetsina vypada docela verohodne, ale paradoxne hlavni hrdina vypada az moc civilizovane. Neni to uplne spatnej film, ale cekal jsem daleko vic. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Mel možno praktizuje "drink and drive" a nadáva na Židov, ale to nič nemení na fakte, že je výborný režisér. Akonáhle si človek zvykne na digitálnu kameru, ktorá k "dobrodružnej epike" proste nepasuje, už si uvedomuje len to, ako je to famózne natočené. Príbeh je archetypálne dokonalý - je to dobrodružstvo jedného obyčajného domorodca z džungle, pre ktorého je najväčšou zábavou požieranie tapírích vajec a jediným zmyslom života nakŕmiť ženu a deti, a tohto Gibson prevláči neuveriteľnými zážitkami. My možno čakáme niečo viac, ale ten divoch z mexickej džungle spred 500 rokov nemohol zažiť nič úžasnejšie. Tlieskam práve za to, čo ostatní vytýkajú - že Gibson neriešil pád Mayov, ale že sa o túto tému len krátko, ale výdatne obtrel hlavným príbehom. Strhujúcejšie, šťavnatejšie a vzrušujúcejšie ako vypáchnuté Statočné srdce. A totálne, nátlakovo a sympaticky nehollywoodske. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Gibson si po pitomoučkém Umučení Krista napravil reputaci. I Apocalypto je sice neuvěřitelně jednoduché, přímočaré a očesané o vedlejší zápletky, ale mezi domorodci to lze akceptovat mnohem spíš než při interpretaci života a (hlavně) smrti Ježíše Krista. Ústřední hrdina je sympatický stejně jako celé pojetí filmu ve stylu instinktivní naháněčky dvou znesvářených stran. Bohužel příběh by šlo doopravdy shrnout do jedné věty (aneb cesta tam a zase zpátky), přičemž mě z něj vytrhávala spousta bezdějových a přesto klišovitých pasáží (zajetí a "deportace"), po mém soudu nevhodně nastrkávaná digitální kamera a celkový pocit, že se vlastně o moc nehraje, protože už po dvaceti minutách filmu tušíte, jak to celé dopadne. Gibson sice neřekne, "že všechna voda nakonec steče dolů a Stázina si vezme Kubu za manžela," ale jeho archetypální vypravěčství to ze sebe vyzařuje samo po celou natahovanou stopáž. ()

Galerie (100)

Zajímavosti (46)

  • Film se natáčel v té době zbrusu novou digitální kamerou Genesis, která byla již použita při práci na snímku Superman se vrací (2006), kde ale trpěla ještě řadou nedostatků. Tvůrci Apocalypta si ji však nemohli vynachválit. (Specs)
  • Útok jaguára je natočen přesně dle reality. Zatímco jiné dravé šelmy útočí na oblast krku, jaguár se zaměřuje na lebku a paralyzování mozku oběti. (Linkyc)

Související novinky

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

25.06.2014

Možná si ještě pamatujete, jaké kontroverze mezi českými novináři loni vzduzovaly politické názory Olivera Stona. Letošní ročník nejznámějšího českého filmového festivalu by mohl být podobně… (více)

Gibson už možná nebude režírovat

Gibson už možná nebude režírovat

16.03.2010

Ale až poté, co konečně natočí svůj vysněný projekt. Už jsme o něm psali – půjde o prozatím nepojmenovaný historický velkofilm o Vikinzích, ve kterém by si měl zahrát Leonardo DiCaprio. Zdá se, že to… (více)

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

17.12.2009

Vypadá to, že obojí. Mel je definitivně zpátky, jako herec (napjatě čekáme na zlehka problémový thriller Edge of Darkness) a brzy opět i jako režisér. V březnu se vrátí do Mexika i s většinou štábu,… (více)

Reklama

Reklama