Režie:
Zack SnyderKamera:
Larry FongHudba:
Tyler BatesHrají:
Billy Crudup, Malin Åkerman, Carla Gugino, Patrick Wilson, Jeffrey Dean Morgan, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Matt Frewer, Stephen McHattie (více)Obsahy(2)
Anglický komiksový scenárista Alan Moore bývá považován za jednoho z nejschopnějších a nejvšestrannějších autorů. Legendární komiksový tvůrce se proslavil tituly jako V jako vendeta nebo Bažináč, ale za jeho přelomové dílo bývá považována komiksová minisérie Strážci (v originále Watchmen), kterou vytvořil s kreslířem Dave Gibbonsem v roce 1986. Strážci se setkali s nadšeným kritickým přijetím a představují milník v moderním pojetí komiksového žánru. Alan Moore vytvořil temný mnohovrstevnatý příběh, v němž dekonstruoval superhrdinský mýtus a současně reflektoval tehdejší ohrožení jadernou válkou. Spletité mnohovrstevnaté vyprávění odehrávající se v zároveň v časové souběžnosti i minulosti využívalo všech možností komiksového média a dlouho zaznívaly domněnky, že předlohu nelze převést na stříbrné plátno. Filmové adaptace se nakonec ujal režisér Zack Snyder, který si předtím vydobyl renomé adaptací komiksové verze řecké historie 300: Bitva u Thermopyl. Děj Strážců se odehrává v alternativní historii Spojených států amerických v roce 1985, kdy naplno zuří studená válka a svět se ocitá na pokraji jaderné zkázy. Zápletka se zaměřuje na příběhy jednotlivých superhrdinů během vyšetřování vraždy jednoho z nich – Komedianta. Nekompromisní Rorschach za jeho smrtí vidí rozsáhlé spiknutí, které má zlikvidovat nebo zdiskreditovat bývalé superhrdiny. Ti už dávno nejsou považování za ochránce lidstva, ale živoří na okraji společnosti. Rorschach se je pokusí zmobilizovat ve snaze zabránit jaderné katastrofě. Jejich cílem by mělo být strážit lidstvo. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (2 106)
Snyder má sice olbřímí talent, ale naprosto nechápu proč svou kariéru buduje na tom, aby okopíroval (ukradl?) práci někoho jiného. Nejdříve Romero, poté Miller a nyní Moore. Ten to odskákal nejhůře, protože předtím si dal Snyder aspoň tu práci dát do svých "remaků" něco vlastní invence, úhel pohledu, prostě něco z něj (a pak to má aspoň nějaký smysl). Ovšem po něčem takovém tady není ani stopy. Když budu mít doma reprodukci Rembrandtovy Noční hlídky "made by Ikea", tak se přece nebudu chlubit tím, jaký je ten plagiátor originální a vizionářský umělec. Mohu třeba uznat, že si s tím dal piplavou práci, a že něco musí umět, protože kdejaký fušér by to nedokázal, ale originál je prostě originál. A kdyby vzal Snyder full HD kameru, pustil jako podkres CD s provařenými hity a p-o-m-a-l-u nasnímal předlohu, tak to vyšlo na stejno. Sakra Zacku, zkus taky konečně již někdy NĚCO SVÉHO! Předem díky. Předchozí spílání se týká Snydera a pouze Snydera, nikoli tedy Watchmenů (ehm, není to dvojité množné číslo?) jako takových. Jak jsem psal - je to naprosto shodné s předlohou, která je dokonalá, takže logicky i jejich celuloidová verze "jedna k jedné" musí být dokonalá. Tedy až na to, že je svým způsobem zhola zbytečná, protože ilustrace k ilustrované předloze je adaptací zbytečnou. Ale přesto dokonalou. No, to se už trochu točím v kruhu. Takže proč dokonalá? Protože Strážci jsou jako Rorschachův test. Můžete v nich vidět nudu, historii lidstva, cool scény, kozy, rádoby cool scény, žádné akční scény, penisy, explicitní násilí, honění si vlastního ega, laciný vizuál, ohromující vizuál, příliš dlouhou stopáž, příliš krátkou stopáž či přesah, který by vystačil na most přes La Manchský kanál. Prostě co chcete. Akorát nevím jestli mám ponechat to plné hodnocení či dát odpad! Oboje tomu plně sedne. Chtěl jsem dát i tři, ale kompromis tady není řešením. To by mi Rorschach dal co proto. ()
Maskovaní hrdinové v plné kráse včetně všech brutalit eRkové přístupnosti zabalené ve zpomaleném a stylovém světe Zacka Snydera. Vícevrstvý, komplexní a pravděpodobně první komiksový film, který ve mě vyvolal opravdové a silné emoce spojené s mrazením v zádech. Pár neznámých herců překvapí a jejich postavy stejně jako "styl Watchmenů" jistě těží ze slavného komiksu, který jsem bohužel nečetl. Přesto Snydera musím pochválit a poklonit se mu za stylovou záležitost, která sází na více než pár hezkých obrázků a trochu krve (viz. 300). Tahle zábava totiž není jen na jedno použití. Jde o film plný detailů, které uniknou, kterých si divák napoprvé nevšimne, ale také těch, kterého osloví a podsunou myšlenku "pan režisér si opravdu vyhrál" (např geniální úvodní titulky, hudební složka hitů 80 let). Osobně mě překvapivě oslovily i postavy, které nejsou jen plochými "tenhle mlátí" a "tenhle lítá", ale promítá se do nich nejen samotný úpadek a zákaz maskovaných hrdinů, ale taky psychologie a jejich motivace. Zde však bezkonkurenčně vítězí Dr. Manhattan (latexová kráska promine). Nelze však vypisovat vše, co se mi líbilo (atmosféra, krev...) a uchvátilo (alternativní historie...), protože toho je hodně. Přesto jsou Strážci velmi nekomerční film a doufám, že se to nepodepíše na jejich zasloužených tržbách (peníze jsou na filmu hodně vidět...). Někomu bude vadit větší délka, ale vše má svůj smysl a každá scéna ve filmu má svůj důvod. I proto se těším na rozšířenou verzi, která nabídne ještě více a zajímá mě, kam až Snyder dokázal zajít.... Strážci jsou filmem, který se zbavil plochosti 300ky, přibral myšlenku a skvělé postavy a na konec přináší i morální otázky. To vše podpořené audio-vizuální slastí... Teď ještě pročíst komiks a čekat na režisérský sestřih. PS: pro mě zajímavější než komiks a za povedenější považuji filmový konec. PPS: ultimate cut postrádá intenzitu původního sestřihu. ()
Strážci jsou přesně to, co bych od Zacka Snydera nečekal, tedy žádná jednoduchá, povrchní a sezónní záležitost (300), představují odlišný pohled na superhrdiny, řeší co se stane, když společnost dosáhne svého a nadpřirozených strážců už zdánlivě není zapotřebí. Hrdinové jsou odpadlíci zvedající se ze země a nemusí to být ani kdovíjak vznešeným způsobem, film vykresluje jejich psychologii i duševní filozofii bez mýtů. Strážci mají naprosto úžasnou ponurou a depresivní atmosféru, díky které delší stopáž není překážkou, nýbrž naopak žádaným prodloužením unikátního, temného zážitku. Jsou v každém detailu prožitým, emocionálně působivým i myšlenkově vyspělým filmem s extrémně líbivým (audio)vizuálem... 9/10 ()
Líbilo se mi jak je to udělané (komiksem jsem netknutý), ale vyznění či myšlenka je špatná. Sorry, ale když Dr. Manhattan říká, že nedokáže změnit lidskou náturu a pak jedním dechem dodává, že chápe to obětování miliónů ve jménu vyššího dobra aka míru, tak si prostě protiřečí, jako celý ten film. Takhle instantní konec jsem nečekal od díla, které všichni považují za geniální. Je přece jasné, že lidi zase budou válčit!!!!! Kvůli tomu je tam přece daná i postava Komedianta, který chápe že lidi jsou divoká smečka a tak jako nevadí že zabíjí a znásilňuje protože je "parodie na společnost." Jediná kladná a nealibistická postava tam byl Rorschach. A kdyby Dr. Manhattan rozsekal toho nejchytřejšího člověka na zemi na sračky nekec bych ani slovo, ale nasralo mě že akceptoval ten jeho plán, kterej byl prostě úplně padlej na hlavu a ten mír mohl vydržet pár let max. (já vím opakuju se). A navíc tam bylo i naznačeno, že se svět dozví pravdu v podobě Rorschachova deníku. Přišlo mi to jako degradace Dr. Manhattana, kterej jako všemocná bytost nedovede předpokládat, že si někdo třeba napíše deník a že lidstvo prostě v míru nevydrží bez ohledu na to kolik jich vyhladíte, ale že k tomu musí dospět vlastní cestou. Hodnotím vysoko, protože jsem se nenudil a bavilo mě to. ()
Komplexní, eRková a inteligentní komiksová bomba. Docela se divím těm řečem o složitosti filmu, dokonce jsem měl strach, že se v tom budu ztrácet, protože Mooreovou předlohou jsem netknutý. No ale nakonec jsem žádné problémy neměl, a nebude je mít nikdo, kdo je schopen film pozorně sledovat. Strážci mě zaujali hned v několika ohledech (myšlenkový přesah, vizuální stránka, brutalita, nekompromisnost). Nářez! ()
Galerie (236)
Zajímavosti (96)
- První trailer k filmu byl premiérově promítaný před Temným rytířem (2008) a vyvolal obrovský zájem o komiksovou předlohu Alana Moorea, která se okamžitě dostala zpátky mezi knižní bestsellery. (FilmFan24)
- Ve scéně, kdy dr. Manhattan (Billy Crudup) vypráví na Marsu svůj příběh, hraje hudba Philipa Glasse ze snímku Koyaanisqatsi (1982). (Gar-mogoth)
- Modrá barva, kterou vyzařuje Dr. Manhattan (Billy Crudup), je takzvané Čerenkovovo záření. A to proto, že elektronové částice, ze kterých je složen, se pohybují v optickém prostředí rychleji, než je fázová rychlost světla pro toto prostředí. Pohyb vyvolává záření, které trvá po dobu, kdy jsou částice rychlejší než světlo. (Charpy)
Reklama