Režie:
Saul DibbKamera:
Gyula PadosHudba:
Rachel PortmanHrají:
Keira Knightley, Ralph Fiennes, Charlotte Rampling, Hayley Atwell, Dominic Cooper, John Shrapnel, Aidan McArdle, Alistair Petrie, Georgia King (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Historické drama, kronika života aristokratky Georgiany Cavendish, vévodkyně z Devonshiru. Georgiana (Keira Knightley) byla na 18. století, ve kterém žila, velmi moderní a pokroková žena. Její patriarchální manželství podle konvencí, s morózním, uzavřeným manželem (Ralph Fiennes), neschopným projevit jakýkoliv cit, ji neuspokojovalo. Ona milovala společnost, byla výbornou hostitelkou a společnost milovala ji. Nevyhýbala se hazardu a zamilovala se do mladého politika Charlese Greye. Manžel však, i když měl poměr s její nejlepší přítelkyní, donutil Georgianu, aby se své lásky kvůli dětem vzdala. (JOJ Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (562)
Jak bylo řečeno ve filmu: Její manžel je jediný, kdo ji nemiluje. Příběh vévodkyně Georgiany z Devonshiru, skutečné historické postavy, mě opravdu uchvátil. Skutečné, realistické, žádný happy end. Ten se totiž v 18. století nekonal. Sledujeme tak příběh mladé ženy, která je sice milována veřejností, ovšem její život v nešťasném manželství je pro ni tím nejtěžším údělem. Keira Knightley se na roli výborně hodila. Svým hereckým výkonem mě překvapila - není pochyb, od Pirátů z Karibiku se její herecké dovednosti jen a jen zlepšují. Čtvrtá hvězdička rozhodně patří jí. ~(4,4★)~ ()
Stejná vada na kráse kterou měla Alžběta Shekhara Kapura. Vysoce umělecky a okázale zpracovatelnou látku točí tvůrce, který není umělec. Nebo alespoň ne na takovém levelu aby výsledek intepretoval a vyobrazoval to oč se snaží. Zde to rovněž vynahrazují okázalé kostýmy a vynikající herci, v čele s Keirou Knightley z dob, kdy se jí celý Hollywood klaněl k nohám, tedy zhruba obdobná pozice fenomenálního talentu budoucnosti. jakou má dnes např. Alicia Vikander. Jestli to stačí na super biják, těžko říct. ()
Scénář: Jeffrey Hatcher, Anders Thomas Jensen, Saul Dibb .. Musí to být krásné, být tak svobodný. ___ Spokojenost převládla. Pro mě absolutně neznámá Georgiana Cavendish, vévodkyně z Devonshire je představena, jako žena, která prošla mnohými útrapami a pokud se divák správně vloží do jejich pocitů, prožije si zajímavé seznámení. Prostupuje zde intimnost, intriky, okrajově politika, zamilovanost, vede nevěra a jiné aristokratické radovánky. Režisér Saul Dibb (ani jeho kameraman) sice není žádný Joe Wright, takže nepředvádí takové fantastické obrázky a montáže, ale atmosféru a poctivé dobové kouzlo si na úrovni drží. Hudba Rachel Portman je také příjemná, byť ke konci občas lehce Fontánovatí. Herecky je film sázkou na jistoty. Ralph Fiennes svého vévody drží ve strohé, vladařské přízemnosti, zato oslnivá Keira Knightley, to je obvyklá paleta emocí. 75%. ()
„Když přijde, upírají se na ni všechny pohledy. Když nepřijde, je předmětem konverzace.“ Keira Knightley na sebe plným právem stahuje veškerou pozornost a vyniká-li toto veskrze obyčejné kostýmní drama něčím, pak jí. Ze stejné doby a o podobném osudu bych dal přednost formálně mnohem odvážnější Marii Antoinettě. 70% Zajímavé komentáře: Renton, Nathalie, Lavran, gejzuško ()
Vévodkyně stojí někde v půli mezi seriózním historickým dramatem o fungování aristokratických rodin v 18. století a mezi zfilmovanou dobovou bulvární historkou o záletnictví v nejvyšších kruzích. I kdyby se filmař nakrásně chtěl maximálně držet reality a přesnosti v zobrazení společenských vztahů příslušné éry, narazí na zásadní problém. Taková realita a myšlení jsou totiž dnešnímu divákovi bytostně vzdálené, a proto je nepřijme. Máme zkrátka tendenci posuzovat svět minulosti dnešníma očima. Tvůrci stojí v manželském sporu na straně Vévodkyně ztvárněné půvabnou Keirou Knightleyovou, i když dobová morálka stála jednoznačně na straně jejího manžela, který se choval podle dobových zvyklostí. Manželství se zakládala z ekonomických, provozních a reprodukčních důvodů. Plést do toho city byla čistá pošetilost. Na sexuální povyražení a citové vazby sloužili jiní. Na tom, že manželství představovalo mnohem spíš než pohodovou záležitost firmu se sešněrovanými pravidly a nevlídnou atmosférou, měla podstatný podíl i absolutní absence sexuální výchovy a požadavek panenství. Při zachování určité diskrétnosti měly nicméně majetné vrstvy dostatek možností k rozptýlení, byť genderově byli coby živitelé zvýhodněni muži. Kdyby měli lidé oné doby možnost spatřit naši současnost, zhrozili by se, jak lehkovážně přistupujeme k instituci manželství, na které stála tehdejší společnost. Vévodkyně je kostýmní velkofilm, kde je na co koukat a co obdivovat, počínaje velmi solidní výpravou a hereckými výkony předních evropských herců konče. Z komentářů je cítit, že někteří by ocenili spíš styl Jane Austenové a víc romantického ducha, ale taková prostě byla doba. Já měl spíš problém se scénářem, na kterém se ještě dalo víc zapracovat a rozvinout charaktery. Celkový dojem: 65 %. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (15)
- Susanne Bier, která napsala první verzi scénáře, měla původně i režírovat. (chleba24)
- Michael O'Connor vytvořil modrý kostým ze scény schůze Whigů na základě portrétů a politických komiksů Georgiany (ve filmu Keira Knightley) ze začátku 18. století. (ČSFD)
- Barvité životní osudy této na svou dobu výjimečné ženy, opředené mnoha milostnými skandály a společenskými výstřelky, popsala spisovatelka Amanda Foreman v knize "Georgiana, Duchess of Devonshire," za níž v 1997 získala cenu Whitbread pro nejlepší biografii. (blackrain)
Reklama