Reklama

Reklama

Šílenci z Manhattanu

(seriál)
Trailer
USA, (2007–2015), 73 h 4 min (Minutáž: 45–56 min)

Tvůrci:

Matthew Weiner

Hrají:

Jon Hamm, Elisabeth Moss, Vincent Kartheiser, Christina Hendricks, John Slattery, January Jones, Rosemarie DeWitt, Paul Schulze, Julie McNiven (více)
(další profese)

Série(7) / Epizody(92)

Obsahy(1)

Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.

Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".

Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)

(více)

Videa (13)

Trailer

Recenze (187)

Jinny 

všechny recenze uživatele

Mad Men se rozjíždějí pomalu a v tomtu vlastně nikdy nezrychlí. Kupodivu to ale příliš nevadí, pokud na tuhle hru přistoupíte a budete si užívat skvělou atmosféru Ameriky šedesátých let a hlavně zajímavé postavy. Hlavní hrdina Don Draper je kreativní zazobanec z reklamní agentury, který má tajemnou minulost a jeden velký nešvar - ustavičně podvádí svoji ženu (která vypadá jako Grace Kellyová). Není to ale špatný chlap a zároveň mu to skvěle myslí. Krásná paní Draperová je "zoufalá manželka", ale současně i docela a samostatná žena a hodně tvrdá matka. Mojí favoritkou je ovšem kariéristka Peggy Olsenová, která se snaží prorazit ve vyloženě mužském světě. Zajímavé je, že seriál se nebojí ukázat, co všechno kdysi přišlo našim předkům normální. Dneska by tak nepolepšitelným kuřákům omlátili o hlavu popelník... ()

Toj 

všechny recenze uživatele

S tímhle seriálem je to složitější.. Není vůbec jednoduché si ho připustit a vlastně vůbec nesplňuje očekávání od seriálů. Člověk je zvyklý, že seriály prostě bývají jednodušší, snáze stravitelné s jednoduchými typovými postavy a ohromnými zvraty, často se hraje na nějaké budování napětí, cliffhangery atd. A to ať mluvíme o tradičních epizodních seriálech, nebo o nějakých nových vlnách seriálů. Ať se jedná o kvalitní věc, nebo o špatnou věc, bývají zřejmé nějaké primitivní útoky na diváka. Mad meni se hodně liší. Seriál nabízí takové okénko do šedsátých let, do reklamní branže i do budování firmy. Často dochází téměř k odramatizování. Mnoho naprosto dějově zásadních věcí je zcela vynecháno, přestože se seriál v předchozích dílech postavou zabýval. Dialogy a dění se často pohybuje v náznacích. Tím se seriál úspěšně vyhýbá otřepaným klišé a počítá s tím, že si divák domyslí, co se za konkrétní větou skrývá, k čemu to povede, co to znamená. A stejně tak i s dějovými linky. Tenhle seriál je vlastně velmi vkusný. Zbytečně se nevnucuje a explicitně je vyřčeno velmi málo. Seriál předpokládá inteligenci a nějakou spolupráci diváka, což je velmi příjemné. Po třech sériích a půlce série čtvrté mohu říct, že jsem si seriál skutečně oblíbil a v některých ohledech je zcela bezkonkurenční. ()

Reklama

pan.Kaplan

všechny recenze uživatele

Než dokoukám první sérii, nechci hodnotit, ale už teď vím, že tohle pro mě bude další závislost: Stylový oldschool počin z doby zlatého věku reklamy je fascinující od prvního dílu. Seriál mě vtahuje velmi, velmi pozvolna a po prvních dvou dílech jsem jej považoval za takový silnější průměr. Ale jak se začnou komplikovat vztahy a rozvíjet další linie příběhu, seriál získává na atraktivitě. Zajímavé je taky odhadovat, jaká tajemství mají jednotliví aktéři příběhu a jak se jejich osudy budou vyvíjet dále. Prostě - tohle se hodně povedlo. ()

Hadriel 

všechny recenze uživatele

Trvalo dlouho než jsem se k tomu dostal, nakonec jsem ale všechny díly, od první série až po momentálně natočenou půlku závěrečné sedmé série, zhlédl během nějakých 10 dní. A nebylo toho málo, 86 epizod, to je skoro 70 hodin. Ale Mad Men prostě vtáhnou. Všechno se rozjíždí hodně pomalu, ale to zrovna tady velké plus. Jenom to chce vydržet, první sérii a pak budete chtít pokračovat. Ne jak bývá u některých chytráků zvykem, přestat koukat a hodnotit po prvním díle, protože se tam představilo 30 charakterů, ale nikdo nic neudělal a nevím co se děje, to je nuda. Postavy jsou poměrně, ne zrovna racionální, ale rozhodně uvažující, tak jak by to bylo i v reálném životě. Napříč seriálem prochází poměrně značným vývoj téměř každá důležitější postava. Dobová atmosféra je skvělá, sice nejsou v podstatě žádné široké záběry města nebo krajiny a většina věcí je točena ve studiu, ale interiéry jsou promakané do detailů. Jsou horší a lepší díly, ale není tendence s přibývajícími sériemi klesat na kvalitě, jak tomu je u nemálo jiných seriálů. Mad Men si drží velmi slušnou úroveň po celou dobu a vypadá to, že seriál zakončí ve správný moment. Díky vývoji postav se i moji oblíbenci mění napříč sériemi. Tady je takový shortlist: samozřejmě Don Draper, Roger Sterling, Paul Kinsey, Stan Rizzo a Peggy Olson. January Jones a jako Betty a Jessica Paré jako Megan jsou obě velmi hezké a milé, alespoň ze začátku. Velmi povedené, rozhodně stojí za zhlédnutí. ()

V.Silver 

všechny recenze uživatele

Perfektní herecké výkony, skvělá atmosféra, skvělý scénář... tenhle seriál má styl, má nápad, má vtip, má přesah, ale ne takový ten rádoby filozofický, spíš jaksi lidský. A sekvence úvodních titulků je jedna z mála, kterou u seriálů nepřeskakuju, ale pokaždé si ji užívám. Pokud se to o seriálu vůbec dá napsat, pak tento má CHARISMA. Nemůžu jinak, než doporučit všem, kteří se nebojí přemýšlet. ()

Galerie (1 708)

Zajímavosti (20)

  • Don Draper (Jon Hamm) vystřídá hodinky Jaeger-LeCoultre Memovox, Jaeger-LeCoultre Reverso, Rolex Explorer a Omega Seamaster Deville. (Liqid)
  • Tím, že jde o seriál z prostředí reklamy, nabízí se neuvěřitelný prostor pro tzv. product placement. Dohodu s tvůrci mají například značky jako je Heineken, Cadillac, Utz, Maidenform, Gillette, American Airlines nebo Clearasil. (3DD!3)
  • Na konkurzu se John Slattery původně ucházel o roli Dona Drapera, až poté mu byla nabídnuta postava Rogera Sterlinga a Dona si zahrál John Hamm. (3DD!3)

Související novinky

Oscaři nabírají trojici moderátorek

Oscaři nabírají trojici moderátorek

15.02.2022

Zájem o slavnostní ceny Oscar v posledních letech značně upadl. Filmová akademie se to pochopitelně zkouší různé způsoby změnit, v současné době je ale obtížné přijít na to, jak Oscary znovu učinit… (více)

Nejlepší seriály posledních deseti let?

Nejlepší seriály posledních deseti let?

01.11.2019

Konec roku se pomalu ale jistě blíží a s ním pochopitelně brzy dorazí i nejrůznější filmové a seriálové žebříčky. Ty nás teď ale nezajímají. Místo toho se podíváme na žebříček, který se ohlíží rovnou… (více)

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

27.11.2018

Amazon Studios na své streamovací službě nedávno vypustilo poslední epizodu hvězdami nabitého antologického seriálu The Romanoffs od tvůrce Šílenců z Manhattanu Matthew Weinera. Nyní to však vypadá,… (více)

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

24.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)… (více)

Reklama

Reklama