Záviš - kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho Prázdnin pana Hulota aneb Vznik a zánik Československa (1918–1992)
- Záviš, the Prince of Pornofolk Under the Influence of Griffith’s Intolerance and Tati’s Mr. Hulot’s Holiday or The Foundation and Doom of Czechoslovakia (1918–1992)
Režie:
Karel VachekScénář:
Karel VachekKamera:
Karel SlachHudba:
Milan Záviš SmrčkaVOD (1)
Obsahy(1)
Po stopách třínohého psa a dvounohého režiséra na cestě českým dneškem a československou minulostí: Čtyřletý Edvard Beneš zachraňuje život rodičům, šedesátiletý Václav Klaus hraje i nehraje tenis, socha tluče hlavou do zdi. Lidé bojují v kečupu a pohřbívají své psy. Spadený dům, dům z marihuany i miliardová vila podnikatele. Lední medvědi, sokoli, lišky. Písně Milana Záviše Smrčky. Svět podle Karla Vachka.
"Vari, vari, vari, já jsem kokot starý," zpívá v úvodu i na konci nového Vachkova filmu obscénní písničkář Záviš, který sám sebe tituluje Knížetem pornofolku. Mezi tím se se slavnostním ceremoniálem pohřbívají psi na hřbitově psích celebrit, režisér si nasazuje ochranný kornout, který vyhrál v Jihlavě a který se nasazuje psům, aby se neokousávali, dlouze přednáší na FAMU o tom, jak je třeba dělat filmy, lidé po sobě házejí rajčata a o kus dál vyprávějí zmlácení technaři z Czechteku a socha Kryštofa Kintery tluče hlavou do zdi. A skoro by se chtělo vykřiknout motto letošního jihlavského festivalu: "Nikdy nebylo líp." Ve Vachkově pohledu však skoro zděšeně. Normalizační mim Čejka předvádí slepici v Sazka Areně, kde se připravuje motokrosová exhibice. Pak tam někdo skáče na motorce, vzduch smrdí zbytečně spáleným benzínem, lidé se baví a Země se žene do záhuby. Ekolog Dejmal promlouvá mezi pomalovanými kravami z laminátu a Saddám je pevně svázán a v podobě žraloka naložen v akváriu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (39)
"Film je pestrobarevnou mozaikou, kde symboly hrají hlavní roli. Politické otázky prokládané záběry ze Sazka Areny, kde 14-ti letý klučina skáče na motorce, Čejka (ten komik k popukání) dělá svou slepici snašející vejce, Rath je fackován Mackem, lidé pohřbívají své miláčky na psím hřbitově (\"A tím…"
"Vachkovým porevolučným filmom nechýbala autorská občianska zaangažovanosť, nazeranie za steny a zachádzanie do medzisvetov, ktoré sofistikovanými mechanizmami riadili spoločnosť. Komplikovaná výstavba, viazanie motívov, neustále priame ovplyvňovanie deja, absurdné asociácie a plejády rečníkov,…" více
"Na rétoriku popkultury zde vůbec upomíná kdeco, jak se postupně kumulují křiklavé příklady nejen absurdnosti, ale přímo zhůvěřilosti a zločinnosti konání našich občanů, ať už se týkají sféry čistě privátní, či veřejné. Podvody, mordy, lži, trestuhodná nevědomost, primitivismus nebo ignorance,…" více
"Jsem starý kokot, no a co má být, za tohle mě přece nemůžete odsoudit. Bez větší jízlivosti soudím, že režisér tu vystavil vysvědčení celému svému projektu. Setrvale zůstává chaotický, bezbřeze poletuje kolem rozličných námětů historických (postavení rodného jazyka v dějinách) i politických …"