Režie:
Tomas AlfredsonScénář:
John Ajvide LindqvistKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Johan SöderqvistHrají:
Kåre Hedebrant, Lina Leandersson, Per Ragnar, Henrik Dahl, Karin Bergquist, Ika Nord, Tom Ljungman, Mikael Rahm, Peter Carlberg, Malin Cederblad (více)Obsahy(2)
Outsiderský hrdina filmu, dvanáctiletý Oskar, žije na švédském sídlišti. Zde se setkává se stejně starou dívkou Eli, která se právě přistěhovala. Záhadná Eli ho svým podivným chováním přitahuje. Obě samotářské děti se sblíží. Jejich přátelství čeká osudová zkouška. Oskar totiž zjistil, že tajemná Eli je upírka... (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (776)
Nestarala bych se o srovnání s knihou, ale tady jde o tvrdé minutí se hloubkou přístupu a sdělením. Tenhle film váhavě lavíruje mezi opatrným dotýkáním se kontroverzně postaveného tématu - zvláštní dítě, nevinná bytost, jejíž přirozenou podstatou je zabíjet, osamocený tvor bez možnosti volby vržený jako měsíční kámen do panelákového dělnického předměstí - a sklouzáváním ke stereotypní zkratce, která nabírá vrchu: např. celý průběžný motiv dětské šikany, tak typické, zvlášť na severu omleté téma, se kterým se tu také jen předpokládaně pracuje. ** Film se přitom spíše vyhnul zobrazení bezvýchodného společenského naladění, které je pro knihu zásadní: takto komorně z toho vyjde jen barevně odlišná a méně vtipná varianta Interview s upírem. ** Pokusy o sblížení dvou neslučitelných dětských světů jsou v předloze kontrapunktem k průzkumu unavené sídlištní reality, do níž vniklo cosi vnímavého, křehkého, a zároveň nepochopitelně hrůzného. Cizorodé stvoření chtě nechtě vysílá po sídlišti vytrvalý déšť znepokojivých elektrických impulzů a emoční pumpa bolestivým šokem hrne život do zašedlých tkání a zaznačuje, co je ještě živé v mikropříbězích místních figurek. ** Síla knihy spočívá v nenucené plynulosti situací, kde se oba světy krutě, nebo naopak dojemně střetávají, vzájemně se podmiňují, dourčují, prohlubují a limitují, přestože jejich nevysvětlené prolnutí je absurdní, působí jako osudový omyl, který se neměl stát a jehož důsledky je nutno nést. ** Z filmu naskakuje husí kůže tam, kde je cítit, že si neví rady s nerozhodnutelnou morálkou příběhu, tam je snímek silný, váhavost účelná. Těch momentů ale není zase tolik a pachuť z konvenčních zkratek, které přebijí plný dosah sdělení a smutek ze ztráty panoptikálního rozměru knihy, je téměř překryjí. ** Knížku má určitě cenu číst. ()
Mít upírskou holku by nemuselo být až tak špatný :-)) __ Severský drama, který spojuje prvky romantiky a hororu v citlivé podobě, má to vynikající začátek i konec, to všechno mezi tím je prostě zdlouhavý balast, který má na divaka zapůsobit jednotlivě. Atmosféra mi připomínala Exorcistu, Retro obal byl totálně cool a herecké výkony famozní! __ Nečekal jsem to, ale film ve mě zůstal docela dlouhou dobu. ()
Tak tohle me docela zklamalo. Je sice plus, ze i kdyz tu mame jakousi upirskou romantiku, rozhodne to neni homousarna ala Stmivani, ale to je jedno z mala plus. Film se odehrava v zasnezenym Svedsku, coz znamena, ze to filmu dodava na syrovosti a realisticnosti, ale zaroven to pusobi desne lacine a vizualne chude. Navic Alfredson neumi natocit atmosferickou scenu, hodinovej dej je roztazenej na dve hodiny, takze tu jsou dlouhy zabery, kdy postavy jen tak cumi, pripadne se deje neco, co dej absolutne neposouva dopredu a cely se to tak silene tahne. Obcas to je sprestreny sice nejakou libovou brutalitkou, ale trochu to pusobi dojmem, ze to sem Alfredson dal protoze musel, spis nez ze by opravdu chtel, takze to ani nedokaze poradne udelat nejaky napeti a sup, uz sme zase zpatky v tahnoucim se deji o nicem. Obcas to je navic docela zmateny a misty nelogicky, Alfredson si prizpusobuje pravidla jak se mu to zrovna hodi. Zachranujou to akorat perfektni detsky herci. Takze celkove neco trochu jinyho, ne uplne okoukanyho, ale bohuzel utahany a natoceny nezajimave, reziser se nedokazal rozhodnout, co to vlastne toci a jako celek to proste nefunguje. ()
Přes všechny výhardy (logické díry, protřelá efektnost, křiklavá snaha o odlišnost, emo nálada) je třeba uznat, že film nápaditě pracuje s principy hororů tím, že obrací tradiční perspektivu. Místo pohledu oběti je zde vše vyprávěno z pohledu sympatiujícího s monstrem. Jako spojení dětského filmu s hororvými prvky a festivalovými trendy (schémata severského filmu, civilní prostředí, nedořečenosti) je film v prvé řadě úctyhodným tahem směrem k mezinárodnímu úspěchu, neboť osloví celé spektrum festivalů i filmových nadšenců. ()
Vynikajúci švédsky film o samotárskom chlapcovi, ktorému sa do susedstva prisťahuje rovnako mladé 12 ročné dievča so svojím strýkom, ktorý jej zaobstaráva ľudskú krv pretože je upírka. Prekvapivo realistické podanie držiace sa starých dobrých upírských pravidiel. Nie je tomu tak dávno keď som bol nadšený zo švédskeho upírskeho a prevažne komediálne ladeného teenagerského FROSTBITEN. Toto je však už iná káva, kľudne sa môže zaradiť k festivalovým filmom s hlbším podtextom v sebe. Remake od tvorcu CLOVERFIELDa je na ceste. ()
Galerie (102)
Photo © EFTI AB
Zajímavosti (21)
- Ve scéně, kdy leží pokousaná žena v nemocnici, se barva jejích nalakovaných nehtů v jednotlivých záběrech mění. (Geriel)
- Název filmu (stejně jako román, na kterém je založen) odkazuje na píseň „Let the Right One Slip In“ britského zpěváka Morrisseye. (HellFire)
- Název filmu také odkazuje na to, že podle některých legend může upír vstoupit do domu jen pokud je pozván. (cubajz)
Reklama