Režie:
Stanley DonenScénář:
Peter StoneKamera:
Charles LangHudba:
Henry ManciniHrají:
Cary Grant, Audrey Hepburn, Walter Matthau, James Coburn, George Kennedy, Jacques Marin, Ned Glass, Stanley Donen, Raoul Delfosse, Bernard Musson, Peter Stone (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Regina (Hepburn) se vrací do Paříže z lyžovačky ve Švýcarsku. Čeká ji ovšem nemilé překvapení. Její manžel je nezvěstný a spolu s ním i všechny peníze, které měli. Do toho se o ni začnou zajímat agenti CIA a další podivíni, kterým jde všem jen o jedinou věc. Dozvědět se, kde jsou peníze. Manžel je totiž za války zpronevěřil. Napětí, žánrové schválnosti, product placement a další komponenty tento film učinily nesmrtelným. Především muzikálový režisér Donen napíná diváky od začátku do konce. Audrey Hepburnové v roztomilém kožíšku a špercích za několik desítek tisíc dolarů jde totiž permanentně o život. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (240)
Hodně rozutíkaná věc, u které vás nejvíce zarazí často zvláštně formulované repliky (překlad Jana Jiráka, vyrobila Česká televize Praha 1992). Viděno tedy v dabingu, a nutno říct, že Bohumil Švarc a Veronika Freimanová v hlavních rolích mohutně podporovaní Petrem Kostkou, Lexou Pyškem a Josefem Vinklářem pozvedli tenhle film ještě o stupínek výš. Cary Grant působí mimořádně slizce. ()
Nemohol som si nechať ujsť jedinú projekciu filmu v Bratislave (v rámci Febiofestu). Šarádu som poznal iba ako ústrednú Manciniho melódiu. Film je výborne remastrovaný, ale titulky niekto napísal na stroji, ktorý nemal úplný počet kláves a jeho prácu trestuhodne nikto neskontroloval. Vidieť známych hercov v mladšom vydaní potešilo, ich výkony už menej. Detektívka ako od Agathy Christie, šmrncnutá ťažko uveriteľnou milostnou líniou, bola silná vo výborných vtipných dialógoch, opierala sa o vynaliezavú kameru a pôvab Audrey Hepburn. Časti scén chýbala logika a niektoré boli vyložene trápne (Grant v obleku a sprche). V žiadnom prípade neľutujem, že som film videl, ale na štyri hviezdičky u mňa nedosiahol. ()
Čerstvě ovdovělá Reggie (Audrey Hepburnová) se dozvídá, že měl její nebožtík prsty v nějaké černotě a čelí pěti záhadným mužům, z nichž kždý doufá, že ho přivede k ukrývané kořisti... Pokud byste od Audrey čekali další plachou naivku, tak na to rychle zapomeňte. Reggie je realistická žena, o manželovi si dávno nedělá iluze a na každou zmínku o něm reaguje se sarkasmem hodným Jiřiny Jiráskové. Stanleymu Donenovi se podařilo s nevídanou bravurou skloubit konverzační švih nejlepších komedií Billyho Wildera s dramaturgickými postupy thrillerů Alfreda Hitchcocka (vychází se z mylných předpokladů, divák je vždy o krok před hrdinkou v ohrožení, nelze se spoléhat na policii atd.). Jediné, co na mě působilo malinko rušivě, byl neortodoxní dabing, kde Cary Grant duní basem Bohumila Švarce a Audrey Hepburnovou nakejhala Veronika Freimannová. Jde ale spíš o nezvyk, jinak je to slušná práce. (Na DVD má dabing lepší technickou kvalitu než originální zvuková stopa). 100% ()
Zabitý manžel, jeden zakopaný poklad z války, tři nebezpeční kumpání, krásná zmatená vdova Audrey Hepburn a obstarožní seladon Cary Grant, který furt mění jména i povolání. A chvilku thiller, chvilku romantický film, chvilku komedie. Zkrátka ojedinělý filmový retro kus, na který mě zdařile přikoval k obrazovce. Děj je velmi napínavý, svižný a scénář si s divákem opravdu hezky hraje. Zvrat střídá zvrat, aby se pak vše ještě zamotalo v překvapivém závěru a pak ještě trochu chvilku poté a pak to teda skončí (což by se možná v tomto případě mohlo brát jako spoiler.) Sice se to na první dobrou nedá všechno pobrat ale to vůbec nevadí. Kdyžtak se dá poprvé zaměřit třeba jen na pořádné vychutnání výborné Manciniho hudby. Či na skvělého zaporáka Matthaua. Nebo se podívat jak to vypadá, když Američané natáčejí v Paříží. Nebo jaký by asi člověk nechtěl mít pohřeb. Šaráda určitě nabízí šarádu různých líbivých prvků. Měl jsem na ni doporučení z mnoha stran a pro fanoušky to je: ,,Nejlepší film Afréda Hitchocka, který Alfréd Hitchock nenatočil.´´ Dost jsem se na zhlédnutí těšil a nejsem nějak zvlášť zklamán...Skvělý dobový film, Audrey tradičně božská, jen prostě ten postarší Cary Grant není Gregory Peck ani Peter O´Tolle. Ale naštěstí ani George Preppard (:D). Už na první pohled na mě působil jako starší pán. Ale k sobě docela zapadli (hlavně teda díky Audrey), přesto z té dvojice slavných krimi komedií s Audrey ze 60.let bych dal přednost Jak ukrást Venuši,. Ale Šarada je i tak taky prostě skvělá, stylová a já se na oba filmy rád někdy kouknu znovu, když k tomu Šaradu na víc mám i na DVD, které jsem před pár dny dostal. Ale tak nějak cítím, že tohle už jsem klidně mohl vidět i o pár týdnů/možná měsíců dřív. ()
Chlapi jsou strašná sebranka! Co slovo, to lež! Sotva naše hrdinka jednoho lháře pohřbí, bůhvíodkud se objeví lhář ještě větší! Odkud se ksakru vyrojili? To já bych třeba Audrey lhát nemohl! Nikdy! Pokud by v tom tedy nelítal balík dolarů, řekněme takových čtvrt milionů! No co? Na stromech to nenajdete! ;-) 75% ()
Galerie (108)
Zajímavosti (26)
- James Coburn dostal nabídku díky své roli ve filmu Sedm statečných (1960), ve kterém ho viděla Audrey Hepburn. Ta o něm řekla Stanleymu Donenovi: "To je náš Tex!" (Mirokukii)
- Scobie (George Kennedy) miery na "Dylea" (Cary Grant) so zbraňou, ktorú drží umelou rukou, takže je nemožné, aby vystrelil. (TheRoller)
- Jméno Peter Joshua je založeno na synech režiséra Stanleyho Donena: Peter a Joshua. (Kulmon)
Reklama