Režie:
Saul DibbKamera:
Gyula PadosHudba:
Rachel PortmanHrají:
Keira Knightley, Ralph Fiennes, Charlotte Rampling, Hayley Atwell, Dominic Cooper, John Shrapnel, Aidan McArdle, Alistair Petrie, Georgia King (více)Obsahy(2)
Historické drama, kronika života aristokratky Georgiany Cavendish, vévodkyně z Devonshiru. Georgiana (Keira Knightley) byla na 18. století, ve kterém žila, velmi moderní a pokroková žena. Její patriarchální manželství podle konvencí, s morózním, uzavřeným manželem (Ralph Fiennes), neschopným projevit jakýkoliv cit, ji neuspokojovalo. Ona milovala společnost, byla výbornou hostitelkou a společnost milovala ji. Nevyhýbala se hazardu a zamilovala se do mladého politika Charlese Greye. Manžel však, i když měl poměr s její nejlepší přítelkyní, donutil Georgianu, aby se své lásky kvůli dětem vzdala. (JOJ Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (562)
Sázka na jistotu, typické kostýmní drama, které do puntíku naplnilo mé očekávání co se týče výpravy, stylu i příběhu. Pro milovníky tohoto typu filmů je to to pravé. Ačkoli příběh Georgiany nepřináší nic převratného a i když jsem o ní nikdy předtím neslyšela, jsou její útrapy docela předvídatené, funguje všechno, jak má a Keiře to v téhle době hodně sluší. ()
„Když přijde, upírají se na ni všechny pohledy. Když nepřijde, je předmětem konverzace.“ Keira Knightley na sebe plným právem stahuje veškerou pozornost a vyniká-li toto veskrze obyčejné kostýmní drama něčím, pak jí. Ze stejné doby a o podobném osudu bych dal přednost formálně mnohem odvážnější Marii Antoinettě. 70% Zajímavé komentáře: Renton, Nathalie, Lavran, gejzuško ()
Tak takové filmy mě dokážou nadzvednout ze židle. To Keira ani Ralph nepoznají prázdný, vykastrovaný scénář, kde chybí věci jako napětí nebo pravé emoce? Ten románek lady G. a Charlese Greye jsem nežrala ani minutu (i díky příšernému herectví Dominica Coopera). A stejně tak se mnou nepohne ani chvíle, kdy se Ralph na Keiru vrhá, nebo peripetie s milenkou. Tenhle film je tak hloupý, sterilní a průměrně natočený, že by bez áčkového hereckého obsazení putoval rovnou na televizní obrazovku, kde by ho převálcovala většina dílů Hornblowera. Průměrné filmy mě nerozčilují, ale ve Vévodkyni pod tím vším vidím základ skvělého příběhu, který by v rukou jiných tvůrců bral dech a masíroval slzné kanálky. ()
Vévodkyně stojí někde v půli mezi seriózním historickým dramatem o fungování aristokratických rodin v 18. století a mezi zfilmovanou dobovou bulvární historkou o záletnictví v nejvyšších kruzích. I kdyby se filmař nakrásně chtěl maximálně držet reality a přesnosti v zobrazení společenských vztahů příslušné éry, narazí na zásadní problém. Taková realita a myšlení jsou totiž dnešnímu divákovi bytostně vzdálené, a proto je nepřijme. Máme zkrátka tendenci posuzovat svět minulosti dnešníma očima. Tvůrci stojí v manželském sporu na straně Vévodkyně ztvárněné půvabnou Keirou Knightleyovou, i když dobová morálka stála jednoznačně na straně jejího manžela, který se choval podle dobových zvyklostí. Manželství se zakládala z ekonomických, provozních a reprodukčních důvodů. Plést do toho city byla čistá pošetilost. Na sexuální povyražení a citové vazby sloužili jiní. Na tom, že manželství představovalo mnohem spíš než pohodovou záležitost firmu se sešněrovanými pravidly a nevlídnou atmosférou, měla podstatný podíl i absolutní absence sexuální výchovy a požadavek panenství. Při zachování určité diskrétnosti měly nicméně majetné vrstvy dostatek možností k rozptýlení, byť genderově byli coby živitelé zvýhodněni muži. Kdyby měli lidé oné doby možnost spatřit naši současnost, zhrozili by se, jak lehkovážně přistupujeme k instituci manželství, na které stála tehdejší společnost. Vévodkyně je kostýmní velkofilm, kde je na co koukat a co obdivovat, počínaje velmi solidní výpravou a hereckými výkony předních evropských herců konče. Z komentářů je cítit, že někteří by ocenili spíš styl Jane Austenové a víc romantického ducha, ale taková prostě byla doba. Já měl spíš problém se scénářem, na kterém se ještě dalo víc zapracovat a rozvinout charaktery. Celkový dojem: 65 %. ()
Úžasná kostýmní podívaná s (pro Čecha tolik neobeznámeného s každou kapitolou britské historie, tj. pro mě) dosti silným, dramatickým a nepředvídavě se vyvíjejícím příběhem, skvělou režií, kamerou, hudbou a dusnou atmosférou, v níž pomluva čeká na každém rohu, a především se skvělými hereckými výkony. Keira Knightley dokazuje, že se pro tento typ rolí snad narodila, a Ralph Fiennes... K tom chladnému sucharskému mistrovství, jaké předvedl on, nemám co dodat. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (15)
- Producentka Gabrielle Tana a její partnerka Carolyn Marks Blackwood získaly práva na knihu "Georgiana, Duchess of Devonshire" už v roce 1998. (ČSFD)
- Michael O'Connor vytvořil modrý kostým ze scény schůze Whigů na základě portrétů a politických komiksů Georgiany (ve filmu Keira Knightley) ze začátku 18. století. (ČSFD)
- Hudba Rachel Portman byla nahrána Pražským filharmonickým orchestrem. (Parlay)
Reklama