Režie:
John HillcoatScénář:
Joe PenhallKamera:
Javier AguirresarobeHrají:
Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee, Charlize Theron, Robert Duvall, Guy Pearce, Garret Dillahunt, Michael Kenneth Williams, Molly Parker, Paul Hodge (více)Obsahy(1)
Otec (Viggo Mortensen) a jeho malý syn (Kodi Smit-McPhee) bojují po zničení světa o přežití. Nikdo přesně neví, co se stalo. Byl to jaderný útok? Nebo naši planetu napadli mimozemšťané? Jedno je jisté - miliony lidí zemřely, ať už v důsledku katastrofy, vyhladovění či zoufalství z pomalého umírání lidí kolem poté, co se zastavily dodávky energií. Snaží se dostat na pobřeží a doufají, že tam najdou zásoby jídla, bezpečí i někoho, s kým by mohli sdílet budoucnost. Veškerý majetek si vezou v nákupním košíku vybaveném zpětným zrcátkem, aby viděli, zda je někdo nesleduje. Cestou překonávají řadu překážek a děsivých situací. Naráží na zástupy zoufalých, nepřátelských přeživších, loupeživých gangů i kanibalů. Nemají nic než jeden druhého a snaží se zachovat si alespoň zbytky lidské důstojnosti. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (1 595)
Je to celkom dobrá dobrodružná postapokalyptická dráma. Má výborný príbeh odohrávajúci sa niekoľko rokov po neznámej katastrofe, ktorá prakticky zničila svet a väčšinu ľudstva. Muž si po smrti svojej manželky uvedomil, že doma ho už nič nečaká a tak sa vydal na cestu so svojim synom, lenže ani tu toho moc príjemného nenachádzajú, trpia hladom a navyše občas nachádzajú ľudí, ktorým je potrebné sa vyhýbať. Ale muž v tomto bezútešnom svete aj tak urobí všetko preto, aby svojho syna chránil a skúsili predsa len nájsť aj niečo lepšie. Spracovanie je celkom slušné, ale dalo sa z toho získať aj viac. Hlavným problémom je, že po stránke príbehu je to až moc podvyživené a to aj vo svojej kategórii, tu skutočne ide len o to putovanie, postavy nikde nezostanú dlhší čas a preto sa aj tie potenciálne podzápletky vôbec nevyužijú, ani tá línia z minulosti s matkou ma moc nezaujala, bez nej by som sa ľahko obišiel a nanešťastie to na mňa ani nefungovalo tak silne, ako by som od obsahu očakával. Ale zase to putovanie je dostatočne zaujímavé, chválim to drsné, špinavé prevedenie, postavám som fandil, dá sa urobiť predstava o svete, keďže postavy prejdú dostatočnú vzdialenosť a behom toho sa nájde dostatok zaujímavých situácií, obzvlášť návšteva domu zabijakov, ale ako som spomínal, práve preto ma mrzí, že všetkým týmto výborným prvkom s veľkým potenciálom sa nakoniec dej vôbec nevenuje a ide sa ďalej. Ale dobrý dojem rozhodne prevláda, bavilo ma to a bol som zvedavý, čo príde ďalej. A navyše ma aj celkom zaujalo, že v tomto prípade si pôvod katastrofy tvorcovia nechali pre seba, čo nie je práve bežné. Inak po akčnej stránke sa tu toho moc čakať nedá, nájde sa tu len pár skôr kratších sekvencií, ale zase sú celkom napínavé, no hlavne to má výbornú atmosféru, čo je aj hlavným, kladom filmu. Herecké obsadenie je na tom dobre, moc postáv sa tu neobjaví, ale Viggo Mortensen a postava chlapca sú úplne ideálne, takže to dokáža utiahnuť, Charlize Theron je tu zbytočná, ale v malých úlohách potešia aj Robert Duvall a Guy Pearce. Réžia a technická stránka sú výborné, skvelá vizuálna stránka, atmosféra, výprava a to spomínané špinavé prevedenie, jedine emocionálne ma to moc nezasiahlo, ale inak si nemôžem sťažovať. Škoda, Cesta mala veľký potenciál, aby sa stala jedným z najlepších filmov svojej kategórie, čo sa nestalo, ale aj tak ma to stále bavilo, keďže viacero stránok má vysokú kvalitu. 68% ()
„Prestaň plakať. Musíme ísť.“ Neviem, či mi to proste len v to pochmúrne zimné ráno sadlo, alebo je to dobrý film. Asi oboje. Pritom má Cesta dve hodiny, deje sa v nej relatívne málo vecí (takže o to viac sa do popredia vynára robustná stopáž) a tie, čo sa dejú, sú až nepríjemné (nervytrhajúce strety s ľuďmi, nechutná, ale logická hororová pasáž so „zombies“). K tomu depresívna výprava „večnej jesene“, kde so strašidelným praskotom samé od seba padajú stromy a kde sa potulujú skupinky kanibalov, ale je to už iba ich posledný výkrik do tmy, o pár rokov sa raz v noci požerú navzájom a zostane len ticho a meluzína v komínoch rozpadnutých domov. A do toho múdry, ale možno až príliš bojazlivý (ale čo by ste na jeho mieste robili vy?) Viggo Mortensen. Chudý a vystresovaný Aragorn to drží (napriek kašľu) pevne v rukách. Myslím, že ak by sa to na pláži skončilo inak, nepáčilo by sa mi to. Takto mi to pripadalo fér. ()
Opojně pomalé, beznadějně depresivní, se všemi odstíny šedé, špínou, kterou nesmyjete a vizí před níž nelze utéct. Hillcoat zahalil Ameriku do nejponurejších barev a zadaptoval McCarthyho knížku s takovým důrazem, že začnete ve sklepě vršit zásoby a učit se střílet z luku, stahovat místo filmů králíky a hledat nejrychlejší cestu k nejbližšímu krytu. Mortensen je sázkou na jistotu, Kodi Smit-McPhee je příjemným překvapením, ale klobouk letí k nohám Hillcoata, který publikum válcoval už v Proposition. Apokalypsa, ze které běhá mráz po zádech. Řemeslo, které hřeje. A film, jenž nutí k zamyšlení. ()
Kde jen mám začít? Podle mého skromného názoru má Cesta náběh na velice kvalitní film, ale bohužel se někde něco zvrtlo. Tíživá postapokalyptická atmosféra ztvárněná v několika odstínech šedi a zahalená strachem z neznáma a nejistoty, která jim daná situace nabízí, mě nutila se krčit pod peřinou a zhluboka dýchat. Pomalu ale jistě jsem začala chápat, že takovýto svět začne lidi měnit, ale hlavně dělit na dvě skupiny – kořist vs. predátor. A nejenže Vám z tohoto faktu začne být zle, nutí Vás přemýšlet, do které skupiny byste se zařadili Vy. Kromě celého surového začátku začnete litovat hlavní hrdiny, hlavně syna, z toho důvodu, že nepoznal nic jiného. Celé jeho dětství spočívá ve hře na schovávanou a kruté reality show „Kdo přežije“! Jenže celý tenhle skvělý začátek má jeden velký problém, a to je právě ta zmiňovaná Cesta. Jste sice smíření stejně jako hlavní postavy, že cesta nebude skýtat žádný východisko, ale doufáte, že při putování dostanete to, po čem toužíte. A nějak si nejsem jistá, jestli toho dosáhli hrdinové, divák určitě ne. Bohužel stále bojuji s názorem, zda je výhodou či záporem, že film nemá žádné vysvětlení a je jen na Vás, jak se k tématu postavíte. A samozřejmě největším mínusem filmu je konec (jestli se tomu dá říkat konec). SPOILER Když pominu smrt Vigga, kterou jsem opět nepochopila, bohužel nejsem lékař a nevím co všechno stačí k tomu, aby Vás tenhle svět zabil, tak mě dozajista naštval ten happy end? Sice pro chlapce nenašel svět plný jídla, ale zajistil mu novou rodinu a naději, hurá!! Kousek mého asi zlého já stále doufalo, že ta poslední kulka bude použita. A tak teď bohužel nemůžu použít připravovanou závěrečnou větu: „Viggo měl jsi poslechnout svou ženu a skončit to hned na začátku, svět Vás stejně dostal!“ KONEC SPOILERU Nemůžu si pomoc, ale film slibující nezapomenutelný zážitek se ztratil někde v půlce cesty. ()
Postapokalyptický film dle stejnojmeného románu od Cormaca McCarthyho The Road za kterou obdržel prestižní Pulitzerovu cenu, vypráví příběh bezejmeného otce s jeho synem o jejich společné cestě, zničenou krajinou a městy plných nástrah, kde každodením chlebem je strach i hladovění a boj o holý život je již běžnou rutinou. Film bez větší akce, který těží z výborného prostředí, dialogů mezi otcem a synem, atmosférou a nutí diváka zamyslet se nad základními prioritami lidských hodnot a zhýčkanosti z moderní doby. Cesta snímek, který předčil mé očekávání a vyplnil přesně to co jsem čekal od The Book of Eli a to doslova. Perfektně ztvárněná krajina, nenásilně vykreslená postapokalyptická atmosféra a výborné herecké podání, vše dokresleno příjemnou hudbou od Nick Cave a Warren Ellise. 90 % ()
Galerie (92)
Photo © Senator Home Entertainment (2011)
Zajímavosti (24)
- Stejně jako u Proposition (2005), předchozího filmu režiséra Johna Hillcoata, jsou autory hudby Nick Cave a Warren Ellis. (Asgy)
- Stejně jako v knize, příčina zkázy světa není ve filmu nikdy objasněna. (-bad-mad-wolf-)
- Muž (Viggo Mortensen) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 10 ráže .38 Special. (dc125)
Reklama