Režie:
Werner HerzogScénář:
Werner HerzogKamera:
Peter ZeitlingerHudba:
Klaus BadeltHrají:
Christian Bale, Steve Zahn, Jeremy Davies, Toby Huss, GQ, Marshall Bell, Zach Grenier, Pat Healy, Evan Jones, François Chau, Bonnie Zellerbach, Chris Butler (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V dějinách velkých útěků těžko naleznete příběh, který by se podobal osudu Dietera Denglera, jediného Američana, jenž dokázal uniknout ze zajateckého tábora uprostřed neprostupné laoské džungle. Příběh tohoto amerického vojáka se stal předlohou pro film Temný úsvit, který natočil režisér Werner Herzog. Dieter (Christian Bale) již od dětství snil o tom, že se stane pilotem. Přání létat v oblacích se mu splnilo, když se dostal k vojenskému letectvu. Ale na své úplně první přísně tajné misi nad územím Laosu je jeho letoun sestřelen a on se ocitá v pasti džungle daleko od své jednotky. Brzy je zajat nechvalně proslulými laoskými vojáky a odveden do zajateckého tábora, kde nalézá další dva americké vojáky, kteří jsou tam násilím drženi už dva roky. Dengler se však s pozicí zajatce nehodlá smířit a ihned plánuje útěk. Vůbec nemá tušení, kde se nalézá, ale jedno ví jistě: Boj o svůj život nevzdá lehce. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (507)
Hoďte do hrnce utrpení, touhu, vůli, rozum, trpělivost, emoce a napětí, osolte režisérskou zručností, zakápněte charizmatem, zamíchejte univerzální vařečkou jménem Christian Bale a máte syrový, ale chutný pokrm s názvem Rescue Dawn. Jenom škoda té pozvolné přípravy a přeslazeného finále. Doporučuji servírovat s pijavicemi, červy a hady... ()
Černý netopýr sestřelen. Herzog vystihl syrovou atmosféru strádání, otupělosti a zpomaleného proudění času v nepřátelském zajetí s rutinérským přehledem, nicméně celková nezáživnost, ledabyle natočené akce a hollywoodský konec ve stylu Hankse lezoucího se záchranného modulu Apolla 13, kterým se režisér zpronevěřil předchozí nekonvenčnosti, mi nedovolí jít s hodnocením do vyšší letové hladiny. Je zjevné, že konečník odhodlaného Dietera Denglera by byl tím nejideálnějším místem pro hodinky papá Butche Coolidge.. ()
Tak hlavne by som škrtol žáner: akčný z popisku k filmu. Akcie tu bolo pramálo, až na pár výstrelov zo samopalu a nejaké to letecké bombardovanie mi film príde skôr ako vojnová dráma inšpirovaná skutočnou udalosťou. Scény zo zajateckého tábora sú na moj vkus až moc rozťahané, ale vynahrádzajú to super "zážitky" dvojice Bale - Zahn behom putovania pralesom a perfektné herecké výkony zajatcov. BTW, ako dopadli ostatní utečenci sa nedozvieme? A pompézny záver? No comment. ()
Herzog je známý tím, že své filmové hrdiny nejednou vystavuje krajním přírodním podmínkám v odlehlých koutech světa a ti pod tíhou extrémní psychické a fyzické zátěže často zažívají stavy blížící se naprostému šílenství. Právě Temný úsvit můžeme do této kategorie bez pochybností zařadit. [==] Styl velmi podobný Herzogovým následujícím dvěma filmům, především co se kamerové práce týče (POV apod.), vykreslení postav a (ne)vyústění vedlejších dějových linií. Stejně jak do vyprávění postavy vstupují (a přitom mohou být pro daný úsek vyprávění důležité), stejným způsobem je vyprávění i opouští, aniž by se dostavil jakýkoliv emoční náboj. Linie tak často zůstávají neuzavřené a divák je může volně interpretovat. [==] Pouť pilota amerického námořnictva Dietera Denglera vede přes první misi, při které je sestřelen, následném uvěznění laoským uskupením spolupracujícím s Vietkongem a nakonec úspěšným útěkem do srdce nevyzpytatelné laoské džungle. Herzog inspirovaný skutečným příběhem Dietera Denglera (prvně zpracovaným v dokumentu Malý Dieter chce létat) konstruuje laoský tábor jako "typické" vězení, kde místo má pouze každodennost, repetetivnost a neustále se opakující úkony strážných. V těchto stereotypech dozorců se uvěznění v čele s Denglerem snaží nalézt jakýkoli náznak "bezpečnostní" mezery. Právě toto hledání a příprava únikového plánu jim pomáhá udržet si zdravý rozum. Po útěku jde už o téměř klasický survival film à la Man vs. Wild. Epilog pak jen uzavírá předešlé a již vyřčené. [==] Jakási transcendence, kterou jsem v průběhu projekce často cítil a jež je naprosto zjevná, dokazuje, že Temný úsvit není jen dalším filmem vyjadřujícím se k otázce vietnamského konfliktu, ale má i silný duchovní přesah. ()
Kvalitni film, ovsem s par pripominkama. nejprve bych rad pochvalil ciste a pekne odvypraveny pribeh, ktery sice sleduje klasicke postupy, ale presto se jeho provedeni neda temer nic vytknout. Libi se mi jak si Herzog vystaci s uplnym minimem a snazi se z nej vytezit maximum. Bohuzel porad trpim srovnanim s jeho spickou - Aguirrem, ktery je dosud jeho nejlepsim neprekonanym filmem. ___Libilo se mi take zvukove pojeti snimku, vetsina dialogu vedena septem, coz jen znasobuje pocit blizkeho nebezpeci a obcas i pekne zvukove vychytavky a napady. Stisnena atmosfera se Herzogovi podarila uspesne vytvorit, nicmene nejvetsi chybou bych asi pocital vedlejsi postavy spoluzajatcu, kteri se cely film poradne nevyvijeji... ____Vezeni tak dopadlo jako asi nejslabsi cast pribehu, protoze po chvili se zacnou motivy opakovat a nechaji vas v jakemsi rozpolozeni, ze se tam ti vezni vlastne az tak spatne nemaji, porad jen lezi, sedi, nebo jedi, ci se ojedinele prochazeji kolem:) ____Suma sumarum: Herzog si nevzal zadny nezdolny sousto, vzal si jednoduchy film, ktery je schopen pevne uchopit a az na par okamziku udrzet vysokou latku az do konce. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (25)
- Předobraz hlavního hrdiny Dieter Dengler byl ve skutečnosti zajat ne jednou, ale dvakrát. (Morien)
- Steve Zahn pre svoju rolu schudol 18,2 kg, Jeremy Davies schudol 15 kg a Christian Bale 25 kg. A aby vyjadril svoju podporu hercom, ktorí museli schudnúť pre svoje role, režisér schudol takisto - skoro 14 kg. (ladko)
Reklama