Režie:
Paul GreengrassScénář:
Brian HelgelandKamera:
Barry AckroydHudba:
John PowellHrají:
Matt Damon, Greg Kinnear, Brendan Gleeson, Amy Ryan, Khalid Abdalla, Jason Isaacs, Jig'al Na'or, Raad Rawi, Said Faraj, Michael O'Neill, Faycal Attougui (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V roce 2003 se v okolí paláce svrženého diktátora Saddáma Husajna pohybují okupační vojska, snažící se stabilizovat vzniklou situaci. Velitel Roy Miller stojí v čele elitního armádního týmu a má za úkol najít zbraně hromadného ničení. Jejich údajná přítomnost byla hlavní záminkou k invazi spojeneckých sil do Iráku. Zpravodajská služba dodává Millerově jednotce souřadnice míst, kde se zbraně nacházejí. Jenže když vojáci dorazí k jednomu ze skladů, jsou překvapeni, že je prázdný. Je to již třetí místo, kam jeho oddíl dorazil a nic nenašel. Při poradě velitelů Miller upozorňuje, že informace od zpravodajců jsou špatné a naprosto nepřesné. Hned v zárodku je umlčen lidmi z tábora prozatímního šéfa irácké správy Clarka Poundstonea. Naopak jeho oponent, agent CIA Martin Brown, nabízí Millerovi pomoc. S přispěním poznatků novinářky Dayneové začíná Roy rozkrývat tajemné vazby vedoucí od vysoce postaveného generála irácké armády až k pohlavárovi Pentagonu, operujícímu v Iráku. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (847)
Už je to trochu nuda, ale Greengrass zřejmě neumí řemeslně klopýtat. Zelená zóna je neuvěřitelně dynamický film, který se nezastaví ani na vteřinu (i třetí Bourne proti němu občas přešlapuje na místě) a drží diváka v permanentní pozornosti. Od první do poslední sekundy je o co se opírat – ať už jde o dokonale přehlednou akci (obrovský skok právě od třetího Bournea), či vztahy mezi jasně definovanými postavami a naprosto pochopitelné dialogy, které i běžného civila okamžitě vtáhnou do centra dění. Greengrass navíc na půdorys „velkého problému“ roubuje motiv souboje dvou mužů, který je pod taktovkou burácejícího Powellova hudebního aparátu přesně tak cool, jak tomu bylo v předchozích režisérových filmech (a jak – doufejme! – bude ve všech dalších. Tenhle trademark mám ze všeho nejraději). Tím, čím je Scorcese + De Niro (především) pro sedmdesátá a osmdesátá léta, tím je Greengrass + Damon pro současnou generaci. Dobově – ale i nadčasově - poplatnými a reflektujícími umělci pro diváky, kteří se potřebují personifikovat s hrdinou a prožívat příběh jeho očima. Greengrasův tým poskytuje úchvatné řemeslné prostředky (kamera!) a svět, kterým už Damon proplouvá naprosto přirozeně a bez sebemenších zádrhelů. Jedinou vadu vidím paradoxně právě ve scénáři, který je tak neuvěřitelně přehledný a pochopitelný, že ve světle Bourneova světa (nelze nesrovnávat) lehce ztrácí na té jemné přitažlivé vrstevnatosti a chuťovém ocasu (a místy zkrátka a dobře připomíná obyčejnou adventuru ve smyslu „půjdeme z bodu A do bodu B a tam najdeme C, které nás dovede k D“). ()
"Váš úkol je provést akci a víc se nestarat!" Jenže poručík Miller je tak trochu šťoural a proto s nadšením novopečenýho skauta odhaluje bushovskou motivaci, která byla každému jasná již před americkou invazí. Nebo snad tehdy někdo věřil pohádkám o kamionech skrývajících pro svět nebezpečný zbraně či americkým nezájmu o políčka s ropou? V těch předválečnejch časech jsem se moc smál moudrou hlavou moudře kývajícím politikům, kteří starostlivě varovali před nebezpečím z Iráku. A tady to zkrátka máme zelený na bílým, což není příliš zřetelně vidět kvůli epileptický kameře, nahání se přitom křížovej kluk a na mě je jasně patrný zklamání, protože jsem pevně věřil tomu, že si to v Zelený zóně pořádně užiju. ()
Kdybych chtěl srovnávat s pětihvězdičkovým Labyrintem lží (a že se to srovnání sakra nabízí), tak napíši, že Damon je o něco horší než DiCaprio, Gleeson o něco horší než Crowe, Greengrass se co do akce Scottovi vyrovná, ale ve chvílích, kdy se ve filmu zrovna nestřílí, už trochu pokulhává. Jenže Zelená zóna má štěstí, že se mi zrovna srovnávat nechce. Musím proto uznat, že film patří ke špičce ve svém žánru a překvapil mě mile konspiračním a vcelku inteligentním scénářem (Helgeland, no), realistickými akčními scénami, které člověka dokonale vtáhnou do děje, a monstrózně vygradovaným závěrem s jednou skvělou honičkou. Mattu Damonovi jsem Millera věřil se vším všudy (žádný namachrovaný superman typu Smrt čeká všude se zaplaťpámbu nekonal), líbila se mi i Kinnearova krysa a parádní postava Jasona Isaacse. Trochu slabších, ale přece pět hvězd. ()
Greengrass nezklamal a předvedl poměrně solidní adrenalinovej námrd vrcholící totálním war-chaos-infernem, kterému bohužel chybí citelnější dohra, vyšumí příliš rychle. Bourne Supremacy tedy zůstává nepokořeno, nad tempem, dokonalou střihovou provázaností, gradací a naprostým režijním přeheledem přesto zůstává rozum stát a Greengrass mě v tomto směru snad nikdy nepřestane fascinovat. Každopádně bourneovské a přesto jiné... A přitom tak příjemně povědomé... Ale přesto... ()
Hodně znepokojivé morální implikace války v Iráku navlečené na docela zajímavý thrillerový půdorys, který veškeré kvality těží z otestovaných Greengrassových schopností nasadit dračí tempo. Matný dřevák Damon je jen špičkou ledovce nevyužitých šancí a dušínovsky oběhnutých otázek, které mohly a měly zasahovat mnohem hlouběji – ke své škodě se Greengrass pokusil najít prázdné místo mezi nezúčastněností a syrovostí United 93 a odpichem Jasona Bournea. Zelená zóna není ani zdaleka tak působivá jako první a ani zdaleka tak zábavná jako druhé. Je... prostě zelená. ()
Galerie (75)
Zajímavosti (14)
- Zelená zóna v názve filmu odkazuje na bezpečné opevnené pásmo v centre Bagdadu, kde si americká armáda po obsadení Iraku vytvorila príjemné zázemie. (Very_kuul)
- Film je adaptací knihy Rajiva Chandrasekarana "Velkolepý život ve Smaragdovém městě". (-Marc-)
- Scény v centru Bagdádu byly natáčeny v Maroku. (c.tucker)
Reklama