Režie:
Vladimír MichálekKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Michał LorencHrají:
David Novotný, Josef Somr, Ľuboš Kostelný, Zuzana Stivínová, Lenka Vlasáková, Jiří Lábus, Mariana Kroftová, Luboš Veselý, Vladimír Hauser, Marie Málková (více)Obsahy(1)
Jako každý měsíc přichází čtyřicetiletý počítačový grafik Jan Cvrček za svým sedmdesátiletým otcem Ivanem, který pracoval jako biolog v zoologické zahradě. Jako každý měsíc se spolu vydají na dlouhou procházku Prahou, během níž probírají nejen současný život a vzpomínají na různá období rodinného soužití i nedávnou minulost. Dojde i na společný koníček, letadla, a na historky z jejich okolí. Jan vypráví o známém a jeho kumpánech, kteří se rozhodli ochutnat lidské maso a skutečně to udělali. Otec vzpomíná, jak v lázních úspěšně sváděl zdánlivě nesmělou vdovu a jak neslavně jeho pokus skončil. Oba vzpomínají na své lásky, hořké chvíle rozpadu rodiny i drobnosti, které osudově změnily jejich životy. Zatímco otec se netají touhou po vnoučeti, Jan se svěří s tím, že má již dospělého syna, o jehož existenci neměl donedávna ponětí. Ve stejnou dobu se setká Janova šestadvacetiletá přítelkyně Marta s jeho pětadvacetiletým synem, Slovákem Robertem. Než se jedna i druhá dvojice rozloučí, dojde k zásadním životním změnám, přestože podle Ivana se na světě už dvě miliardy let nic nového nestalo. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (383)
Hlavní linie vycházející ze skvělého Haklova textu (který se zřetelně inspiruje odkazem Bohumila Hrabala) podpořená výbornými herci (Josef Somr for Czech Lion!) je nadprůměrná, místy vynikající. Celý film však jako kyselina sžírají absolutně otřesné scény ze synova bytu: imbecilní scénář, velmi špatná Mariana Kroftová a totálně nesympatický Luboš Kostelný. Zpočátku se krátké prostřihy do prokletého bytu dají skousnout s vědomím, že brzy se zase vrátíme k hlavní dějové linii, postupem času však získavají scény z bytu více a více prostoru a jako rozběsněný apokalyptický jezdec likvidují celý film. Nejhorší Michálek a trestuhodně promarněná příležitost. Pohled ze zámoří pro konfrontaci: http://www.variety.com/review/VE1117937836.html?category31&cs=1&query=of+parents+and+Children ()
Jednotlivé poviedky, ktoré tvoria akýsi prierez najzaujímavejšími momentmi v živote hlavného predstaviteľa - syna (David Novotný). Časti života možno brať aj úplne samostatne ako trefné príhody, dokopy však po rozpačitom úvode tvoria pomerne prekvapivo ucelený a celistvý celok, ktorý okrem vedľajšej a vo filme zbytočne rozvitej príbehovej línii synovho syna (Ľuboš Kostelný), pôsobí milo a príjemne. Nesnaží sa však zájsť do hĺbky, pláva pekne vo svojom tempe, tesne pod povrchom, podobne ako ryby v úvodných titulkoch, a tak trošku nepríjemne prekvapí zbytočne zdramatizovaný záver. Mohlo to ostať v neškodnom poetickom obale a ja by som bol spokojný viac, než na 70%. ()
Syn a tato: ako nato? Musia dlho porozprávať. Zlatú žilu ponaprávať. Čerstvé mäso namelieme, fašírky pak upečieme. Doprajme im svieži vzduch, zanechajú mesta ruch. O ženách, vzťahoch, o živote - popri rieke, popri plote. V prírode si pivko dajú, v tráve potom vykakajú. Medzitým však syna syn stíska si prs frajerkin. Oprava jej písíčka odhalí jej prsíčka. Prachov sa tiež nedočkala, z pomsty syna obskákala. Vzťahy česko-slovenské - obaja sú na ženské. Životy si presierame, na zázraky nečakáme. Azda jeden by sa stal: a ockovi zas penis vstal. V spálni Japonečku drobnučkú, tata rozjebal by až na fučku. Nie je to tak celkom sračka - celkom príjemná konverzačka. Žiadne veľké umenie, len bilančné vlnenie. Našťastie aj s humorom, nie len s tragickým podtónom. ()
Mám nekriticky rád Honzu Beneše alias Emila Hakla a hltám cokoli, co napíše. Přestože tato kniha není pro mne úplně nejlepší, je to hodně autobiografický, psaný klasickým Haklovým úspornym, energickym, jadrnym a lapidárnim stylem. A přesně tak i točený Vladimírem Michálkem. Takhle nějak si představuji souhru mezi režisérem a spisovatelem. ()
Michálek opět nezklamal. Při čtení komentářů mě označení "dvouhodinové konverzace" nenaplnilo nadšením a čekal jsem další nadhodnocenou pseudointelektuální nudu typu Václav. O to příjemněji jsem byl překvapen. Film pěkně odsýpá a skrze moc pěknou kameru se na něj také hezky dívá. To celé podbarvuje výborná, až "nečesky" znějící hudba. A taky výtečně udělané vzpomínky, což je u českého filmu vyjímečné. Herci jsou také výborní, hlavně Lábus mě dostal :) Velmi dobré. ()
Galerie (28)
Zajímavosti (15)
- Autor předlohy Emil Hakl si zahrál malou roli taxikáře odvážející otce Cvrčka (Josef Somr). (sator)
- Ve filmu si zahrál spisovatel Ivan Landsman jako pán se psem před Šlechtovou restaurací a v závěru filmu jako podivín sedící na stromě. (sator)
- Bydliště Ľuboše Kostelného, město Martin, se shoduje s bydlištěm postavy vnuka, kterého ztvárnil. (bastardobamb)
Reklama