Reklama

Reklama

Šílenci z Manhattanu

(seriál)
Trailer
USA, (2007–2015), 73 h 4 min (Minutáž: 45–56 min)

Tvůrci:

Matthew Weiner

Hrají:

Jon Hamm, Elisabeth Moss, Vincent Kartheiser, Christina Hendricks, John Slattery, January Jones, Rosemarie DeWitt, Paul Schulze, Julie McNiven (více)
(další profese)

Série(7) / Epizody(92)

Obsahy(1)

Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.

Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".

Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)

(více)

Videa (13)

Trailer

Recenze (187)

Gee.Rocks 

všechny recenze uživatele

Tohle není nic pro feministky. Pokud se dokážete povznést nad podřadnou pozici žen, pak objevíte stylový, nápaditý a podmanivý seriál, který vás zavede do zlaté éry a rozkvětu reklamy, podnikání... peníze tehdy ještě tolik nesmrděly. Dokonalá sonda do 60. let, pohled na život v tomto krásném období, cesta v čase. Občas je v tom psychologie, drama, humor, láska, vášeň, krása... ale vždy je na co se dívat. Hltače seriálového odpadu tohle nezaujme, ale gurmet si tento skvost a lahůdku vychutná v tom nejlepším smyslu slova. ()

hanagi 

všechny recenze uživatele

Sedmdesát osm dílů za necelý týden! Celou tu dobu jsem žila v tom úžasném světě americké reklamy 60. let. A po celou dobu všichni jenom kouřili, chlastali a přefikli všechno, co prošlo kolem! Jak, proboha, ještě dokázali pracovat? Přitom jejich postupy se používají dodnes ( cílové skupiny, negativní reklama...). Střídají se tu naprosto nečekaně různé polohy, od dramatu po absurdní humor. A objevila jsem tu, u nás téměř neznámou, Christinu Hendricks, tu sexy zrzku se ševelivým hlasem. Oni ale všichni hrají jak o život (to se to hraje, když je co)!! Po týdnu jsem se probrala s parádní kocovinou, ale velice šťastná, že jsem ho prožila v tak skvělé společnosti. ()

Reklama

Wormboy 

všechny recenze uživatele

1. seriu by som rozdelil do tretin. V tej prvej som bol ocareny dokonalym vizualom, 100% remeslom a celkovou atmosferou 60.tich rokov 20.storocia v USA. Druha tretina, v ktorej magia vizualu upadla nastala nuda v dosledku mimoriadne pomaleho tempa a toho, ze sa v seriali v podstate nadalej nic nedialo. Ta posledna a jednoznacne ta najlepsia ma presvedcila, ze s Mad Men-mi nekoncim, rozbehlo sa, resp. bolo naznacenych niekollko zaujimavych veci a zaverecna epizoda nasadila serialu fazonu,ktoru som ocakaval od zaciatku - silne 3,5/5* Po 2.serii hore ani dole nejdem. Pomale tempo charakterizujuce prvu seriu sa stava hlavnym atributom tohto serialu, co vsak nebrani postupnemu prenikaniu do hlbky jednotlivych postav. A remeslo je stale perfektne, takze zostavam pri 3,5/5* Trpezlivost sa oplaca, 3.seria zne to, co prve dve zasiali svojou preciznou pracou, ponuka po kazdej stranke skvely zazitok a jeden z vrcholov serialoveho neba, takze na tretiu seriu uz len tri slova : GENIALNE, GENIALNE, GENIALNE - 5*! 4. seria pokracuje cestou, na ktoru sa Don Draper a spol. vybrali, je jej logickym pokracovanim a az na zaverecnu zakrutku, nicim neprekvapivym vrcholom toho, co serial v dnesnej dobe moze predstavovat...5*. Moje hodnotenie zostava najvyssie aj pri piatej serii, ktora bola opat genialna. 6.seria - len dve slova: DRASAJUCE, GENIALNE. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„The Universe is indifferent.“ Hodnocení první série. Kouřem načichlý návrat do posledních let éry, kdy muži ještě byli pány a nikdo to nezpochybňoval. Nikoli ženám s jasně stanovenou rolí poslušných hospodyněk, nýbrž mužům patří soukromí. Občas si z něj kus přinesou do práce, zaskakující tu za bar, tadyhle za ložnici. Před vyděláváním peněz není úniku. Společným jmenovatelem všech trablů je logicky práce. Nezávisle na tom, kolik životů jako pracující muž žijete, přípustný je pro vás jediný směr – vpřed. Ženy přitom paradoxně představovaly významnější součást mužské existence než dnes. Manželský svazek značil normálnost, podřízení se všudypřítomným pravidlům. Pokud se nedokázali, za cenu potlačení vlastní identity, přizpůsobit jeho požadavkům, dospělé samotáře systém automaticky eliminoval. Neschválená, mimomanželská činnost vyvolává strach. Co ostatní dělají, když nejsou vidět? ___ Mad Men se vzpírají zařazení mezi dramatické seriály. Skutečné drama přinejmenším neprobíhá v dlouho doznívajících, často statických a hudbou málokdy podkreslených záběrech, ale pod jejich povrchem. Jako kdyby společenské konvence nikomu neumožňovaly skutečně se projevit. Jaká je jejich pravá tvář, k čemu směřují, co by rádi? Nečitelnost přirozeně vyvolává napětí a všemožné spekulace. Co postava, to latentní psychopat. Donovu neschopnost činu, jakousi „zaseklost“ na místě, nevystihuje jenom obehraný symbol červeného světla na semaforu, ale třeba i vyústění jeho tajného setkání s bratrem, kdy z kufříku vytáhne namísto očekávané pistole jenom „pasivní“ peníze. Jen velmi pozvolna jsou odlupovány ochranné vnější vrstvy: falešné úsměvy hospodyněk jako mýdlových oper, perfektně padnoucí obleky a sebevědomé vystupování. ___ Při znalosti historického kontextu, radikalizace společnosti v druhé půli 60. let, lze snadno odtušit, že upjatost vůdčí třídy ustupuje příliš pomalu. Bude muset nastat zlom. Jakkoli je jasné, že něco visí ve vzduchu, stále se nic děje. Tempo sice není stejně ubíjející jako všednodenní činnost, kterou postavy vykonávají s robotickou poslušností, ale oproti akcí napěchovaným americkým seriálům jde o zpomalení dost výrazné, aby přitáhlo pozornost k sobě samotnému. Vtahující nedění narušují kromě místy agresivního upozorňování na dobové detaily hlavně flashbacky. Škodí trpělivě budované atmosféře a zjevně mají seriálu dodat určitý „epic scale“. Síla Mad Men přitom spočívá v interiérové komornosti a schopnosti vměstnat do malého prostoru a nedlouhého času hezky pestrou škálu symptomů tehdejší (a potažmo i současné) americké společnosti. 80% ___ Druhá série si drží vysoký standard a zenové tempo vyprávění, odpovídající citovému rozpoložení protagonisty. Změny nepřicházejí náhle, ale jsou pomalu budovány napříč mnoha epizodami. Zásadní proměnu společnosti v souladu s neviditelným stylem často naznačuje nepatrný detail, moment, k němuž se vyprávění později již nevrací. Herci, na jejichž tvářích kamera uplývá déle než je v dramatických seriálech obvyklé, hrají do jednoho výborně. Také díky svědomitému vykreslení kultury, ve které žijí, je zřejmé, proč činí rozhodnutí, s nimiž liberální intelektuál žijící v 21. století nemůže souhlasit. Mad Men diváka vtahují pomalu, ale když si vás jednou získají a strávíte s nimi pár hodin v kuse, chvíli si budete muset zvykat na svět, v němž sexismus a kouření nejsou něčím přirozeným. Zajímavé komentáře: Toj, jasiska () (méně) (více)

Toj 

všechny recenze uživatele

S tímhle seriálem je to složitější.. Není vůbec jednoduché si ho připustit a vlastně vůbec nesplňuje očekávání od seriálů. Člověk je zvyklý, že seriály prostě bývají jednodušší, snáze stravitelné s jednoduchými typovými postavy a ohromnými zvraty, často se hraje na nějaké budování napětí, cliffhangery atd. A to ať mluvíme o tradičních epizodních seriálech, nebo o nějakých nových vlnách seriálů. Ať se jedná o kvalitní věc, nebo o špatnou věc, bývají zřejmé nějaké primitivní útoky na diváka. Mad meni se hodně liší. Seriál nabízí takové okénko do šedsátých let, do reklamní branže i do budování firmy. Často dochází téměř k odramatizování. Mnoho naprosto dějově zásadních věcí je zcela vynecháno, přestože se seriál v předchozích dílech postavou zabýval. Dialogy a dění se často pohybuje v náznacích. Tím se seriál úspěšně vyhýbá otřepaným klišé a počítá s tím, že si divák domyslí, co se za konkrétní větou skrývá, k čemu to povede, co to znamená. A stejně tak i s dějovými linky. Tenhle seriál je vlastně velmi vkusný. Zbytečně se nevnucuje a explicitně je vyřčeno velmi málo. Seriál předpokládá inteligenci a nějakou spolupráci diváka, což je velmi příjemné. Po třech sériích a půlce série čtvrté mohu říct, že jsem si seriál skutečně oblíbil a v některých ohledech je zcela bezkonkurenční. ()

Galerie (1 708)

Zajímavosti (20)

  • Herci v seriálu nekouří opravdové cigarety, ale falešné bylinné cigarety, které jsou bez tabáku a nikotinu. (Mitin)
  • Jon Hamm (Don Draper) prezradil, že produkcia trvala na presných historických faktoch. Viedli výskum, v ktorom sa snažili zistiť vtedajšie poveternostné podmienky, obsahy novín, populárnu kultúru. (WalterIK7)
  • Ústřední postava filmu Don Draper byla inspirována skutečnou reklamní legendou Draperem Danielsem, který působil v Chicagu. (Camulator)

Související novinky

Oscaři nabírají trojici moderátorek

Oscaři nabírají trojici moderátorek

15.02.2022

Zájem o slavnostní ceny Oscar v posledních letech značně upadl. Filmová akademie se to pochopitelně zkouší různé způsoby změnit, v současné době je ale obtížné přijít na to, jak Oscary znovu učinit… (více)

Nejlepší seriály posledních deseti let?

Nejlepší seriály posledních deseti let?

01.11.2019

Konec roku se pomalu ale jistě blíží a s ním pochopitelně brzy dorazí i nejrůznější filmové a seriálové žebříčky. Ty nás teď ale nezajímají. Místo toho se podíváme na žebříček, který se ohlíží rovnou… (více)

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

27.11.2018

Amazon Studios na své streamovací službě nedávno vypustilo poslední epizodu hvězdami nabitého antologického seriálu The Romanoffs od tvůrce Šílenců z Manhattanu Matthew Weinera. Nyní to však vypadá,… (více)

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

24.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)… (více)

Reklama

Reklama