Režie:
Chris WeitzScénář:
Chris WeitzKamera:
Henry BrahamHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Nicole Kidman, Daniel Craig, Dakota Blue Richards, Eva Green, Tom Courtenay, Clare Higgins, Jim Carter, Sam Elliott, Freddie Highmore, Ian McShane (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Kromě našeho existují i jiné světy. Jedenáctiletá Lyra žije ve světě, kde duše nesídlí uvnitř člověka, ale v podobě zvířete zvaného daemon. Vyrůstá u strýce Lorda Asriela, který navzdory nelibosti některých členů vládnoucího Magisteria zkoumá Prach, spojující údajně od věků všechny světy. Lyra si s kamarádem Rogerem povídá o záhadných Vrahounech, kteří unášejí děti, a slíbí mu, že ho najde a osvobodí, kdyby ho unesli. Krátce poté se objeví paní Coulterová, která si Lyru vyžádá, aby ji doprovázela na cestě do Londýna a na sever, kde chce pomoci medvědímu králi Regnarovi získat vlastního daemona. Těsně před odletem dá rektor dívce alethiometr, zlatý kompas, který odpoví na každou otázku. Musí však slíbit, že o něm neřekne paní Coulterové. Lyra se brzy přesvědčí, že laskavost a krása paní Coulterové jsou jen maskou zloby a proradnosti. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (782)
Ďalšie digitálne orgie bez duše a s prázdnymi hereckými kreáciami. Najviac mi to pripomínalo Ligu výnimočných. Nádherná výprava, kvalitné efekty, desiatka hereckých hviezd, ale zaujať diváka príbehom - to ani náhodou. A čo robí Daniel Craig na dominantnej pozícii na plagáte? Hudba priemerná, Alexandre Desplat je macher na atmosferické emocionálno, ale dobrodružná veľkoleposť je mimo jeho misu. ()
Vcelku živě si pamatuju, jak jsem se rozčiloval, že Oscara za efekty dostal Kompas, a ne Transformers... teď už chápu. Tenhle film je na csfd krutě podhodnocený - pokud film hodnotím podle toho, jak se u něj bavím, tak prostě musím dát vysoké hodnocení. U Kompasu totiž nebylo místo, kde bych se nebavil, kde bych těkal očima mimo obrazovku nebo přemýšlel o jiných věcech. Vizuálně byl totiž tenhle film krásnej, přímo kouzelnej - stejně jako herci - Dakota byla jedinečná! Bylo málo záběrů, kde by nebyla, a přesto válela. Podobně jako Kidman - krásná a chladná. A navíc démoni - geniálně efektní. HUDBA: Alexandre Desplat - po hodně dlouhé době se mi zase líbil orchestrální hudba, a to opravdu hodně... jak z nějaký počítačový hry, okořeněno netradičními nástroji, bravo. ()
7/10... V rámci žánru naozaj originálne a zaujímavé, rýchlo odsýpajúce, občas naozaj napínavé, dobre zahrané a väčšinou solídne natočené (hlavne v akčných scénach). Mám však problém so scenárom, ktorý hlavne na začiatku zahlcuje informáciami o Lyrinom svete a nezaujíma sa o emócie a motiváciu postáv. V druhej polovici je to vynahradené aspoň svižným akčným tempom, tam však dochádza k skratkovitosti a niektoré dejové skoky sú čisté WTF (prepadnutie Samojedmi, potom zrazu pevnosť medveďov a pod.). Tak či onak omnoho lepší film ako Narnia. Síce dospelejší, takže sa pre rodinné výlety do kina hodí omnoho menej než Lewisova adaptácia, ale určite myšlienkovo bohatší a podnetnejší. Ak mi nenakrútia dvojku, tak sa vážne naštvem. P.S.: Český dabing sa tentoraz mimoriadne vydaril. Dokonca aj Iorek je nadabovaný tak dobre, že som oželel môjho milovaného Iana McKellena. ()
Pullmanovu trilogii jsem četl (zatím) dvakrát, v originále a v českém překladu (vynikající věc, tyhle knihovny, vřele doporučuju:)). I byl jsem zvědav, co z prvního dílu producenti z "kina nové lajny" vyprodukovali pro filmové médium. Měl mě varovat monstrózní rozpočet a spousta velkých jmen, protože to téměř vždy signalizuje, že se bude hrát na jistotu, na co nejmenší kontroverzi a co nejnižší hranici přístupnosti, aby se do kin natáhlo co nejvíc rodin s co nejvíc dětmi, a tím pádem se co nejvíc penízků vrátilo zpět i s bratříčky. A tady právě nastal ten problém - His Dark Materials totiž NEJSOU dětské knížky, a i když nejsou dokonalé (třeba linie kolem Asrielovy úlohy je vzatá hodně hopem a neuvěřitelně), mají toho mnoho co nabídnout k přemýšlení, a jsou plné drsných momentů a vypjatých emocí. Na jednu stranu mě mrzí, že na plátně neuvidím Mary Maloneovou a mulefy nebo podsvětí, ale na straně druhé převažuje pocit, že je to lepší takhle. Vyobrazení postav tu totiž funguje, Nicole Kidman je jako paní Coulterová naprosto luxusní, a stejně tak Eva Green je dokonale pohádkově tajemná (a "sexy as hell";)) Serafina Pekkala - ale stejně jako kulisy "tamtoho" Londýna, Oxfordu atd. jsou to jen neživé ilustrace. Filmový Zlatý Kompas prostě postrádá svého daemona a je sprostou, místy až příliš "fancy" podívanou, prostou jakéhokoliv rozměru. Děsí mě představa, co by při takovémhle výchozím materiálu (tím myslím první díl filmové trilogie) nakonec zbylo z velkého příběhu děvčete, které opouští věk bezstarostnosti a nevinnosti (a přichází do puberty), a jen víceméně BTW sehraje hlavní úlohu ve válce o budoucnost lidstva všech dimenzí proti nefungujícímu Bohu (zcela výjimečně s B) a jeho tmářskému regentu Metatronovi. Zamiloval jsem si ten příběh o boji s těmi, kdo brání svobodě myšlení a bádání, který tak strašlivě pobouřil vztahovačné představitele církve s hubou plnou lásky a tolerance (ve skutečnosti velmi výrazně "vocamcaď pocamcaď" a ještě jen pro někoho;)), a utrhlo by mi srdce, kdyby z toho všeho zůstala bezduchá skořápka pro malé děti, která nikoho nebude motivovat ke čtení a následně přemýšlení. Nezbývá než se smířit, že pomníkem čtiva pro generaci, která bude formovat příští desetiletí naší doby, bude Harry Potter a Twilight (což je ve skutečnosti "literatura" a ne literatura), a doufat, že jednou se HDM chopí nový Peter Jackson. Vím, že v takovém případě bych se svými dětmi do kina rozhodně vyrazil. V tomhle vám ovšem nedoporučuju ani utrácet peníze za DVD. 50% za řemeslně velmi povedenou formu, se srážkou za zoufalou snahu o ohromení, která se realizuje těmi nesprávnými prostředky. PS: Neexistující konec filmu je výsměch epických rozměrů a dabingový hlas Evy Green "ahoj, já jsem sedmnáctiletá pipka" je pohřební hranicí této kdysi výsostné české disciplíny. ()
Co se týče výpravy a zkrátka celé vizuální stránky filmu, je tohle naprosto bez pochyb nádherně zpracované.Obdivuji každého,kdo se pouští do vymýšlení nových a nových světů a zároveň uskutečňování filmové nebo knižní podoby,protože já takovým talentem obdařená nejsem a moje fantazie zkrátka tak daleko nesahá.Každopádně jde tu tak trochu o nevyužitý potenciál,nejspíš co se příběhu týče.Ten je místy dost děravý a bohužel není moc chytlavý,do děje mě to prostě moc nevtáhlo.Medvědi jsou úžasní,malá Dakota přesvědčivá,Nicole úžasná a Evě Green to neskutečně sluší.Bezpochyby všichni zmínění podávají skvělé výkony,ale na ty čtyři hvězdičky to u mě prostě není.Navíc mluvící zvířata pro mě vždycky byli,jsou a budou kýčem.Jinak nechápu srovnávání s Pánem prstenů,je samozřejmé,že když budete Zlatý kompas srovnávat s něčím,co je úplně jiné kafe a navíc nemá v dnešním filmovém světě obdoby,vyjde z toho tak nízké hodnocení.Takže se té chyby pro příště proboha vyvarujte,protože tyhle dva snímky mají pramálo společného. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (45)
- Jméno Serafina Pekkala (Eva Green) vzniklo když Philip Pullman brouzdal finským telefonním seznamem. (Teres)
- Nicole Kidman (Marise Coulter) a Daniel Craig (Serafina Pekkala) si spolu ve stejném roce zahráli také ve snímku Invaze (2007). (skinny)
- Chuck Norris tento film verejne odsúdil ako protikresťanský. (Arsenal83)
Reklama