Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (1 104)

Cival 

všechny recenze uživatele

Gibson si po pitomoučkém Umučení Krista napravil reputaci. I Apocalypto je sice neuvěřitelně jednoduché, přímočaré a očesané o vedlejší zápletky, ale mezi domorodci to lze akceptovat mnohem spíš než při interpretaci života a (hlavně) smrti Ježíše Krista. Ústřední hrdina je sympatický stejně jako celé pojetí filmu ve stylu instinktivní naháněčky dvou znesvářených stran. Bohužel příběh by šlo doopravdy shrnout do jedné věty (aneb cesta tam a zase zpátky), přičemž mě z něj vytrhávala spousta bezdějových a přesto klišovitých pasáží (zajetí a "deportace"), po mém soudu nevhodně nastrkávaná digitální kamera a celkový pocit, že se vlastně o moc nehraje, protože už po dvaceti minutách filmu tušíte, jak to celé dopadne. Gibson sice neřekne, "že všechna voda nakonec steče dolů a Stázina si vezme Kubu za manžela," ale jeho archetypální vypravěčství to ze sebe vyzařuje samo po celou natahovanou stopáž. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Gibsonovy filmy jsou v tom dobrém i špatném slova smyslu velmi prostého charakteru. Vždy je zdobí jednoduchý příběh plný utrpení, krvavého boje za svobodu, vodou omyvatelných modrých barev a hlavně neskrývané inspirace ve spoustě jiných snímků. Apocalypto tak nejdříve připomene Barbara Conana (po kanadsko-mayských žertících je hrdina násilně vytrhnut z rodného prostředí), načež si režisér vezme něco z obětních rituálů Indyho Chrámu zkázy (ty useknuté hlavy lapali mayští občané pod pyramidou jako diváci při homerunu baseballový míček) a uzavře to směsicí Posledního Mohykána (běžecký souboj Jaguáří Tlapa vs. Sokolí Oko by byl jistě ozdobou proslulého amerického atletického mítinku Indiánská tretra), Uprchlíka (skok z vodopádu) a Ramba (na ty pasti neměl koule ani tapír). Naštěstí přímočarý festival středoamerického piercingu a tetování odsýpá tak svižně, že ani nebudete mít spolu s Melem čas dumat nad důvody vnitřního rozvratu vyspělého mayského mraveniště, obzvláště když už před ním vyhodil své kotvy mlsný španělský mravenečník, co hodlá šířit víru a na lepkavý jazyk nalepit nějaké to zlato.. ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Tak si k poznatku, že Gibson režisér bývá povětšinou historický a krvavý dělám další čárku a stavím k němu hypotézu: "Čím má Gibson k dispozici méně historických pramenů, tím horší zápletky a dialogy do nich vymýšlí." Chce se mi ironicky glosovat: "Snad nejlépe by si vedl při zpracování látky s bohatou audiovizuální dokumentací," ale raději se vrátím k filmu. Apocalypto je mi sympatické tím, že si za prostředí zvolilo málo filmařsky prozkoumané území předkolumbovské Ameriky, navíc za časů úpadku mayské civilizace. Mnoho se o těch dobách neví, trocha fantazie přijde k užitku. Gibson ji však skrblí. Když tvoří dějiště, daří se mu (nebo jeho maskérům, castingu, architektům, výtvarníkům?) vykreslit obraz poutavý, snad i autentický (leč to neumím posoudit). Když tvoří děj, snad záměrně jej plácá ze schemat. Abych film vnímal víceméně pozitivně, jako hlavní téma tohoto filmu musím vidět člověka, který je vytržen ze svého každodenního bytí, aby byl unesen a odvlečen na nepochopitelné místo, nepochopitelnými lidmi, ze nepochopitelným účelem, který v sobě bude nejspíš obsahovat nepochopitelnou smrt. Ohromení z toho všeho a hrůza je mnohdy přítomna, zvláště v "městských" scénách. Následují SPOILERY. Smrt hlavního hrdiny by byla logickým výustěním, je jedno zda při rituálu nebo až po něm. Snad i úprk od té hrůzy by dokázal završit děj pro mě upokojujícím způsobem. Jenže Apocalypto obohacuje tuto možnost o motiv návratu k milující ženě, která navíc potřebuje zachránit! Rek z ní čerpá morální sílu! Ne zbytečná, ale přebytečná, škodlivá postava. Stějně jako druhá půle, která není než ramboidní likvidací záporáků. Každý musí sejít ze světa jiným způsobem! Závěrečná konfrontace s křesťany působí nejednoznačně. Přišli zničit po právu krvelačné Maye, nahradí jedno zlo druhé, nebo to snad bude ještě horší? Zajímavé možnosti, ale ona trojjakost výkladu nepramení ze scénáristického umu, ale mlčení, nedostatku informací. KONEC SPOILERŮ. Slabé ***. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších akčních filmů - 100 Greatest Action Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Akční historický film z prostředí na pomezí tří kultur ze tří věků - pralesní indiáni (pravěk), Mayská civilizace (středověk) a právě připlouvající první španělští dobyvatelé (objevení Ameriky - počátek novověku). Indiánský mladík z dobyté vesnice v pralese je určen jako mayská oběť na oltáři pyramidy. Zatímco začátek filmu je prostý jako Osada Havranů následovaný výpravnou částí jako z Indiana Jonese, druhá půlka filmu je skvělou nepřetržitou pralesní akcí srovnatelnou s Rambem. Gibson jako režisér je schopný natáčet bravurně především akční scény, ale jeho filmy jsou pro mne poznamenány až nadměrnou krutostí, ať už jde o strhující Statečné srdce, nebo vytržené indiánské srdce. Lze ocenit zdůraznění těžkého údělu Mayských nevolníků a otroků barvami souvisejícími s jejich prací - např. bílí vápeníci a namodralí barvíři v kontrastu s okázale nastrojenými a namalovanými kněžími. Trailer: http://www.csfd.cz/film/221334-apocalypto/videa/ ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Po Umučení Krista jsem si nebyla jistá, jestli ještě vůbec někdy chci vidět něco, co svým umem poskvrnil šílený modrooký zázrak. Jenomže indiáni jsou má dlouhodobá láska vinoucí se napříč všemi možnými druhy záznamových médií a narativních umění, jak jsem se nedávno dočetla v chytré knize. Už dlouho jsem toužila vidět nějakou pěknou indiánku v áčkové kategorii, protože z opěvovaného Posledního Mohykána jsem byla zděšená a Tanec s vlky moje představy naplnil jen zčásti. A v tomto směru jsem byla výjimečně potěšena. Nejsem odborník na historii a tak si netroufám odhadovat, kolik je toho ve filmu reálného (pravdě podobného) a kde se Gibson vydal do říše fantazie, ale z laického úhlu pohledu můžu říct, že mě nic vyloženě nepraštilo do očí jako pitomé nebo nelogické. Melův styl založený na expresivitě, patosu a černobílosti je ve filmu zase patrný, ale tentokrát ho dávkuje tak zacíleně, že mu to žeru i s navijákem. Výtvarnou stránkou a výpravou jsem byla unesena, stejně jako přirozenými výkony všech (ne)herců v čele s proklatě charismatickým Rudy Youngbloodem. Jeho způsob mluvení očima by mu mohl lecjaký "profesionál" závidět. Popravdě bych od Mela nečekala krásnou cestu bojovníka, pojednávající o důvěře ve vlastní schopnosti a nutnosti symbiózy s přírodou. Také mě překvapilo a pobavilo, jak pracuje s "deux ex machina" a pokaždé za tím schovává ještě nějaký význam. První případ, kdy vyšší moc zasáhne do hrdinova osudu, je zatmění slunce. To ho zachrání ze situace, ze které by se jinak sám nedostal. Ve skutečnosti to ale není zásah boží ruky, nýbrž vypočítavý tah krále a jeho pohůnků k manipulaci bezhlavé (hihi) masy poddaných. Oni dobře vědí, že zatmění přijde, a když učiní gesto a slunce se zase rozzáří, poddaní nemůžou jinak než pevně věřit v nadpřirozené schopnosti svého vůdce. Druhým zásahem boha na mašině je samotný konec, kdy příchod křesťanů odvede pozornost pronásledovatelů a hrdina se může bezpečně vrátit ke své rodině. Poučený divák ovšem ví, jaké hrůzy pro původní obyvatelstvo s sebou evropská civilizace přiváží, že tento dobrý konec vůbec není konec (a už vůbec ne dobrý) a že právě odteď už ani hrdina, ani lovci, ani jejich král nebudou nikdy v bezpečí. Stejně jako jsem si po Umučení Krista četla, co si o filmu myslí židovská komunita, jsem si teď hledala recenze a články s názory potomků původních amerických obyvatel na Apocalypto. Našla jsem pozitivní i negativní reakce. Objevila se výtka obviňující film z nesnášenlivosti kvůli tomu, že ukazuje Maye jako násilnické barbary, které může zachránit jenom příchod bělochů z Evropy. Možná to nedokážu úplně objektivně posoudit, ale osobně bych řekla, že zrovna tohle je výtka trochu nespravedlivá, nebo minimálně nepodložená. Film ukazuje široké spektrum vrstev mayské společnosti a prezentuje je prostě jako lidi, nikoliv jako exotické zpestření bílého příběhu (jako to dělá právě ten Poslední Mohykán, bůh zatrať ten film ve všech náboženstvích). Bělošským dobyvatelům nejsou filmem dány žádné vlastnosti ani kvality, pozitivní či negativní, jsou ponecháni zcela bez komentáře, jenom že se hrdina rozhodne k nim nejít. A já úpěnlivě doufám, že to Mel jako záchranu nemyslel. P.S.: Od prvního shlédnutí jsem měla za to, že figura na plakátu je hlavní hrdina prchající před nebezpečenstvími, a on je to Prostřední Oko, nejkrutější z lovců lidí a úhlavní protivník našeho hrdiny. Kdo by to byl řekl. () (méně) (více)

Galerie (100)

Zajímavosti (46)

  • Lidské oběti se v klasickém období neodehrávaly jako veřejná představení s proslovy, ale měly charakter skoro komorního obřadu mezi králem a božstvy. (Wences)
  • Čelenky tvořily součást oděvů mayských králů. Pro každou příležitost nosili jinou. Dochované exempláře jsou k vidění v Archeologickém muzeu v Mexico City. (Wences)
  • Natáčecí podmínky byly velice různorodé: při teplotě 53 stupňů se rozbil teploměr, jindy naopak udeřila taková zima, že se dítěti z komparzu omotal kolem nohy had, aby se zahřál. (Divočák)

Související novinky

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

25.06.2014

Možná si ještě pamatujete, jaké kontroverze mezi českými novináři loni vzduzovaly politické názory Olivera Stona. Letošní ročník nejznámějšího českého filmového festivalu by mohl být podobně… (více)

Gibson už možná nebude režírovat

Gibson už možná nebude režírovat

16.03.2010

Ale až poté, co konečně natočí svůj vysněný projekt. Už jsme o něm psali – půjde o prozatím nepojmenovaný historický velkofilm o Vikinzích, ve kterém by si měl zahrát Leonardo DiCaprio. Zdá se, že to… (více)

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

17.12.2009

Vypadá to, že obojí. Mel je definitivně zpátky, jako herec (napjatě čekáme na zlehka problémový thriller Edge of Darkness) a brzy opět i jako režisér. V březnu se vrátí do Mexika i s většinou štábu,… (více)

Reklama

Reklama