Reklama

Reklama

Jan Saudek - V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu

  • USA Jan Saudek (festivalový název)
všechny plakáty
Trailer 2

Obsahy(1)

Celovečerní dokumentární film JAN SAUDEK, s podtitulem „V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu“, vypráví osobitým způsobem syrově pravdivý životní příběh hrdiny i odpadlíka. Podává jej jako velkolepé drama. Drama plné barev vzrušujících obrazů, ale také provokujících myšlenek, iluzí a idejí. Jan Saudek, světově uznávaný fotograf, v zahraničí mnohokrát oceněný a vystavovaný daleko dříve, než ho poznala široká veřejnost v rodné vlasti, vystupuje před kamerou v mnoha rolích. Často je mění, často překvapuje, nejčastěji šokuje. Přesto se ani tento velký stvořitel iluzí zcela neschoval před pronásledujícími třemi kamerami a nemilosrdně odhalujícím okem režiséra. génia.

Svým tvůrčím pojetím se dokument nehlásí k tradiční formě tohoto žánru. Snaží se s ní zacházet volně tak, aby dokázal pojmout a interpretovat celou složitost umělcovy osobnosti. Každá ze tří do sebe navzájem propojených obrazových linií vypovídá o jiném světě. Ta barevná je filmová, čistá a „realistická“, vypráví a podává faktické informace. Černobílá se zabývá nitrem samotného autora, a proto mu nikdy nestojí tváří v tvář. A syrově dokumentární kamera přímo z ruky režiséra mapuje intimní chvíle, kam doposud nebylo dovoleno vstoupit žádnému filmaři. Chvíle, kdy Jan Saudek prožívá své intelektuální, citové a sexuální „orgie“. Stejně tak je ale svědectvím o opravdových citech, o štěstí a o samotě génia.

Autor a režisér Adolf Zika vychází z dlouholetého přátelství s portrétovaným. Přestože si jej hluboce váží, neomezuje se na pouhé zaznamenávání vyslovovaných pravd kontroverzního mistra fotografie. Spolu s divákem se snaží nahlédnout za umělcovu masku, a to i za cenu bolestivých odhalení – dostat se až na samou dřeň těchto „pravd“.

V některých pasážích dokumentu by se možná dalo hovořit o záběrech a scénách, které jsou za hranicí etiky a morálky současné společnosti. Přesto se nejedná o první český pornofilm v kinech, ale o největší love story posledních let. Válka, utrpení, ztráta nejbližších jsou zde v kontrastu ke slepé lásce, vysněné rodině a neuchopitelnému lesku slávy. Chudoba, zatracení a zneuznání v kontrastu k bohatství, pokryteckému obdivu a nebe se dotýkající svobodě v nezastavitelném stárnutí. O tom a mnohém nevysloveném a nevyslovitelném je tento strhující dokument o životě a díle nejslavnějšího žijícího českého fotografa Jana Saudka. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (99)

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Pan Saudek je nesmírně zajímavý člověk, kterému občas nerozumím a občas obdivuju jeho odvahu dělat věci, které dnešní společnost považuje za zvrácené. Umělci asi takoví jsou a budou a ačkoliv za Saudkova nejlepší díla považuji fotky jím nafocené před desítkami let, jako osobnost mě pořád fascinuje. I přes jeho extravagantní vystupování ho vidím jako introverta, i přes jeho stáří je jeho fyzická kondice výborná a i přes jeho místy kontroverzní názory na mě působí nesmírně inteligentně. Ano, přiznávám, že se nedokážu odpoutat od hodnocení tohoto dokumentu samostatně, bez postavy, o které je natočen. Jinak bych totiž asi šla o hvězdičku níž. ()

Mononoke. 

všechny recenze uživatele

Saudek je takový komediant, že to snad ani není možné. Doporučuji všem milovníkům jeho fotek, z "dokumentu" tryskají emoce, vášně a je stejně kýčový jako jeho fotky. Čekala jsem například pohled do fotografovi "kuchyně", Zika (který v 90tých letech udělal jednu sérii dobrých ženských aktů a od té doby jede pořád to samé) se navíc projevil (po těch pár pronesených větách) jako naprostý dutohlav a namyšlený floutek, ale je to přesně ten typ člověka, který může Saudka skoro nekriticky obdivovat a sedí mi to k němu, Saudkovi role bohemskeho rádoby génia sedí a hrozně se v ní vyžívá, ale nevěřím mu, že takový skutečně je. Všichni kdo máte Saudka rádi pro jeho fotky se proberte a půjčte si knížku o Sudkovi nebo Drtikolovi. Jeden drtikolův akt vám toho dá mnohem víc než všechny ty Saudkovi nabubřelé nevkusy. (LFŠ 2008) ()

Reklama

Adman 

všechny recenze uživatele

Výborné zachycení umělcova života, který vůbec nebyl jednoduchý. Dokument je to mírně nadprůměrný. Velice se mi zamlouvala práce s filmovou kamerou, hloubkou ostrosti a v neposlední řadě také kompozičně. Autoři pojali dokument o umělci umělecky, což je jejich veliké plus. Na druhou stranu se Adolf Zika ptá na můj vkus příliš neosobitě. "Co bylo nejtěžší?" Jan Saudek ale vždy odpoví srozumitelně a jasně. Jde o energického a ulítlého muže v letech, který se s životem umí poprat. Exoti, kteří se tomuto světoznámému umělci těžko někdy vyrovnaní a hodnotí dokument odpadem, tak bysi měli uvědomit, že hodnotí audiovizuální dílo a nikoli subjektivní pohled na Jana Saudka. ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Adolf Zika má takové štěstí, že si pro svůj dokument vybral osobnost zajímavou samu o sobě! Člověka dokument sice z velké většiny baví, ovšem jen díky originálním, i když ne vždy upřímným zpovědím Jana a jeho nejbližších. Sám režisér jim jejich výstupy spíše kazí, jeho mluvené otázky nejenže ruší, ale nad jejich neohrabaností se sami chcete zpovídaným omluvit. Stejně tak hloupé jsou ty propojovací texty nastrkané do celého dokumentu. Jsem si jistá, že s trochou snahy a kreativity by v nich zmiňované skutečnosti šly určitě vyjádřit jinak.. Také mnoho nezajímavých záběrů na slavného fotografa a kýčovitých pohledů na Prahu šlo docela jednoduše nahradit těmi Saudkovými díly, které režisér vystavuje v samostatných sekcích s hudbou. Ty totiž snímek zbytečně prodlužují a Saudkova zpověď v jejich kontextu působí jako nudně sebestředná onanie. Saudek na začátku snímku říká: "Umění je blbost. Toho se držme. Já jsem pro vítězství zdravého rozumu." Obávám se, že pan Zika nezvládl použít ani jedno. ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

No, hustý teda ... Film o něm jsem sice ještě neviděla, ale prý tam bylo řečeno i to, jak se rozešli se Sárinou a co mu provedla, mrcha jedna. V tomto dokumentu jsme si mohli poslechnout i jeho současnou, patrně o padesát let mladší, partnerku, která na toto téma v rozhovoru také narazila. Rozhovor s ní proběhl taky zajímavě. Před kamerou seděla obézní, mladá paní v tílku, v náručí batole sající z jejího velkého prsu. Ta si z toho viditelně nedělala žádné vrásky. Televize netelevize, mimčo má hlad. Každopádně jsem se i v brzkou ranní hodinu od jeho příběhu nemohla odtrhnout a úplně jsem zapomněla na spánek. Tiše jsem panu Saudkovi záviděla tu vynikající fyzičku. V sedmdesáti uběhnout několik kilometrů po parku a pak si ještě pro formu hodit množství výmiků a shybů ... svou čelist jsem sbírala z prachu verandy. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

  • Generální ředitel Národní galerie prof. Milan Knížák oficiální žádost producenta o rozhovor do filmu o Janu Saudkovi odmítl. (hippyman)

Reklama

Reklama