Režie:
M. Night ShyamalanScénář:
M. Night ShyamalanKamera:
Tak FujimotoHudba:
James Newton HowardHrají:
Mark Wahlberg, Zooey Deschanel, John Leguizamo, Ashlyn Sanchez, Betty Buckley, Spencer Breslin, Frank Collison, Jeremy Strong, Alan Ruck, M. Night Shyamalan (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Mohli jsme to vycítit šestým smyslem, viděli jsme znamení a teď se to stalo. Na světě se objevila úplně nová epidemie – rychle se šíří a je smrtelná. Nejhorším symptomem je totiž naprostá ztráta základního lidského pudu jedince – pudu sebezáchovy. Elliot Moore učí přírodní vědy na střední škole ve Filadelfii. Když napříč státy udeří tajemná smrtící epidemie, vyrazí spolu se svou ženou Almou, kolegou z práce Julianem a jeho osmiletou dcerou na zběsilý útěk před katastrofou. Míří do Pensylvánie a doufají, že na farmách mimo dosah velkých aglomerací se jim epidemie vyhne a jim se podaří přežít stále intenzivněji se šířící hrozbu. Brzy ale začne být jisté, že v bezpečí nebude nikdo a nikde… Režisér M. Night Shyamalan (Šestý smysl, Znamení) přichází s dalším ze svých paranoidních thrillerů, které se vyznačují neočekávanými zvraty, temnou atmosférou, promyšleným budováním pocitu nebezpečí a nečekanými pointami. Film Stalo se je návratem k poetice, kterou diváci i kritici tolik oceňovali v jeho prvních filmech. (oficiální text distributora)
(více)Videa (6)
Recenze (1 114)
Každý Shyamalanův film je napjatě očekáván, u jeho posledních počinů ale už jen proto, abychom se dozvěděli, zda bude jeho film totální průšvih, nebo se tu mihne něco geniálního jako v jeho začátcích. Bohužel Stalo se je spíše tím průšvihem. Je tu několik momentů, které vypadají slibně, tvůrce je ale okamžitě pohřbívá rádoby dojemnými či napínavými scénami, které však působí spíše směšně. Ve výsledku je tak Stalo se napínavým filmem jen proto, že jsme při jeho sledování neustále ve střehu, kdy přijde ten dějový zlom či pointa. Jenže, nic takového se prostě nestane. Shyamalanův poslední kousek je vlastně takovou mysteriozně laděnou ekologickou agitkou, a vypadá to, že se kdysi slibný tvůrce definitvně utopil "ve vlastní šťávě". ()
Pointu dostaneme, příběh peláší kupředu po cestě lemované napětím a herci nás tímhle depresivním světem provedou s takovou lehkostí, že ta půldruhá hodinka uteče téměř sama. Tak proč zase zírám na ultranízká hodnocení a komenty dokola omílající z recenzí odkoukané stížnosti na absenci pointy a přítomnost nudy? Happening je už třetí Shyův film po sobě, od kterého veřejnost čeká, že zkombinuje Šestý smysl a Znamení a bude z toho podobně vypadající nervy drásající záležitost jako oba jmenovaní. A v důsledku těchto očekávání přichází tvrdý náraz. U Vesnice, kterou dodnes považuji za jeden z nejlepších filmů svého života, tento omyl chápu, u výtečné Ženy ve vodě už méně, ale pokud se někdo nedokáže poučit ani napotřetí, budiž. Snad by to chtělo chodit do kina bez předsudků a falešných očekávání a usmíření s nevyzpytatelným indickým Mistrem bude zase na pořadu dne. ()
Promyslet, přepsat, přetočit a budu šťastná. Hodně věcí mi vadilo... Za všechny uvedu scénu, kdy se ta příšerná protivná ženská, kterou bych si vůbec nevzala, být Elliotem, ptá, co je to za druh stromu, na kterém se to milé hodné smutné dítě houpe, a dozví se, že je to javor. No a co? Proč to tam bylo, javory nevraždí nebo jak? Spíš než jako ekologická agitka nebo vykrádačka Ptáků mi to připadalo jako naplnění amerického snu - ta jejich věčná paranoia, že je pořád někdo touží napadnout a vyhladit. A co takhle, že jsou všem u zadku, to je nenapadlo? Moje teorie má jedinou vadu na kráse... nevymyslel to Američan. ()
Trochu mi chyběla taková ta hrozivá atmosféra, to se bohužel Shyamalanovi tentokrát nepodařilo vytvořit. Jinak tam byly dvě opravdu hezké lekačky a hromada opravdu pěkných sebevražd. Jen mi tak vrtalo hlavou, co udělají lidi, kteří nemají po ruce nic na zabití. Jinak se mi opravdu hodně líbil rozhovor s květinou. ()
Ach Shyamalanae, Shyamalane. Tak krásně rozjetá kariéra, dva kroky mimo a teď tě půlka světa nenávidí a druhou půlku nezajímáš. Přesto trvám na tom, že si to nezasloužíš. Stalo se není klenot ani velmi dobrý film, je to průměrná podívána s několika extrémně mrazivými a skvěle vymyšlenými momenty, které podtrhují genialitu tvůrce, stejně jako všechny ostatní části podtrhují jeho neschopnost vyrovnat se s tlakem a vytvořit další velký film. Nejprve mě potěšilo, že slavné okamžiky z trailerů se ve filmu stanou během prvních pár minut a poté už vidíme dosud skryté scény, ale pak mi došlo, že těch už je jak šafránu. Je to škoda, protože Mark Walhberg je dobrý, i když z jeho pusy vycházejí pochybné dialogy, které možná psal syn režiséra den předem... Ekologie asi vládne světu a tak se ve filmu dozvídáme "krutou pravdu", kterou nám stejně už někdo jiný prozradil nebo nám došla. Nezvládnuté elementy příběhu a vyprávění jsou smutné, ale stále je tu ta naděje, že Shyamalan dokáže najít v sobě ten kus geniality a opět se postaví na své pevné indické nohy a bude vládnout filmovému světu. Snad jednou se tak stane. ()
Galerie (123)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (13)
- Snímek se umístil na 8. místě v žebříčku nejhorších filmů všech dob sestaveném od čtenářů časopisu Empire. (orkadimenza)
- Shyamalanův původní scénář pod názvem THE GREEN EFFECT se točil okolo vzpoury rostlin proti lidskému pokolení (ve stylu Dne Trifidů), ale studio jeho scénář zamítlo a Shyamalan byl nucen původní příběh přepsat do dnešní podoby. (3DD!3)
- První film M. Night Shyamalana, který má přístupnost R - od 18 let. (3DD!3)
Reklama