Obsahy(1)
1. července 2006 byla otevřena "železnice na střechu světa". Nejvýše položená železniční trať na naší planetě se vyšplhala až nad 5 000 metrů nad moře. Představuje 1 142 kilometrů kolejí, 10 tunelů a 675 mostů. Armáda čtvrt milionu dělníků a techniků ji stavěla pět let. Spojuje čínské město Qinqhai s tibetskou Lhasou. ČLR plánovala tuto trať více než padesát let. Stavba představovala řadu technických a organizačních problémů. Věčně zmrzlá půda v oblasti je značně nestabiliní a konstrukce náspu trati, zakládání mostů a ražení tunelů byly technickým oříškem. Je zde také velice chladno a řídký vzduch může člověka i zabít. Číňanům se ale podařilo vše překonat. Stavba má ovšem i své politické, hospodářské a strategické aspekty. Souvisí se snahou čínských úřadů Tibetskou náhorní oblast k "mateřské" Číně ještě více připoutat. "Železnice na střechu světa" se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. Co ale přinese Tibeťanům, na to odpoví až čas. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (13)
Velmi zajímavý a komplexní dokument o jedné z nejobdivuhodnějších a nejnáročnějších dopravních staveb novodobé historie. Pro milovníky dokumentů příjemné zpestření, pro fanoušky železnice nebo studenty dopravní fakulty téměř povinnost ;) ()
Na jednu stranu úžasné technické dílo,na druhé straně brutální vlámání do panenské krajiny svébytného území uloupeného TIBETU. Novější dokument: http://www.csfd.cz/film/383881-nejextremnejsi-zeleznicni-trat-sveta/ ()
Lhasa - hlavní nádraží. Představení projektu i detailů technického řešení a použitých technologií (od nejprimitivnějších k vyspělým) gigantického projektu v mimořádných podmínkách. Půl milionů cestujících ročně, ovládání Tibetu už nic nebrání. 3-4* Oprava: 10 km tunelů ()
Stavba železnice, která stojí za pozornost. 70%. ()
Stavitelia v Číne dokážu aj nemožné a vedia to aj prezentovať. Postaviť tisíc kilometrov za päť rokov v permafroste a zložitom teréne, to bola technická výzva. Druhá vec je, čo komu táto železnica prinesie a čo odnesie, napríklad nerastné suroviny z Tibetu. Politiku ale film radšej nerieši. ()
Zajímavý dokument. Pochybuji ovšem, že o toto "dobro" někdo z tibetských původních obyvatel stojí.... ()
Propaganda tomuto dokumentu takřka prýštila z pórů. ()
Zajímavý dokument o neméně zajímavé stavbě. Kvalitou zpracování odpovídá průměru dané kategorie. 75% ()
Neočekávejte žádná zamyšlení nad tím, jaký vliv má železnice z Číny do Lhasy na původní tibetské obyvatele, jde o čistě technický dokument. Položení kolejí přes náhorní plošinu rozprostírající se v nadmořské výšce nad 4 000 m sebou nesla mnohá úskalí. Musela se vyřešit bezpečnost práce, důmyslné chlazení věčně zmrzlé půdy jako podloží, vykonstruovat speciální vzduchotěsné vagony a to všechno v pevně daném termínu v rámci socialistického plánování. Musím přiznat, že něco takového jsem si nedokázal ani představit. Pominuli čínskou rozpínavost, se kterou nesouhlasím, jde opravdu o zajímavý dokument. ()
Chvílemi dosti strojeně propagandistický, přesto však velice zajímavý, dokument o unikátní čínské stavbě, na které pracovalo asi 230.000 dělníků. ()
Hodně zajímavý dokument o železnici, o které jsem doposud neměl ani ponětí. Opravdu jsem netušil, že vůbec může někde vést železnice v takovéto nadmořské výšce. Působivě je zde vylíčeno, co vše museli dělníci i stavební inženýři překonat za překážky, jak vždy něco vyřešili a hned se objevil další, zdánlivě neřešitelný problém. Akorát si myslím, že zřejmě i v rámci nějaké dohody s čínskou vládou, byl tento dokument až příliš mírný k realitě, tedy k tomu, za jakých podmínek tam dělníci pracovali a žili. Navíc je tu i problém Čína versus Tibet, což zde bylo jen mírně nakousnuto, aby se náhodou někomu nějak neublížilo. Na druhou stranu je dobře, že v dokumentu o železnici se řeší samotná železnice a netahají se do toho politické spory. 80% ()
Souhlas pOne, skoro mi připadá, že propagandistický byl téměř celou dobu. Kdo si pamatuje týdeníky tak něco podobného... Může být poučné i pro ty kdo naše budovatelské filmy nepamatují, aby se naučili nenechat se opít rohlíkem. ()
Výborná ukázka stavby železnice z Číny do Tibetu, která přinesla stavbařům mnohá úskalí, které vyřešili nejen moderním zposůbem ale i velmi jednoduchými nápady. To můžu říct ke stavbě, ale že se číňani rozpínají na území Tibetu, kde nemají co pohledávat, to už se v dokumentu nezmiňuje. Kéž by jim lidi z Tibetu tuto stavbu ničili a dělali vše proto, aby z jejich země vypadli a nechali je na pokoji. Však jednou budou číňani hořce litovat ,až jim jejich nenažranost vrátí tibeťané i s úroky. ()