Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 781)
Burton v opojení digitálních triků vytváří potvůrku za potvůrkou, knižní seznam je dlouhý, že... Zápletka mu slouží jen tomu, aby je mohla Alenka všechny potkat, na konci spáchat hrdinský čin a navštívit všeliká bizarní místa. Kouzlo zmatení, z předlohy či ze Švankmajera se linoucí, absentuje. Svět Alenky je bizarní jen navenek, uvnitř je průhledný jak... prázdno... Celá snová pouť, jež trochu Velkorybně odráží realitu, v celém svém vyznění slouží zřejmě jen doformování Alenčiny osobnosti. Doformování odporně stereotypnímu: ptáčecí křehule Alenka Wasikovska dospěje v sebevědomou, pevnou a nezlomnou mladou dámu, která ví, co je dobré pro ni, pro obchod, pro její tetu, pro její sestru a pro jejího švagra. Svět se projasňuje a zjednodušuje na prahu věku, v kterém, jak věřím, by člověk konečně měl začít vnímat jeho složitost. Doufám, že Alenka jako černobíle pruhovaná modrá punčocha to bude mít v Anglii své doby těžké... ()
Nejslabší Burton, po němž dost možná zauvažuji o přehodnocení Planety opic. Co s dobrým castingem a pár burtonovskými pomrknutími, když přirozeně pohledná i půvabná Mia Wasikowska (a kdyby jen ona) nemá navzdory probleskujícím schopnostem takřka žádný herecký prostor (opakuje se tak situace Worthington/Avatar) a Burton namísto o vyzkoušení volajícím experimentování s látkou vsadil na jistotu. Unylé vyprávění, v kterém vizionář Burton rezignoval na jakékoliv režijní kočírování, vlastní nápady i poetiku a nekompromisně odškrtává scénu za scénou, přičemž kromě letmého míjení postav dochází k absolutní neujasněnosti, o čem film vypráví, jaká je jeho hlavní výpověď a kdo a jací jsou, byli nebo hodlají být jeho hrdinové, resp. hrdinka. Sen nebo realita? Pomohlo Alence toto bizarní dobrodružství dospět či se jen rozhodovat samu za sebe (a jak, když je celý její úděl v příběhu předem nastavený a všemi je do něj postrkována?) nebo si snad navždy uchovat dětskou duši a provázející vzpomínky na pouti dospělosti? Burtona bohužel více než pokládání těchto a souvisejících zásadních otázek (jež by za řádného provedení znamenaly zřejmě původně zamýšlený osudový, neopakovatelný a v závěru tesklivý příběh á la Cesta do fantazie), které se mu spíše mimoděk do vyprávění připletly, zajímá prvoplánové fantaskní tajtrlíkování a vskutku náročná a obdivuhodná, i když možná až příliš neživá, resp. neskutečná výprava a naprosto zbytečné 3D, které se v potenciálně zajímavých momentech (pád do nory) mění v koncepčně zbrklý vizuální bordel, jindy zas umocňuje slabší dojem z digitálních postav v jejich interakci s herci (prostorový efekt je např. takový, že herec je v popředí, zatímco dig. postava „přilepena“ za ním a nejednou tak vyvstane na mysli přes 20 let stará Falešná hra s králíkem Rogerem) a dává jasně najevo nevýhody postprodukčního 3D (viz. rozmazané objekty v popředí atd.). 5/10 ()
Knihu jsem nečetl (ano, dnes se stále najde někdo, kdo tak velkou klasiku ještě nemá načtenou!) ale po tomhle si ji už zřejmě půjčím. Chtěl bych totiž vidět, kolik si toho Burton upravil a kolik zachoval. Ale možná to je pro mě plus, že jsem dosud byl Alenkou nedotčen, protože si můžu udělat názor, aniž bych byl ovlivněn. Protože mně se tato hodně bizarní podívána líbila. A to jsem ani nepotřeboval 3D… :-) Alenka v říši divů to u mě vyhrála především obsazením. Mia Wasikowska mi definitivně potvrdila, že má před sebou velkou budoucnost a řekl bych, že o ní ještě (mnohokrát) uslyšíme. Johnny Depp… co k němu říct? Opět s Burtonem, opět podivínská role a opět dobrý výkon. Helena Bonham Carter byla jako Červená Královna skvělá a Anne Hathaway byla jako Bílá Královna přímo okouzlující. Právě kvůli hercům je mi líto, že nemůžu dát filmu plný počet. A ne, teď si neprotiřečím. U filmu jsem se fakt bavil, vše rychle uteklo, jenže… jediná scéna, kdy jsem měl ten správný pětihvězdičkový pocit, byla, když Alenka vyjmenovávala šest neuvěřitelných věcí. A to je přeci jen trochu málo, na film, který má 108 minut. Možná, že kdybych to viděl v 3D, víc bych si to užil, ale to už se zřejmě nedozvím a proto to hodnotím tak, jak hodnotím. 80 %. ()
Když v pohádce působí hlavní záporák nejsympatičtěji ze všech postav, nemůžu se ubránit pocitu, že se něco sakra nepovedlo. Alice in Wonderland je ve všech směrech tuctový film, pro někoho může být plusem alespoň přítomný, i když vykastrovaný Burtonův rukopis. Pro mne bohužel ne. Dětem se to ale nejspíš líbit bude, vyložená špatnost to není. ()
Je to prosté jak neviditelná ruka trhu. Žáby na prameni strýčka Disneye ucítily zespodu nepatrný závan sucha, Helena chtěla novou kabelku, nos, výzvu, co já vím..., žáby na prameni strýčka Disneye podepsaly šek, Tim se poslušně podrobil a ejhle - je tu nová, úspěšná Alenka v říši hřibů (patrně lysohlávek), kde dealuje modrá housenka sjetá vodní dýmkou a Alča vylézá z nory jako charakterově vyzrálá žena. Investice se vyplatila, kuňky zase mohou cítit to nádherné vlhko, ale já bych byl radši, kdyby to všechno byl jen pouhý sen.. Pokud se bude točit remake Kingova TO, Helence Bonham ponechat nalíčení a role klauna Pennywise se už nemusí řešit.. ()
Galerie (309)
Zajímavosti (60)
- Hlavním rozdílem mezi filmem a knižní předlohou i předchozímu filmovému zpracování z roku 1951 je věk hlavní hrdinky. Alenka (Mia Wasikowska) zde již není malé dítě, ale devatenáctiletá dívka. (Nancy...)
- Místo počítačově generovaných postav používali filmaři kulisy z kartónu, modely v životní velikosti nebo prostě lidi navlečené do zelených přiléhavých obleků s očima přilepenýma na různé části těla. To pomáhalo hercům při dialozích a umožňovalo jim to reagovat na něco skutečného. (Kroup4)
- Ve scéně, kdy Alenka (Mia Wasikowska) vstupuje do říše divů, je v pozadí vidět nápadný pokroucený strom bez listí, který odkazuje na Burtonův dřívější snímek Ospalá díra (1999). (Perth)
Reklama