Režie:
Saul DibbKamera:
Gyula PadosHudba:
Rachel PortmanHrají:
Keira Knightley, Ralph Fiennes, Charlotte Rampling, Hayley Atwell, Dominic Cooper, John Shrapnel, Aidan McArdle, Alistair Petrie, Georgia King (více)Obsahy(2)
Historické drama, kronika života aristokratky Georgiany Cavendish, vévodkyně z Devonshiru. Georgiana (Keira Knightley) byla na 18. století, ve kterém žila, velmi moderní a pokroková žena. Její patriarchální manželství podle konvencí, s morózním, uzavřeným manželem (Ralph Fiennes), neschopným projevit jakýkoliv cit, ji neuspokojovalo. Ona milovala společnost, byla výbornou hostitelkou a společnost milovala ji. Nevyhýbala se hazardu a zamilovala se do mladého politika Charlese Greye. Manžel však, i když měl poměr s její nejlepší přítelkyní, donutil Georgianu, aby se své lásky kvůli dětem vzdala. (JOJ Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (562)
Příběh trvalého vztahu dvou žen a jednoho muže je sám o sobě atraktivní a zajímavý. Doba a kostýmy jeho vyprávění velmi napomohly. Přes vnější líbivost jsem měl dojem, že všechno zůstává jaksi na povrchu. Pro všechny tři to muselo být zvláštní, pro ostatní neznámé trvající trauma, ale ve filmu vidíme spíše banální popisy nevěr, touhy po následovníkovi a chvilkových zamilovaností, které by nestály za pozornost, nebýt nádherných hisotrických kulis. ()
Peklo s vévodkyní ze světa, kde se vše řídí podle těch nejsměšnějších a nejzvrácenějších vzorců, kde nikdo není doopravdy svobodný (zvláště ženy, které v něm mají asi tolik práv jako vévodův pes), a který mne svou vykonstruovanou tragikou nikdy nepřesahující komnaty přepychových paláců a životní nudy irituje na nejvyšší mez. A jak se na červení zalitou knihovnu sluší, nechybí ani tradiční formulky: rigorózní a podbízivá matka, která by zasloužila lámat v kole, emancipovaná titulní hrdinka, jejíž sny nemohou dojít naplnění, vypočítavá přítelkyně, chladný a bezcitný manžel, fešný milenec, tuny dekadentních večírků, avantýr, slz a dvorskou etikou sešněrovaných slovních výměn. Nedá se říci, že by se jednalo přímo o zbytečný film, ale svou nijakostí, nudností, těžkou neoriginalitou, prázdnotou a Dibbovou režijní odevzdaností si o takový příměr koleduje. Přes fajnové herecké výkony určeno k brzkému zapomenutí... 2,5* ()
Sázka na jistotu, typické kostýmní drama, které do puntíku naplnilo mé očekávání co se týče výpravy, stylu i příběhu. Pro milovníky tohoto typu filmů je to to pravé. Ačkoli příběh Georgiany nepřináší nic převratného a i když jsem o ní nikdy předtím neslyšela, jsou její útrapy docela předvídatené, funguje všechno, jak má a Keiře to v téhle době hodně sluší. ()
Dost mi to připomnělo Marii Antoinettu, která stavěla na stejných základech. Jednoznačně musím vyzdvihnout herecké výkony kamenného, chladného Ralpha Fiennese a Keiry Knightely, kterou sice nepovažuju za kdovíjakou herečku, ale tady mě rozhodně o svém hereckém umění přesvědčila. U příběhu jsem se (překvapivě) vůbec nenudil, navíc byl doplněn dobrou kamerou, kostýmy a v neposlední řadě hudbou. Ze scén mě asi nejvíc dostala ta, kde Georgiana předává svoji Elizu generálu Greyovi. Vlastně ani nevím, proč bych měl zůstat pouze u průměru, Vévodkyně na ty 4* (alespoň u mě) má. ()
Což o to, Oscar za kostýmy zasloužený. Takové množství povedených historických hadrů aby skutečně jeden pohledal. Rachel Portman se vytáhla s další podařenou hudbou, a téměř neznámý Saul Dibb se alespoň na chvíli výrazněji ukázal. Ovšem, ve výsledku to zcela jednoznačně směřuje k průměru. Rád bych napsal, že Keira Knightley byla absolutně přesvědčivá a že Dominic Cooper se v mých očích spravil po výkonu v Mamma Mia. Avšak napsat mohu leda to, že překvapivým hereckým vítězem se u mě stal Ralph Fiennes. Vše jinak by možná mohlo být v případě, kdy by si Keira Knightley a Hayley Atwell vyměnily role. To jsou však jen mé kostrbaté spekulace...:-) Leč ani ty Vévodkyni z průměru nevyvedou. Ruku na srdce, jsou známy daleko povedenější historické filmy. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (15)
- Herci jedli jídlo připravované podle receptů z 18. století. (blackrain)
- Susanne Bier, která napsala první verzi scénáře, měla původně i režírovat. (chleba24)
- Pro tři scény hostin byla použita monumentální Mramorová síň v domě Clandon Park v Surrey. Dům z roku 1730 je stále přístupný veřejnosti. (blackrain)
Reklama