Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Robert PresleyHudba:
Alan SilvestriHrají:
Ray Winstone, Angelina Jolie, Brendan Gleeson, Crispin Glover, Anthony Hopkins, Alison Lohman, John Malkovich, Sebastian Roché, Robin Wright (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Fantasy snímek Beowulf je filmovou adaptací staré anglosaské hrdinské básně (vznikla někdy okolo roku 1000 a je považována za základní kámen britské literatury). Film režíruje Robert Zemeckis a to opět za pomoci performance capture (tu už použil ve svém předchozím snímku Polární Expres).
Tento slavný příběh vypráví o skvělém skandinávském válečníkovi Beowulfovi (hlas Ray Winstone), který se vydává na pomoc králi Hrotgarovi (Anthony Hopkins). Od něho se dozvídá, že musí porazit a zničit obávanou příšeru jménem Grendel (Crispin Glover). Ten totiž neustále terorizuje skandinávský venkov. To se mu nakonec ve velkolepé bitvě podaří, ale aby to nebylo tak jednoduché, musí ještě zabít Grendelovu matku (Angelina Jolie), protože ta z touhy po pomstě začala zabíjet nevinné vesničany... (catchup)
(více)Videa (5)
Recenze (801)
Beowulf by byl za ty prachy, co na něj Zemeckis měl, jednoznačně lepší hraný, ale když se holt pan režisér rozhodl pro "animák", co se dá dělat, přistoupím na jeho hru a budu hodnotit animované fantasy, které rozhodně není pro děti. I tak se mu povedlo víc než dobře převést na plátno jednu z mých srdečních záležitostí (severské legendy jsem vždycky hltala), syrově a stylově. Když ho uvidíte v kině nebo na pořádné televizi, tak si navíc budete moct užít tu moc povedenou vizuální stránku a skvělý zvuk a hudbu. Co se týče digitálního zpracování postav - ne všechny jsou povedené a ostatečně lidské (nejvíc mě zklamala královna), ale jiné v některých momentech působí hodně opravdově, zejména postava krále s tváří Anthony Hopkinse. Koně sice vypadají jako by utekli z "Age of Empires", ale to dokážu odpustit. V každém případě by mě zajímalo, jestli i oni byli modelováni podle živých koní v oblečích se snímači :-). ()
Adrian pravdu dí, naprosto bezpohlavní záležitost (to úzkostlivé schovávání pohlavních údů je neuvěřitelně komické), která až moc spoléhá na správně epickou hudbu Alana Silvestriho, který takhle dobrý nebyl od Van Helsinga. Pokud Robert Zemeckis, kterému vždy sloužilo experimentování s digitálními dovednostmi k vyprávění přiběhů, hodlá marnit svůj potenciál, prosím, ať si to klidně dál dělá, když ho to baví, ale ať s sebou nestahuje v téhle filmové poluci i Rogera Avaryho a Neila Gaimana, z jejichž dlouho pilovaného scénáře zbyl jenom neúnosně natahovaný a pubertálnímu publiku zpřistupnělý kýč. Jako hlavní problém filmu byl neviděl neživnost charakterů v něm, která diváka nutně vede k apatii, protože se vypráví legenda, ale fakt, že zemeckisovské vyprávění o hrdinovi proti své vůli a vůbec relativizování hrdinství jako takového jednoduše nefunguje a Zemeckis tak po Polárním expresu na skutečně dospělý performance-capture projekt čeká. Beowulf je tak bohužel stejně snadno zapomenutelnou záležitostí jako Pod povrchem, u které bych neočekával, že bych si raději pustil videotrashovou verzi s Christopherem Lambertem, která je více sexy a zábavnější. ()
Naivně jednoduchá story s klasickou narací příběhu, která spoléhá jen a pouze na svůj dechberoucí vizuál. Ten tu naštěstí je a ač se zcela jistě najdou škarohlídi, kteří budou do světa troubit fakt, že to "stále ještě není ono", technologie je opět o kousek dál a k dokonalosti chybí už opravdu jen málo - respektive pár let. Zemeckis možná není zase tak zručný režisér, ale nebojí se experimentovat, jít si za svým a pohrát si s daným materiálem. A i když je tahle banální krvavá pohádka díky svému plochému ději snadno zapomenutelná, hrdinská hudba a strhující vizuál se jen tak z hlavy nevypaří. Otázkou pak zůstává, na kolik je to relevantní "filmový" argument. ()
První polovina naprostá paráda,Ray Winstone coby Beowulf kruťák největšího kalibru, spousta hrdinských keců a vytahování, ale i hustejch činů + skvělá atmosféra a i výbornej poutavej děj, co má hlavu a patu. Ta druhá část filmu už je o něco slabší, nicméně i tak sem se výborně bavil a přece jenom i ta druhá polovina nakonec nezůstane bez parádní akce a skvělýho zakončení. Co se týká zdigitalizování, tak postavy sou takřka parádní, ale pohybově to působilo mírně nerealisticky, ale to ani nějak zvlášť nevadilo. Skvělý drsnější fantasy - 4,5* ()
Takže stejně jako uživatel Beky tak i já jsem měl před filmem dvě piva, vypili jsme je totiž spolu. Jenomže narozdíl od kámoše, který se pak v kinosále trápil (jak uvádí ve svém komentáři), já jsem se do Zemeckisova digitálu natolik zakoukal, že i kdybych se měl pochcat, tak by mi to snad bylo jedno. Performance capture působí v několika momentech naprosto neuvěřitelně, zároveň je ale pravda, že občasný "skelný zrak" postav narušuje dynamiku a emoční vyznění scén. Silný příběh zoceluje navíc několik špičkově vypjatých, audiovizuálně sladěných a nadpozemsky ozvučených scén, které mě skolily s razancí rozběhnutého Sebastiana Chabala. Můj nejlepší výkon v zadržování dechu je asi 100 vteřin, poté co prvně rozrazí veřeje hodovní síně obluda Grendel a naporcuje královskou gardu na pětikilové krvavé kusy, jsem svůj rekord minimálně ztrojnásobil. Grendel vypadá jako ovředovaný obr stažený z kůže, je to však citlivá bytost s nešťastným osudem. A záhy přichází na scénu Beowulf, sebevědomý géatský hrdina s rameny širokými jako telefonní budka a s hlasivkami připravenými kdykoliv odvykládat nějaký napínavý čin ze svého života. Beowulf se pak po celý film potýká s příslušníky Grendelovy rodiny (Angelina Jolie coby Grendelova matka je fakticky luxusní), s plnými poháry medoviny, později s kralováním a s mladičkou spolunocležnicí (zletilosti se prý v Dánsku nabývalo, jakmile se sundaly poslední podělané plínky). A snad v každém okamžiku je možné se kochat: kamerovými průlety, souboji, režisérovou zručností, hudbou Alana Silvestriho a v drtivé většině případů i vizuálním zpracováním. V závěru pak Zemeckis ještě přitvrdí, práskne bičem a vyžene ze sluje ohnivého draka a divákovo oko se do plátna nevěřícně vpíjí. Výbornou zábavu mi tedy narušovala pouze občasná mžourání postav "do blba" a také opakující se dialogy (Gerard Butler řekl jednou: "Tohle je Sparta!" a polovině filmové populace to rezonuje v uších ještě teď, Ray Winstone se musel v: "Já jsem Beowulf!" snad třikrát ujišťovat). Jinak jsem navýsost spokojen a stoprocentně si dám tuhle fantasy znovu. 150 miliónů dolarů(rozpočet)/170,5 miliónů dolarů(výdělek celovětově) ()
Galerie (54)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (19)
- Náklady na výrobu byly zhruba 150 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Celý film se natáčel ve studiu na ploše o rozměrech 7,6m x 7,6m (Crackonosc)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 82,3 milionů dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 196,3 mil. (NIRO)
Reklama