Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Mladý muž odjíždí z města na odlehlou venkovskou samotu, kde žil jako dítě. Počáteční idylku však naruší vztah s místní dívkou, mladíkův návrat k malířství, zjištění, že se dříve v okolí děly kruté události spojené s vraždami nacistů na sklonku války a zapomenutá místa v domě, související se vzpomínkami na jeho dětství… (Devadesát Dva)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (352)

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Každej se něčeho bojí !!" - "No, vidíš, já vlastně taky !!" - "A čeho ??" - "Tohohle domu !!" Vyslovíte-li pojem český horor, většina fanoušků tohoto žánru se bude samozřejmě tvářit přinejmenším velmi skepticky, pokud se vám rovnou do očí nevysměje, zkusí-li si totiž jeden vybavit, kdy něco podobného naposled viděl, pokud ovšem vůbec, zřejmě bude jen velmi těžko vzpomínat na konkrétní název snímku, raději podotýkám, že mluvím o ryzím, nefalšovaném, atmosférickém hororu, kdy divák s napětím čeká, co, kdy a odkud na něj vybafne, kdy se s tísnivým pocitem nejistoty raději pevně drží opěradel sedačky, nervózně si kouše nehty, případně odvrací zrak.. A tak se zdá silně nepravděpodobné, když už jsme si zlehka definovali žánr, o němž se budeme bavit, že divák, byť zasvěcený, na nějaký určitý titul vůbec přijde, možná se však ve vzpomínkách dostane ke jménu legendárního režiséra Juraje Herze, jehož filmová zpracování pohádek Panna a netvor či Deváté srdce jistě děsilo svého času ještě dlouho po jejich zhlédnutí nejednoho adolescenta, se svým Spalovačem mrtvol se neoddiskutovatelně usadil na trůnu v rámci tohoto pokleslého žánru, byť o zařazení tohoto majstrštyku s famózním Rudolfem Hrušínským v hlavní roli by se daly vézt sáhodlouhé diskuze, navíc i jiné Herzovy kousky dokazují, že tuzemský mistr napětí svému řemeslu opravdu rozumí !! A tak se tedy jméno Juraje Herze samo dost hlasitě nabízelo, když se před lety začalo mluvit o námětu hudebníka Martina Němce, kdo jiný by se taky měl ujmout režie filmu, který rozhodně v rámci české kinematografie a žánru musí do určité míry platit za průlomový, byť se jeví velmi smutným faktem, že v Čechách najdete opravdu jen málo tvůrců schopných natočit žánrový film, ačkoliv bych tím nechtěl nikterak snižovat kvality právě režiséra Herze !! O logické skutečnosti, že akční biják, ryzí scifi či v souvislosti s hollywoodskou tvorbou velký válečný epos u nás jednoduše vůbec vzniknout nemůže, až na několik pravidlo potvrzujících výjimek, které však napočítáte na prstech jedné ruky, protože na jejich realizaci především jednoduše schází peníze, se není třeba dále bavit, nicméně horor, který lze při dobré vůli natočit i s poměrně malým rozpočtem, což krásně dokazuje třeba takové první Saw Jamese Wana, které stálo jen něco málo přes milion dolarů, by se u nás tedy teoreticky zrodit mohl a právě T.M.A. skutečným hororem být měla a nakonec i je !! Původně měl tento projekt realizovat například režisér Vladimír Michálek, ale vše znovu ztroskotalo na financích, následně se ho ujala produkční společnost Film Studio Gatteo a oslovila právě Juraje Herze, který měl původně sehrát pouze roli supervizora, po přečtení scénáře se však rozhodl zfilmovat ho sám !! Samotný příběh začíná poněkud netradičně, totiž na koncertu rockové kapely, tu si střihli členové skutečné Němcovy skupiny Lili Marlene, po jehož skončení se důležitá součást právě této kapely a autor textů jejích písniček, Marek, kterého si zahrál neokoukaný, alespoň u nás doma, Ivan Franěk, který platí za dostatečně charismatického a velmi talentovaného herce, který se realizuje i prostřednictvím obrazů, rozhodne vyskočit z kolotoče divokého života rockera a vrátit se na místo, kde vyrostl, v zapadlé pohraniční vesnici, kde na něj čeká hrozivě vyhlížející dům, v němž očividně už léta nikdo nebyl a který děsí většinu obyvatel vesnice, v němž chce Marek žít, odpočívat a tvořit.. Místo však obestírá jeho děsivá minulost, která se navíc týká hned několika časových rovin, hrdinova dětství, druhé světové války a doby, kdy sloužilo jako starověké obětiště, a tak není divu, že se hned po Markově nastěhování začínají dít prapodivné věci, kdy téměř nezničitelné staré rádio do omrzení znepokojivě hraje vtíravou německou píseň, bůhvíodkud se objevuje pes, který jako by z oka vypadl tomu z Markova dětství, díky čemuž už je jasně patrné, že dům si žije svůj vlastní život a duchové minulosti o sobě dávají vědět !! Navíc dole ve sklepě se skrývá tajemná místnost s německým nápisem Verboten, tedy vstup zakázán, který velmi úzce souvisí nejen s Markem, ale i jeho dvěma vpravdě osudovými ženami, pošťačkou Lucií v podání výborné a překvapivě sexy Lenky Krobotové, a jeho sestrou Terezou Małgorzaty Kożuchowské, která se toho času nachází v psychiatrické léčebně, z níž však uteče, a dá tak věcem, které ve finále osvětlí ten vzájemný propletenec osudů, nečekaně rychlý spád !! Co se týká atmosféry filmu, pak opravdu klobouk dolů, Herzovi se ji daří budovat už od začátku, místy je tak hustá a znepokojivá, až mrazí, k čemuž přispívá jak na poměry posledních let fantastická kamera Jiřího Macháně, tak i depresívní lokality, ať už se jedná o dům samotný či místní prodejnu potravin a výčepnu v jednom, kterou vede tradičně výborná Zuzana Kronerová, kde jako by se zastavil čas.. Obecně vzato by casting zasloužil jednu velkou pochvalu za svoji práci, protože prakticky všichni zúčastnění herci i neherci odvádí hodně slušný standard, nad tím vším však alespoň z mého pohledu ční démonický a silně nevyužitý Andrej Hryc, který byl pro podobné role předurčen, snad si ho v nějaké podobné v budoucnu užijeme více !! Martin Němec, sám velký milovník žánru, si vždy přál skládat hudbu právě k hororům, což ho také kdysi přivedlo na nápad napsat si svůj vlastní příběh, potažmo scénář, přičemž jako jednoznačné pozitivum lze brát skutečnost, že by se psaním podobné filmové muziky určitě uživil, protože právě soundtrack patří k největším ozdobám filmu, dá se s jistým přimhouřením oka považovat za bezchybný, což však na druhou stranu rozhodně neplatí o scénáři, ten totiž vnímám jako hlavní příčinu, proč snímek přece jen nedosahuje na nejvyšší žánrový level, byť na Němcovu obranu musíme brát v úvahu i fakt, že oproti původním verzím zde došlo k mnoha dalším dějovým zásahům, ne všechny se však ukazují jako šťastné, spoustu věcí totiž Herz pouze naznačuje a nedokáže, či spíš nechce, dotáhnout do konce, což však cítím jako záměr, Herz rozhodně nepatří k režisérům, kteří by nevěděli, co dělají, a tak se snaží dát svému filmu jakýsi mysteriózní nádech, což by se jistě dalo brát jako jistá obrana či berlička vlastního díla žánrovou zaobaleností na úkor přísně do sebe zapadajících dějových zvratů a skutečností, které se zde objevují, mám na mysli toho již zmiňovaného psa, mobilní telefon a další, a v duchu smysluplnosti či logiky nedávají příliš mnoho smyslu, bohužel myslím, že v konečném důsledku právě ta neobratně zvolená kombinace duchařiny a slasheru snímku podráží nohy, když vlastně jedna druhou oslabuje !! Nepříliš šťastně se tvůrci také vypořádali se závěrečným vyústěním příběhu, minimálně vzhledem k předchozímu ději, k čemuž bohužel přispělo i zařazení ústředního silně rušivě působícího songu Žena ze stínadel, který mě ovšem jako samostatně stojící prvek neskutečně bavil, dokonce opravdu nadchnul, z úvodu znovu na závěr, čímž tvůrci, jakkoliv se může zdát prostřednictvím textu jako významově odpovídající, nabourávájí předchozí rytmus !! Film byl mimochodem natáčen s vědomím zahraniční prezentace pro společnost Warner Brother, což osvětluje také přesný název T.M.A., podle slov Juraje Herze totiž původní titul vyslovovali američtí partneři [: tý em ej :], což vedlo ke změně názvu pro zahraniční projekci v anglický název T.M.A., tedy doslova The Mysterious Adress, což se mi nakonec coby šikovná slovní hříčka na snímku líbí asi nejvíce, ironicky řečeno !! ;) Nicméně lze T.M.U. považovat za neuvěřitelně silně atmosférický film evropských parametrů, u něhož si můžete prožít svoji hodinu a půl solidní nejistoty, která v závěru opravdu eskaluje v parádní psycho, s několika exploatačně drsnými či dokonce eroticky velmi, na tuzemské poměry, odvážnými scénami !! Byť opravdu příběh příliš nedává smysl, když Herz navíc staví, protože si je prostě plně vědom nedostatků scénáře, na hromadě kupodivu fungujících klišé, která se však zdají být často až zbytečná, lekačkách, z nichž právě ty falešné se paradoxně opravdu podařily nejvíc, a hodně nepříjemné pocity vyvolávajícím vizuálu odkazujícím se k legendám v čele s Dariem Argentem, čímž stvořil opravdu zlomový, nebojím se říci silně specifický český horor, který se sice od hollywoodské, evropské, rozuměj španělské, i asijské tvorby liší tak mocně, jak je to jen vůbec možné, nicméně právě toto lze považovat za jeho největší přednost a pozitivum !! () (méně) (více)

heyda 

všechny recenze uživatele

Potenciál tam je, ale tolik zbytečných kravin (jako např.: dveře, které se otvírají jen někomu, neustále hrající rádio, vybitý mobil, na který se dá dovolat, sámoška, kde je furt zavřeno a tak dále......) si fakt mohl Herz odpustit. I přes velké množství fó-pá a několika opravdu zbytečných scén a nevysvětlených momentů, však film nepostrádá atmosféru a solidní erotické scény. Nejvýraznějším kladem je závěrečný ´´pohled´´ do minulosti a závěrečné rozuzlení. Jinak ale žádná sláva, protože tady mělo jít o horor a kromě řezání do kosti se nic výrazného nedělo. Je mi líto, ale je to na 3 slabé hvězdičky. ()

Reklama

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

No zas tak hrozné to nebylo. Podle zdejších komentů jsem očekával další český shit, ale nakonec se z toho vyklubal hodně průměrný film. Děj mi sice zhruba polovinu filmu nedával moc smysl a strašně mě sralo to dětské zpívání, ale postupem času jsem si na to zvykl. Kvalita scénáře je opravdu dost slabá, ale Herzovi se přece jenom čas od času podařila natočit docela solidní atmosféra. Její ponurost místy opravdu i lehce pohladí na duši hororového fandy, ale těchto záblesků je jen málo. Když už nic jiného tak písníčka na začátku je hodně dobrá a stejně tak i výběr hlavního hrdiny. Mno a pro zlepšení nálady se tu objeví i pár erotických scén tak proč nedat průměrných 5/10. Znám mnohem větší české sračky, než je tohle. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Vize vesnického "smíšeného zboží" na začátku filmu byla odvážná ( proč mi tam chybějí vietnamci? )....Nahuleno, žrádlo od toho smrdí !!!! Schwarzstein nemá pěknou minulost a za dveřmi z nápisem verboten se ukrývá něco zlého....a čerstvá krev to probudí....a světlo se pomalu mění ve T.M.U. Docela solidní český film z dobrým obsazením. Zvláště ženské role stojí za obdiv....Lenka Krobová ( Jedna ruka netleská nebo Karamazovi ) Zuzana Kronerová ( Lea nebo Venkovský učitel ) a hlavně moje favoritka Malgorzata Kozuchowska ( Kiler a ten druhý nebo Krvavá loupež ), už jen za ty holky to stojí za podívání. Hezký thriller z dobrou hudbou, napětím a spoustou šílenství. Ve filmu zazní píseň Žena ze stínadel http://www.youtube.com/watch?v=lHwiynBNzH0 skupiny Lili Marlene a zpěvačky Dáši Součkové.....teď můžeš klidně spát, už ti nic neschází, žena ze stínadel, vráží do zrcadel.....všichni, co tomu dávají odpad, ať se podívají do zrcadla. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Od mistra Herze, režiséra Spalovače mrtvol, jsem čekal něco svázanějšího a smysluplnějšího. Zde však nedávají smysl ani dialogy, ani název "tý em ej". Navíc, kdo kdy v hororu viděl takový happy-ending?! Ty dvě hvězdičky jsou spíše za hezky odvedenou technickou (především obrazovou) stránku a odkaz na The Shining Stephena Kinga. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (14)

  • Hudební skupina, která se ve filmu objeví, je ve skutečnosti Lili Marlene. (Amras)
  • Ve scéně, kdy veze Marek (Ivan Franěk) pošťačku autem do města, stěrače téměř nestíhají stírat, protože je obrovská průtrž mračen. Ve stejnou chvíli ho pošťačka upozorní na křížek, u kterého má zastavit. Když vystoupí, prší pouze nepatrně. (TheDave)

Související novinky

Zemřel herec Andrej Hryc

Zemřel herec Andrej Hryc

31.01.2021

V noci ze soboty na neděli zemřel slovenský filmový, televizní a divadelní herec Andrej Hryc. Bylo mu 71 let. Hryc bojoval od loňského roku s akutní leukémií, informace o úmrtí nyní médiím předala… (více)

Reklama

Reklama