Režie:
Julie TaymorKamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Jim Sturgess, Evan Rachel Wood, Dana Fuchs, Joe Anderson, Martin Luther, T.V. Carpio, Eddie Izzard, Bono, Jacob Pitts, Dylan Baker, Lynn Cohen, Harry Lennix (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Rozverný, bizarní a velice teatrální, takový je převratný muzikál společnosti Revolution Studios Across the Universe, který se zrodil v hlavách známé režisérky a scénáristky Julie Taymor (Frida, Titus, broadwayský muzikálový hit Lví král, inscenace Mozartovy Kouzelné flétny pro Metropolitní operu v New Yorku) a scénáristů Dicka Clementa a Iana La Frenaise, ve kterém se pojí originální příběh s 33 revolučními skladbami - mezi něž patří „Hey Jude“, „I Am the Walrus“ a „All You Need Is Love“ - které utvářely celou generaci. „Chtěli jsme vytvořit původní muzikál pouze za použití skladeb skupiny Beatles.“
Milostný příběh, zasazený do divokých šedesátých let plných protiválečných demonstrací, meditací a rock'n'rollu, se odehrává v Greenwich Village, bouřlivých ulicích Detroitu i na vietnamských bojištích. Milenci Jude a Lucy, jejichž láska je od začátku odsouzena k neúspěchu, jsou spolu s malou skupinkou přátel a hudebníků vtaženi do víru počínajícího protiválečného a protikulturního hnutí. Průvodci jim jsou „Dr. Robert“ a „Mr. Kite“. Síly, které se vymykají jejich kontrole, nakonec oba milence rozdělí, čímž je donutí, aby se navzdory všem překážkám pokusili znovu najít jeden k druhému cestu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (382)
Jsem na rozpacích. Nápad sestavit příběh podle písniček Beatles se mi moc zamlouval, coververze profláklých hitů se příjemně poslouchaly, na Jima Sturgesse se dobře koukalo, ale proč to nestačilo? Film mě jako celek neoslovil, příběh totiž nedrží pohromadě, jednotlivé dílky puzzle (v tomto případě songy Beatles) ne vždy zapadají, a ta stopáž.... Nicméně některé scény byly opravdu vydařené a jsem si jistá, že třeba takovou "Strawberry Fields Forever" si pustím ještě několikrát. ()
Across the Universe není jako Moulin Rouge, Across the Universe je jako Hair, kde jsou na drogách nejen postavy, ale i divák. A není podobný jen tématem rebelie mládí a (proti)válečného běsnění (byť nahlíženým okem dekadentně soudobým a nikoli "hippie" dobovým) a větším důrazem na náladu z filmu, než na děj, ale i faktem že na rozdíl od Moulin Rouge to není tak úplně bezchybný muzikál. I přesto že má, stejně jako Vlasy, naprosto úchvatný závěr. Ač je ústřední milostný příběh dvou lidí těžce zkoušených během historických událostí velice silný a navíc chytře zdramatizovaný kulturním střetem vyplývajícím z rozdílného původu a tedy i mentality obou postav, a i množství vedlejší postav a jejich příběhů jsem uvítal jako rozšíření záběru filmu a fungující ukotvení hlavní dějové linky do skutečného světa, pořád jsem měl s filmem jeden dost zásadní problém. Je totiž příšerně zkratkovitý - možná je to částečně způsobeno nucenou "videoklipovitostí" filmu vyplývající z vyprávění pomocí 40 let starých písní, každopádně mi v něm na rozdíl od ostatních pár minut ne přebývalo, ale naopak chybělo, protože jinak proti jeho tempu a dynamice nic nemám. Hlavně na dotažení některých potenciálně emocionálně velmi silných scén, které jsou nedostatečně využité. Nebýt zkratkovitost, při filmu bych snad ani nedýchal, ale takto mě vyloženě dostal až samotný konec, který mě nejen donutil trochu zvednout hodnocení, ale taky zařadil Brouky a jejich Hey Jude a All You Need Is Love na můj hudební jídelníček na několik budoucích týdnů :) 8/10 ()
V porovnání s jinými muzikály, tenhle ještě docela jde. Může za to především skutečnost, že ve většině případů jsem si vyposlechl všeobecně dobře známé skladby. Chvílemi mi Across The Universe připomínalo Mamma Mia, které má spolu více společného, než by kde koho napadlo. Paralela Liverpoolu na Beatles byla moc fajn. Nicméně mě to nijak nenadchlo ani neurazilo. Chvíli jsem film pozoroval, chvíli jsem ho jen poslouchal a víceméně to stačilo. Nic víc třeba nebylo. ()
Je tam hodně velice povedených pasáží (prolínání protestů/války/koncertu - celá halucingenní část s Bonem), ale jinak je to nehorázně nevyužité. Nápad fajn, vizuálně občas také, ale celé je to strašně epizodní, písničky od Beatles jsou využívány tak předpokládaně, až to občas pobaví (nechtěně) a i ten příběh se nijak nesnaží překvapit. Od začátku jde docela obstojně narýsovat a drží se toho jako klíště. ()
Na tenhle muzikál jsem se těšil půl roku..tolik očekávání, stále dokola a dokola pouštěný trailer..a takové zklamání. Písně jsou výborné, mladí 'zpěvákoherci' si s nimi poradili nad mé očekávání. První polovinu jsem doslova 'žral'..pak ovšem přišly nevyvážené klipovité a kýčovité psychedelické části..a bylo po zážitku. Škoda. :( ()
Galerie (22)
Zajímavosti (19)
- Apple Records, studio, které vlastnili Beatles až do rozpadu skupiny je také zmíněno, když se Jude pokouší nakreslit zelené jablko, potom ho rozkrojí napůl a zkouší ho opět nakreslit, a tak vytváří loga skupiny. (don corleone)
- Režisérka Julie Taymor musela svádět boj s producenty. Tlačili na ni, aby z něj vyhodila všechny kontroverzní pasáže (např. černošské postavy, lesbické motivy, scény války, LSD tripy) a zachovala pouze neškodný příběh lásky mezi Judem (Jim Sturgess) a Lucy (Evan Rachel Wood). Navrhovali také změnu názvu na All You Need Is Love. Taymor si ale stála za svým a všechny změny odmítla s tím, že pokud k nim dojde, nechá odstranit své jméno z titulků. (Cimr)
- Sám představitel hlavní role Judea Jim Sturgess označil za svoji oblíbenou scénu tu, ve které zazněla píseň „Strawberry fields forever“. (.baris.)
Reklama