Reklama

Reklama

Zvětšenina

  • Velká Británie Blow-Up (více)
Trailer

Filmová esej o nemožnosti uchopit objektivní pravdu. Jedno z nejslavnějších děl světové kinematografie. Je mladý, pohledný, úspěšný a bohatý, svět – zejména jeho ženská část – mu leží u nohou. Módní fotograf Thomas, ochotný pro získání nevšedních snímků přenocovat v noclehárně mezi nuzáky, aby ovšem vzápětí přesedl do svého rolls-roycu a odjel do svého ateliéru fotit atraktivní modelku. Dravý, arogantní, sebevědomý – a přece vnitřně, skrytě zranitelný. Do londýnského Maryon parku jej zavedla vlastně náhoda. Ale správný fotograf neudělá krok bez svého aparátu a vzdálená dvojice milenců, skotačící na pozadí nádherné, majestátní zeleně je příliš zajímavým objektem, než aby ji jen tak přehlédl. Jenomže náladové fotografie v sobě, jak má Thomas brzy zjistit, skrývají znepokojivé tajemství…
Zvětšeninu natočil Michelangelo Antonioni podle povídky argentinského spisovatele Julia Cortázara Babí léto (česky vyšlo ve Světové literatuře v r. 1968 již pod názvem Zvětšenina). Se spoluscenáristou Toninem Guerrou přesadil její příběh z Paříže do Londýna, který byl v polovině šedesátých let minulého století avantgardní metropolí, centrem hippies, boomu všech druhů umění – pop-artu, fotografie, divadla, módy i hudby. Antonioni se na svůj první zahraniční film důkladně připravoval. Žil v Londýně osm měsíců, vyzpovídal desítky příslušníků nejrůznějších profesí, chodil po klubech, vstřebával onu specifickou, nepopsatelnou atmosféru. A pak jej za půl roku natočil. Navázal jím přímo na svou „tetralogii citů“ z let 1959–1964 (Dobrodružství, Noc, Zatmění, Červená pustina). Opět nabídl divákovi mnohovrstevnaté metaforické dílo se záměrně neuzavřenými motivy, provokující k mnoha interpretacím. Zvětšenina je detektivním příběhem s hádankou, psychologickou studií, filmovou úvahou o hranicích výtvarných a narativních umění i filozofickou esejí o nemožnosti uchopit objektivní pravdu. Antonioni jí vzdal i hold intuici, jedné ze svých stěžejních tvůrčích metod. Přihlásil se k ní zejména výroky „Dělám filmy spíše žaludkem než mozkem“ nebo „Zkušenost mě naučila, že pokud je intuice krásná, pak je správná.“ (Česká televize)

(více)

Diskuze

Rosana

Rosana (hodnocení, recenze)

Mlčení, joooooo, to je zásadní megadílo :) Ale to uz nepatri k diskusi o Zvetsenine :)

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

To s tou Barbie byla spíš metafora. Neměl jsem namysli nějaký konkrétní typ filmu, ale spíš prostě jen určitý způsob nekomplikovaného vidění světa. Pokud jde o Bergmana, tak máš rozhodně recht. Osobně taky na Bergmana musím mít náladu (nebo spíš odvahu ;o), ale přesto mám jeho filmy rád. Mlčení už jsem viděl asi pětkrát ;o)

Rosana

Rosana (hodnocení, recenze)

Presne tak. Film, jehoz tema se tyka bezprostredne nasi zkusenosti, je nam blizky. Co se stalo ve filmu "Sceny z manzelskeho zivota" od Bergmana se prakticky stalo i me osobne a popravde se mi nektere vyjevy vraci jako horororve. A lidi mi rikaji, jak me mohla takova nudna slatanina bavit :-D Takze mas pravdu, ze je to fakt o zkusenosti. Ale i o nasich touhach a pranich. Muzeme videt ve filmu neco, co si sami prejeme, po cem touzime a takovy film se take zapise do pameti a do srdce. Proc myslis, ze jsou tak oblibene "barbiefilmy", jak jsi rikal, o osklive divce, ktera se stane kralovnou plesu a podobne :)

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

To je problém, protože jedno souvisí s druhým. Všechno, tedy i film čteme přes vlastní zkušenost a vlastní pocity. Nemůžeme jinak...

Rosana

Rosana (hodnocení, recenze)

No, ja se nepovazuju za nejakyho filmovyho znalce. Kazdopadne me to fakt zklamalo. Ja prijdu na chut ledasacemu a rozhodne se nezameruju na barbiefilmy :-D Ale tohle je vec nazoru. Mne se ten film nelibil,ale verim, ze vam se libila uzili jste si ho a bavili se u nej. A netvrdim, ze az se na to podivam z apar let, tka neprehodnotim svuj naor z prvnoho shlednuti (a ze jsem svuj nazor hodnekrat zmenila, kdyz jsem se na nejaky film podivala podruhe, nebo i vicekrat). Rozhodne me Zvetsenina donutila trochu premyslet nad filmem, ale spis nez nad otazkami, ke kterym ma film dovest, tak nad jednotlivymi konkretnostmi ve filmu. Proste toto tema, tato doba, tyto postavy a ani nic mi neprirostlo k srdci. O me videni sveta se nemusis starat, moje videni sveta je moc slozite a z jednoho meho odstavecku ho nemuzes ani z daleka odhadovat. Rada budu nad filmem polemizovat a diskutovat, odmitam ale diskutovat nad mym videnim sveta :)

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Rosana: Co k tomu říct? Podle toho co osobě píšeš na své osobní stránce nejsi filmový začátečník, který viděl dvacet nebo padesát blockbusterů a má pocit, že rozumí filmu a přitom o skutečném filmu ví kulové a celý jeho filmový obzor připomíná růžový pokojíček panenky Barbie (a, že takových na CSFD je). Chtělo by se mi napsat, že člověk, který se při něčem takovém dokáže nudit by asi neměl koukat na filmy, protože nedokáže porozumět filmové řeči... Každopádně Zvětšenina je generační výpověď konce šedesátých let s celou tou kocovinou ze světa, který se jeví být podivný, nepolapitelný, nepochopitelný, absurdní... Asi ti tyhle pocity nic neříkají. Asi máš jiné vidění světa. Možná žiješ ve světě, který je přesný, logický, dobře fungující. Ve tvém světě asi platí, že k potírání zla je tu policie a každý lidský čin nutně musí mít nějaký smysl. Ten film ovšem říká pravý opak a říká to zcela vědomě. Nejde o nějaký omyl.... Ten film má ovšem taky uhrančivý "vizuál", když nic jiného, tak čistě esteticky by to mělo vnímavého diváka zaujmout a doslova přikovat do sedadla (jako ostatně každý Antonioni)... Třeba se na ten film za pět deset let budeš dívat jinak...

Rosana

Rosana (hodnocení, recenze)

Jé, lidi, vy jste z toho tak nadšení, já jsem v tom filmu nic nenašla. Asi jsem měla velké nároky, když se o tom všude píše. pokud to měla být ukázka tehdejšího "moderního" životního stylu, tak dobrá, ale fakt mi přišlo zcestný, proč ten maník nezavolal policajty, když našel mrtvolu, proč si proboha kupoval vrtuli a co chtěla ta sousedka... Prostě film klade otázky, na které neodpoví. Já jsem asi vyšla ze cviku těhlech kvalitních a zásadních děl, každopádně jsem se fakt nudila :(

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

@sud: Jako PX, cítím to stejně... Top 200 vypovídá leccos o "popovém" vkusu většiny uživatelů ČSFD, ale nic víc. O kvalitě filmů mnoho nepoví, bohužel... Jaký pán takový kmán...

Soffie

Soffie (hodnocení, recenze)

A nutno upozornit taky na kapelu Yardbirds, která zde podává svou parádní skladbu "The train kept a-rollin'" :) Mimochodem, to "ucho" tam někde na podiu, tak to není nikdo jiný než Jimmy Page:-) LedZeppelin forever:-)!!!

PX

PX (hodnocení, recenze)

sud: Mluvíš mi z duše, také mě napadla podobnost s Mechanickým pomerančem. A se Strašáky tento film spojuje (tímto moje neoblíbená)uživatelka Mi Nü-Chai, která dává oběma filmům odpad!! Nechápu, vždyť oba filmy mají spád a šťávu, navíc z tohoto filmu dýchalo teplo a takové to Kubrickovské kouzlo, nebyl vůbec těžkopádný, naopak pohladil po duši:-)

liborek_

liborek_ (hodnocení, recenze)

Disk: nemyslím si, že se Thomas nějak stranil společnosti a tím tenisem se do ní zařadil... Ten tenis zdůrazňuje spíš něco jiného...;-)

sud

sud (hodnocení, recenze)

NÁSLEDUJÍCÍCH NĚKOLIK VĚT JSEM CHTĚL NAPSAT DO SVÉHO KOMENTÁŘE, ALE DAL JSEM JEJ RADŠI SEM. PŘEDEM MUSÍM PODOTKNOUT, ŽE SVÉ VLASTNÍ NÁZORY NIKOMU NECPU, PROSTĚ JE CHCI JEN DÁT NA JEVO. A PROTI NEJNÍŽE VYJMENOVANÝM FILMŮM NIC NEMÁM, POUZE JE POVAŽUJI ZA NADHODNOCENÉ (A VÝŠE UVEDENÉ NAOPAK). Zvětšenina patří do kategorie kultovních filmů, jako je Bezstarostná jízda, Mechanický pomeranč, Strašáci, Vysvobození atd. Pokud mi nerozumíte, vysvětlím. Tyto tituly mají jedno společné a to kontroverzní ohlas. Tyhle filmy bude buď milovat, nebo je zavrhnete a už nikdy je nebudete chtít vidět. Já naštěstí (minimálně v případě těchto vyjmenovaných) patřím mezi ty první diváky, kteří jsou nanejvýše spokojeni. Jsou to pro mne pojmy, kulty, klenoty. Filmy, které budou stále inspirovat nové tvůrce a nacházet si, díky své nadčasovosti, nové diváky a zároveň mnoho odpůrců. I tuto skupinu diváků dokážu pochopit, každý je holt na něco jiného. <i>Zvětšenina</i> by měla právo být v TOP 200, ale bohužel díky své kontroverzi se tam nedokáže dostat, navzdory jiným snímkům, vůči kterým by si to zasloužili víc (namátkou <i>Matrix, Sedm, Klub rváčů, Star Wars, Pán prstenů</i>)

Regnak

Regnak (hodnocení, recenze)

Dle mého názoru se rozhodně jedná o jeden z nejpůsobivějších filmů, jaký jsem kdy viděl a po jeho shlédnutí jsem měl pocit, jako bych nesledoval film, ale spíše jako bych měl před chvílí sen. To se mi ještě nikdy nestalo. Jednoznačně jeden z nejlepších zážitků mého života.

TakeItEzy

TakeItEzy (hodnocení, recenze)

nwx: Jaká přeintelktualizovaná blbina??? Zvětšenina je klasika modernistického thrilleru a rozhodně by měla patřit do žebříčku 200 nejlepších filmů. Místo třeba takové přeceňované Zelené míle, která je někde na 13. místě...

liborek_

liborek_ (hodnocení, recenze)

To Zazie: Nejde o nějakou chybu logiky či co máš na mysli... vždyť ten film je hlavně o tom, co je realita, jak ji umíme pochopit nebo jak ji vnímáme. Že tam byla večer mrtvola? A co když tam nebyla? Tvrdíš, že ráno došlo k vraždě... Došlo k ní vůbec?? Proč myslíš, že je na konci ta nádherná scéna s tenisem?

nwx

nwx (hodnocení, recenze)

Přeintelktualizovaná blbina. Ztráta času, tak maximálně pro rádoby intouchy. Kamera, režie a herci jsou v pohodě. Ale film jako celej je nezábavná kravina.

Související novinky

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Ingmar Bergman a Michelangelo Antonioni

Ingmar Bergman a Michelangelo Antonioni

02.08.2007

Před několika dny média informovala o úmrtí obou filmových velikánů. Oba byli nepřehlédnutelnými persónami světového filmu a jejich stopa, kterou zanechali dalším generacím, je až příliš hluboká,… (více)

Reklama

Reklama