Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na přelomu 70. a 80. let se vynořila řada filmů o dospívající mládeži - hledání životních jistot a prozatimnost počínání dovolilo upozornit na stinná místa společenských poměrů, proti nimž se mladí lidé bouřili. Hrdinou tohoto snímku je mladý absolvent chemické průmyslovky, mládenec s upřímně provokativním chováním, jenž nastoupí do slévárny, kde se tvrdohlavě snaží inovovat technologické postupy. Režisér Vladimír Drha zpracoval výrobní tematiku odlehčeně, s použitým hravých, naivizovaných prvků, odvážil se kritizovat zkostnatělost mnohých dospělých zastávajících důležitá místa. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (35)

Stegman 

všechny recenze uživatele

Skvělá společenská kritika, kterou okamžitě řadím po bok skvělého filmu Obžalovaný. Četl jsem tu cosi o nevýrazné režii a neoriginální kameře. - No, tak asi takhle, vážení: Jednak se žádná statická nuda nekoná a jednak by větší kamerové prostocviky akorát zbytečně odváděly pozornost od příběhu (což se mi stalo u vychvalovaného a výrazně stylizovaného Kouře). Po výborné Restauraci u mě zkrátka Drha opět zabodoval. Musím těch jeho 80kových civilních filmů zkusit víc. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Když jsem se tak koukal na Brodskýho, jak se po nocích a o víkendech snaží nějak vylepšit výrobní postupy, vzpomněl jsem si na video se zlepšovatelem soudruhem Kudličkou, kterej při výrobě klouzátek plnil plán na 1052%. Na to bych se teda z vysoka vysral :-) Ale jinak to rozhodně neni špatnej film. Za vrchol považuju tu schůzi, kde se rozhodovalo o finanční odměně za ten zlepšovák. Jinak dobrej výkon podal František Řehák v roli záporáka a Pavel Pípal, kterýho znám spíš z dabingu, v roli klaďase. Ostatní herecký výkony (včetně Brodskýho) jsou takový nic moc a celej film trochu srážej. ()

Reklama

sator 

všechny recenze uživatele

U nás jsou výzkumáky proto,aby ve všem bylo namočeno co nejvíc lidí,protože když je v něčem moc lidí,tak se to nejspíš ututlá,a nejlepší je takový malér,ve kterým sou namočený komplet všichni,to už pak ale není malér, ale normální stav.Jasná paralela se stranou a vládou stála Drhu za tento film spousty problémů. Jeden z nejpravdivějších filmů natočených v době po normalizaci. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Snímek z prostředí, které je mi díky mé profesi blízké a který želbohu neztratil tak úplně na aktuálnosti ani téměř třicet let po svém vzniku. Dnes už sice naštěstí nemají žádné stranické a svazácké výbory co do čeho krafat, ale podobných týpků jako Kacálek je stále dost a dost a jánabráchyzmus kvete také jedna radost... Ve filmografii Vladimíra Drhy jednoznačně jeden z nejpovedenějších snímků. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Nedoceněný debut režijní (Drha) i herecký (Marek Brodský) si všímá civilností a věcností svého pohledu ojedinělým způsobem dělnického prostředí. Zdá se, že strohost film chrání před zplaněním námětu. Ve vážnější poloze úrovní a zejména kvalitou zpracování připomíná např. HOLKY Z PORCELÁNU nebo starší LÁSKY JEDNÉ PLAVOVLÁSKY. Dost vysvětlí scénáristovo jméno (Jiří Just). Posun oproti uvedeným možným paralelám spočívá především v odlišné době (odkvétající normalizace) a v obnaženějších praktikách režimní represe v mikroměřítku jedné továrny i v podstatně větší hrdinově aktivitě a vzdoru. Drhův debut patří určitě k nejzdařilejším zpodobením života přehlížené, ale současně nezastupitelné tzv. dělnické mládeže. Přes zdánlivou neatraktivnost by měl být uveden na devédétkové nosiče. Je škoda, že se to už dříve nestalo. ()

Zajímavosti (4)

  • Marek Brodský (Luboš Pecháček) o své roli řekl: „Jednou mi volala kamarád, že režisér Vladimír Drha hledá hlavního představitele do filmu. Zkusil třista adeptů, pak si vybral mě na základě jednoho setkání v hospodě. Marně jsem doma říkal, že kdybych měl přejít před kamerou, omdlím.“ (sator)
  • Film, který mladí hrdinové sledují v kině, je snímek Housata, uvedený do kin o pouhých 15 měsíců dříve. (Xell)

Reklama

Reklama