Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Fredo ?? Kde se tady bereš ??" - "Spad jsem z nebe.." Ne, tohle není replika z Anděla Páně, jakkoli by mohlo tvůrčí složení spolu se zmíněným dialogem k podobné úvaze svádět..;) Nutno říci, že se spojení režiséra Jiřího Stracha se scénáristkou Lucií Konášovou i zde vyplatilo, ačkoli právě v případě Operace Silver A, kterou sám režisér považuje vedle Brainstorm za vlajkovou loď vlastní tvorby, to vypadá s hodnocením snímku poněkud složitěji než v případě vánoční pohádky, což logicky naznačuje už samotný žánr obou projektů.. Musím rozhodně přiznat, že dík téměř hysterické nevoli odborářské obce, která s výhradami vůči snímku neváhala oslovit ani prezidenta, jsem měl tentokrát skutečně trochu Strach, jakkoli nakonec v důsledku vlastně neopodstatněný a zbytečný.. Promiň, Jirko !! Jednoznačně nejproblematičtěji u podobně tradičně, jakkoli očekávaně tedy, řemeslně precizní filmařiny s Šecovou kamerou na čele vypadá právě ona z mého pohledu rozhodně zbytečná, pochopitelně nepochopitelná a v důsledku i v příběhu funkci nemající demytizace samotných odbojářů, a nakonec i ty dějové, tu větší, tu menší, odklony od historicky doložených fakt.. Nicméně užít jako ústřední jiný než logicky i žánrově očekávaný motiv se mi jeví, ne-li chvályhodným, jistě dosti autorsky, v případě dodnes velmi citlivého období, sympaticky odvážným.. Obzvláště však jednoho potěší další typicky znak Strachova režijního rukopisu, totiž obsazování zdánlivě nepodstatných rolí tuzemskými hereckými esy, navíc i ten samotný casting zde zaslouží uznání.. ()

octopuska 

všechny recenze uživatele

Natočil to Strach, ale má to šmrnc Hertze. Moc povedený dvoudílný filmeček, první díl pozvolný, prodchnutý romantikou, milostnou zápletkou s válečnou příchutí začátku čtyřicátých let, který příjemně plyne, aby pak druhý nabral závratné obrátky a parádně vygradoval. Skvělí herci, hudba, výprava a kamera. Samozřejmě, že takové filmy nemají šanci na kino, protože jsou zkrátka dobré. Škoda tento by si to zasloužil v mnoha ohledech. Z Viktora Preisse mě zamrazilo v zádech: " Chodíte ráda do biografu?" ()

Reklama

Vavča 

všechny recenze uživatele

Fakt nevím, jak k tomuto filmu přistupovat, z hlediska filmařiny dobře odvedené řemeslo, velmi dobré herecké výkony, zejména Klára Issová a Jiří Dvořák, jenže na druhou stranu mám problém s tím uvěřit, že odboj fungoval takovým amatérským způsobem. Ten film mě nechal morálně rozpolceného, zda se dá jít na ruku motivaci jednání hlavních hrdinů, nebo je prostě odsuzovat. To je vskutku problém. Nevadí mi to, že film nic neheroizuje a nestaví na piedestal, snaží se působit realisticky, ale přece jen se musím ptát, je to dobře pojmout téma takovou cestou? Vzhledem k tomu jaké hrozné filmy do českých kin chodí za posledních deset let, tohle je na české poměry vysoký nadprůměr. ()

hrona 

všechny recenze uživatele

Další film, který by si zasloužil, něco víc, než jen uložení do televizního archívu. Skvělé herecké provedení pánů Trojana, Švehlíka a Dvořáka. Z ženských rolí převládá jednoznačně Issová. Strach tímto opět dokazuje, že je režisérem na špici českého filmového nebe. Škoda jen, že některé věci nejsou dotaženy do dokonalosti a akčním scénám zkrátka uvěřit moc nelze. Ale na druhou stranu tento dvojfilm tomuto žánru určen není. Jedná se o drama českého odboje, přechovávajcí anglické parašutisty, kteří připravují útok na říšského kancléře. Jde spíše o komornější záležitost mapující osudy, vztahy, nevěru a zrady. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Zaujalo mě přirovnání ke Casablance (viz Operace Silver A, česká televizní Casablanca), protože její úrovně toto rozhodně nedosáhlo, i když společné rysy by se asi (kdyby se chtělo) najít daly. Kdysi před mnoha lety, ne dlouho po premiéře tohoto tv filmu, účastníci odboje dokonce zvažovali žalobu na tento film a Historik Šustek k tomu tenkrát podotkl: "Snad si nemyslíte, že lidé, kteří parašutisty ukrývali, by riskovali život kvůli arogantním a poživačným floutkům?" (Viz: Odbojáři chtějí žalovat ČT kvůli filmu o Silver A ) Naprosto souhlasím s tím, že vykreslení jednání velitele parašutistů Bartoše i náhled na celou akci atentátu na Heydricha bylo v naprostém souladu s komunistickou propagandou, neboť přesně tak, jak to popsali ve filmu, nám to kdysi vysvětlili i ve škole (podotýkám, že v té době mě už školní podání dějin hodně nezajímalo). Jistě se i mezi účastníky odboje našli lidé, kteří nebyli absolutně čestní, odvážní, stateční, etc. ale těžko by takovému člověku svěřili vedení celé akce atentátu. Takže z hlediska historického za mě velká nespokojenost, scénáristé sice spolupracovali s historiky, ale jak to dopadlo viz zmiňovaný článek. Z hlediska ostatního - dobrá práce režiséra, dobrá práce herců (a dobrá práce vzájemně - asi proto si Strach stále dokola do filmů vybírá Dvořáka, Trojana a Švehlíka) - Dvořák má dostatečné charisma (když ho měl dost na Přemysla Otakara, tak ho má pro mě pro všechno), Švehlík se mi (více než) dostatečně líbí a umí i působit jako poslední spravedlivý, Trojan má zase správný nadhled. Vilhelmové naivita je celkem uvěřitelná a Issová dokázala, že nejen Hrubešová umí ukázat kozy... (Sorry, ale ani v případě válečného dramatu si tento komentář nemohu nechat ujít, byť její jednání jako Hanky zcela chápu, když viděla, co viděla, taky bych na jejím místě udělala leccos). Jak film dopadne je zcela zřejmé už od začátku, ale i když spěje k nevyhnutelnému, je dějem zajímavý. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Autoři scénáře, manželé Konášovi, pozměnili příjmení hlavních hrdinů. Manželé Kroupovi se ve skutečnosti jmenovali Krupkovi a manželé Hladíkovi Hladěnovy. (JT19)
  • Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)

Reklama

Reklama