Režie:
McGKamera:
Shane HurlbutHudba:
Danny ElfmanHrají:
Christian Bale, Anton Yelchin, Moon Bloodgood, Sam Worthington, Common, Bryce Dallas Howard, Helena Bonham Carter, Roland Kickinger, Jane Alexander (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Píše se rok 2018 a na zničené Zemi proti sobě bojují zbytky lidí a počítačový systém Skynet. John Connor sice přežil Soudný den a byl vychován jako budoucí zachránce lidstva, ale zatím je pouze jedním z mnoha řadových velitelů. Lidstvo právě objevilo nový prostředek ke zničení Skynetu – rádiový kód schopný rychle a stoprocentně deaktivovat každý stroj. John Connor si uvědomuje, že toto není budoucnost, o které mu jeho matka vyprávěla. Něco je jinak. To se potvrdí, když se John seznámí s Marcusem Wrightem, mužem, jehož poslední vzpomínka je vlastní smrt. Jedná se o nový druh terminátora, uvnitř kovová kostra, ale zároveň lidské srdce a mozek. John a Marcus se společně musí vypravit do srdce Skynetu, aby zachránili jistého muže, kterého tam vězní. Jeho jméno je Kyle Reese a je to Johnův budoucí otec, který se jednou vrátí do minulosti a bude chránit Sarah Connorovu. (TV Nova)
(více)Videa (18)
Recenze (1 900)
Marcus: Dám mu své srdce. Blair: Ale chtěla jsem s tebou mít malé robůtky. Připomíná mi to vtip o policajtovi, co si prohlíží v krámě termosku a ptá se prodavače, k čemu to je. Teplý v ní zůstane teplý a studený studený, povídá prodavač. Hmm, to je dobrý řiká policajt a koupí si to. Druhej den se kolega v práci ptá, co to má. To je termoska, řiká ten první policajt. A k čemu to je, ptá se druhej. Teplý v tom zůstane teplý a studený studený. A co v tom máš? Kafe a dva nanuky. Hodí se zejména k odkazové scéně, kdy na T-800 model Arnoldigi vyteče nejdříve roztavená ocel a následně kapalný dusík. Zkrátka pokud by se film rozsekal na jednotlivé kousky, ty by samy o sobě ušly. Jenže pospojovat je dohromady takovýmhle způsobem je takřka trestuhodné. Nápor čtyř scénáristů udělal svoje (a zřejmě i notné úpravy a prostříhání) a výsledek je nelogický zkratkovitý zmetek s dialogy jak z německé adaptace bestselleru Rosamundy Pilcherové, které válcují každou potenciálně silnou myšlenku silou harvestera. Dobrý nápad jak od P. K. Dicka s infiltrátorem co neví, že je infiltrátor, je zabit jednoduchostí jeho cesty. Má za úkol lokalizovat Kylea Reese - ejhle půl dne po vytvoření ho náhodou potká (BTW se zorientoval docela rychle). Má přivést Johna Connora - potká sexy pilotku, pro kterou je nepřekonatelnost vztahu mezi člověkem a robotem jen zastaralou společenskou konvencí, dokonce kvůli němu zradí lidi, se kterými už pár let bojovala. To má sice za následek smrt několika postradatelných crew members (zdravím Galaxy Quest), ale koho to zajímá, že. Jestli všechno tohle Skynet předpokládal, nejde asi o umělou inteligenci, ale o umělého věštce. Infiltrace do robotí továrny, která má kdovíproč ovládací interface tak, aby ho mohl používat člověk, byla nějak hódně moc snadná ne? A tak bychom mohli pokračovat do aleluja, o časových paradoxech probíraných mnohokrát nemluvě. Je smutné, že jsem původně nic chytrého nečekal, takže jsem ani nepředpokládal, že bych mohl být zklamaný. Ale po shlédnutí mě mrzí ten zcela evidentně promrhaný potenciál. Nutno ovšem říct, že film ani na chvilku nenudí, odrežírovaný je slušně (proto bych hlavní vinu nesvaloval na McGho) a ozvučení je dobré. Ještě třeba poznamenat, že oceňuju užívání klasických palných zbraní, laserová blikátka nemám rád. Závěr: Je to lepší než Vetřelec 4 (a vlastně než všechno co následovalo po Cameronovi). ()
Patláma, patláma, paprťála. Takhle splácaný blockbuster tu dlouho nebyl. Pozitivní je, že aspoň ty prachy na něm jsou vidět. A že McG akci hezky inscenuje a chrlí ji střemhlavě v každou možnou chvíli. To je tak všechno - příběh byl asi terminován, nenašel jsem ho, nebo se schoval pod tu nekončící šňůru akčních scén, kterou za sebe McG nasekal stylem "už se minutu nestřílelo, lidi se asi začnou nudit, tak rychle další jízdu/bitku/výbuch". Monotónně se za sebe drtí akce nebo aspoň její náznaky, přičemž málokdy hrají důležitou úlohu i ve vyprávění. I proto Terminator Salvation nudí častěji než jeho starší bratříčci, i když na plátně poletuje mnohonásobně víc atrakcí. Jenže kašle se na atmosféru, na napětí, na postavy (za jednorozměrného Balea nedík), na kompozici scénáře, který někdo psal s nadějí, že když za sebe naházíte desítky odkazů a citací na předchozí díly, sama o sobě vám z toho vyleze hustá postapo sci-fi a lidi budou skákat radostí. Omyl (a trochu se bojím, že v pětce už se bude mluvit jen pomocí už provařenejch větiček). McG zase změnil styl, ale na rozdíl od předchozích Terminátorů jeho film neobstojí sám o sobě jako zábavná pecka s alespoň náznakem hlubších vrstev. Čtyřka je jako seriózní sci-fi/válečný velkofilm nebývale prázdná, jako popcornová jízda monotónní a bez rytmu, jako reklama na bělidla zubů ucházející (Moon Bloodgood asi vylezla do filmu rovnou z kosmetiky). Škoda těch úprav a předělávek, na zmršeném výsledku jsou cítit. ()
Těžko čekat něco víc, než co přinesly trailery. McG servíruje (ne)překvapivě slušný letní blockbuster, do kterého vesele fláká jednu citaci vedle druhé a to vše ve vizuálním ražení Charlieho andílků. Funguje to, hlavně v první polovině, více než obstojně. Atmosféra zbořených ulic vtáhne diváka přímo doprostřed jakékoliv herní pecky a akční vsuvky, v nichž hrdiny pronásledují obří roboti, v sobě mají víc života než celí Transformeři. Tyčí do ksichtu však dávají filmu scénáristi, jimž evidentně moc nezáleží na zdravé logice a mermomocí musí začít pitvat postavy a vztahy, jen aby se dobrali slzoproudného konce, který chytá (doslova) za srdce. Závěrem jedno jméno – Sam Worthington. Ten člověk ještě udělá v řadách charismatických hollywoodských chlapáků pořádný průvan. Je to nakonec on, kdo sedmdesátiprocentní váhání převažuje na čtvrtou hvězdičku. Těžko říct, co s tím udělá časový odstup a případná další projekce. ()
Jak tu tvrdí plno lidí, z tohodle filmu není cítit ta správná depresivní terminátorská atmosféra. Nevidím v něm to zdevastované prostředí, toho skutečného terminátora. Je to čistá stoprocentní akce bez čehokoliv originálního. A další problém byl v tom, že Árny nesvolil na natáčení a tak si odchytli Kickingera, který si zahraje jakoby T-800 v Arnoldově tváři a přitom je tam tak deset vteřin. A na to jaký z toho udělali divadlo, to nakonec vzešlo na dost trapnou scénu. A co jinýho Terminátora dělá Terminátorem než hlas, tělo a duše Arnolda Schwarzeneggera. To ale pro tvůrce znamená jeden dost důležitý fakt. A to ten, že snad další díl už nenatočí, protože tenhle, ačkoliv je kvalitní akcí narvaný od začátku do konce, prostě není takový, jak bych si já přál a s tím asi souhlasí víc lidí. ()
McG se snaží fanouškům zavděčit tak moc, že zapomíná, že Terminátor není jen o známých hláškách. Filmu něco chybí. A tím "něco" myslím i něco jiného než Arnold. Postrádá termináoří kouzlo a atmosféru. Hlavní hrdina není Connor, ale Marcus, což se ukázalo jako dobré rozhodnutí, protože Bale se moc nepředvádí. Sam Worthington ho překonává ve všech ohledech. Nejvíc mě ale zklamal konec... ten se vážně nepovedl. Přes to všechno film docela příjemně plyne, pořád se něco děje a některé scény jsou skutečně efektivní. Přestože na Cameronovy Terminátory to nemá, o tolik horší než trojka to také není. Je to docela dobré sci-fi. Jen to ale není úplně ten pravý Terminátor. Jen mě trochu mrzí, že film u nás zapadne za o několik řad horšími Transformery 2, kteří mají výhodu, že jejich publikum je o hodně méně náročnější... to je ostatně nevýhoda filmu - laťka byla předchozími filmy saka vysoko. ()
Galerie (136)
Zajímavosti (65)
- Helena Bonham Carter (Dr. Serena Kogan) nafilmovala svoju úlohu za 10 dní. (Gryphon)
- Herečka Tilda Swinton na poslední chvíli couvla před rolí Sereny Kogan, kterou nakonec vzala Helena Bonham Carter, protože její dlouhodobý partner Tim Burton je velkým fanouškem série. (c.tucker)
- Terminátor T-600 použije ve filmu rotační kulomet stejně jako Terminátor (Arnold Schwarzenegger) ve filmu Terminátor 2: Den zúčtování (1991). (Terva)
Reklama