Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mistr barokní malby počátku 17. století se narodil jako Michelangelo Merisi v malém horském městečku v Lombardii, zvaném Caravaggio. Ve dvanácti letech byl nucen opustit domov a od té doby nepřestal malovat. Učednická léta u násilnického mistra Peterzana v Miláně se však podobala spíš tvrdému výcviku pro život než zasvěcování do křehkých tajů malířského umění. Získal tu však techniku míchání barev a lásku ke kompozicím svatých. Své vlastní náměty však hledal na ulici, v krčmě, v přírodě. Měl vášnivou a nepokojnou povahu a zajímal ho skutečný život a skuteční lidé. To však nezajímalo soudobé kupce umění, ani průměrné malířské mistry, a tak musel jeden z největších italských malířů projít krutým obdobím hladu a nemocí, než se mu pod ochranou kardinála Del Monte a jeho platonické lásky markýzy Costanzy dostalo důstojných podmínek pro život a tvorbu. V Římě, Neapoli, na Maltě i v Syrakusách, tam všude zanechal otisk svého umění, jímž se inspirovaly generace následovníků. Stejně jako vyznával neomezenou svobodu v umění, tak ani v životě neuměl vášnivý Michele dodržovat žádná pravidla. A tak ani ochrana těchto dvou mocných přívrženců nezbavila jeho životní cestu dalších eskapád, z nichž jedna se mu stala osudnou. Alessio Boni, jeden z nejzajímavějších současných italských herců, ztvárnil barokního bouřliváka a geniálního malíře se sugestivní přesvědčivostí, obklopen dokonalou prací tvůrčího štábu. Od scénografie a kostýmů, speciálních efektů i šermířského výcviku herců až po režii a naprosto originální práci s kamerou, jejímž autorem je nejslavnější italský kameraman Vittorio Storaro, mj. držitel tří Oscarů za kameru. Proslulá technika tzv. "šerosvitu", typická právě pro Caravaggiovy obrazy, se záměrně stala základním obrazovým laděním filmu. Fascinující práce se světelným zdrojem scény včetně protisvětla vzbuzuje plastický dojem autentického života počátku 17. století a zároveň přibližuje do jisté míry i způsob malířova vidění. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (23)

Kimon 

všechny recenze uživatele

Nejsem odkojen akčními sračkami všeho druhu, a právě proto hodnotím tento film jiným pohledem. Životopisné filmy nejsou jen pouhou akční neduchaplnou smyšlenkou, ale snaží se vylíčit život popisované osoby co nejvěrněji bez zbytečných nadsázek, plamenů a výbuchů. Z této jistě správné myšlenky vycházeli i autoři tohoto již podruhé zfilmovaného díla o uznávaném, ale i zatracovaném vynikajícím barokním malíři 17. století. Malíři, který si říkal Caravaggio. Byl velkým umělcem, ale také i velkým bohémem, jak už to obvykle u velkých a známých veličin bývá. A právě to bohémství a tvrdošíjná nepoddajnost jeho nevyrovnané duše ho provází celým jeho životem a ztrpčuje život jemu samotnému i jemu nejbližším přátelům. Dvojdílný televizní film italského režiséra Angelo Longoniho je opravdu hodnotným dílem, které by měl určitě vidět každý, kdo se zajímá o malířské umění nebo "jen" o vkusná inteligentní filmová díla. Těm, kteří neustále a všude ohrnují nos nad produkcí a vlastní tvorbou České televize vzkazuji. "Pokud se vám nelíbí ČT, koukejte na to, co je vašemu charakteru bližší a neplivejte okolo sebe jen hloupé urážky. Koukejte třeba na ty akčňáky na Nově. Ty vám do života jistě přinesou "více" než nějaký Caravaggio. To platí především pro uživatele igi B. (máš nádherný profil :-)". ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Určitě nadprůměrný film s osobitou dobovou atmosférou, i když mi maličko vadila určitá zkratkovitost ve vyprávění. Zároveň musím přiznat, že ho hodnotím jenom z hlediska uměleckého zachycení příběhu, protože neznám fakta o skutečném životě malíře jménem Michelangelo Merisi. Nicméně vznikl portrét velice nekonvenčního, svobodomyslného, vznětlivého umělce s nevšedním talentem, který žil navzdory neklidné době naplno a po svém - a který nesnášel kompromisy. Měl sice mocné ochránce, ale díky své povaze si dokázal vyrobit i mocné nepřátele ... Dobrá kamera. ()

Reklama

igi B. 

všechny recenze uživatele

Caravaggio jako stará >star< pro telenovelové publi(n)kum... :-/ . . . S čudlácko televizáckým dablinkem coby ideálně hotová inscenace na nedělní prujmtájm, omylem nacpaná asi jakože >art< určený panstvu z paneláků na >čétédvojku< středečního večera... Vykastrovaná televizáčtina pro vykastrované divactvo coby doklad toho, že přizpúsobování se masovému vkusu >diváka< je zničující i v zemi P. P. Pasoliniho. . . . To už je mi fakt milejší ten "F. L. Věk" z blahých to věků tušašsko-normalizačních... - - - P.S. Tohle je prosím "Caravaggio" - http://www.csfd.cz/film/10635-caravaggio/ - - - - - (Poprvé odzíváno hned s prvním dílem 6.1.2010 na >vlažném prostoru< , hodnocení 7., komemtář zde jako druhý - 6.1.2010) ()

saaaky 

všechny recenze uživatele

Poměrně pěkně zpracovaný životopisný film vskutku nadaného a nadějného umělce. Některé scény jsou až příliš hrané a přehnané, na druhou stranu si vážím toho, jak se drželi historické reality a faktů o Michelově životě. Další osud nezkrotného ďábla - umělce v jednom těle a bohužel tak nějak i další " standartní " film do té už slušené soustavy snímků tohoto - životopisného - typu. 65% ()

elle 

všechny recenze uživatele

Škoda. Vypadalo to slibně. Asi deset minut. Zůstalo to ale někde ve třetině cesty. Nic navíc z dějin malířství jsem se nenaučila (naopak se objevily některé podivuhodné bludy), o malířské posedlosti mi to neřeklo mnoho. Stejně jako Bathory (co se týče Caravaggia) ambiciózní plácnutí do vody. Pár zajímavých postav, které nemají prostor a hlavní hrdina, kterého mám jako malíře ráda, ale tady mě trochu otravuje. ()

Galerie (23)

Reklama

Reklama