Reklama

Reklama

Lištičky

všechny plakáty
Trailer

Obsahy(1)

Au pair Alžběta (23) se zoufale snaží vytvořit si svůj nový domov v Irsku tím, že si chce najít chlapa za každou cenu. Částečně proto, že její skutečný domov na Slovensku bude brzy srovnán se zemí kvůli nové dálnici, ale hlavně má své osobní důvody. Její starší sestra Tina (27), zasnoubená s Irem Stevem (30), jí chce pomoct, cítí, že jí to dluží. Alžběta ale její pomoc kategoricky odmítá a zdá se, že na idylický bezstarostný život Tiny se Stevem žárlí.

Od začátku je mezi sestrami něco temného, nevyřčeného, co vytváří obrovské napětí a brání jim přiblížit se k sobě. Z jejich pohledu představují muži jedinou šanci nabízející štěstí a lepší život. Jedinou možností pro sestry, jak se dostat ven z tohoto bludného kruhu, je postavit se jejich společné minulosti – momentu, o kterém nikdo nepromluvil a nepojmenoval ho od chvíle, kdy se stala.

Alžběta se rozhodne zůstat v Dublinu na vlastní pěst. Potkává tam podivnou punkerku Ducky (23), která Alžbětě pomůže udělat první krok do neznáma. Avšak s Ducky nepřichází jenom fyzická proměna Alžběty, ale vrací se i temná minulost.

Jakkoli se obě sestry snaží vyhnout konfrontaci s tím, co bylo - což je následně vede do slepé uličky - jedině vzájemným odpuštěním se k sobě opět mohou přiblížit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Syrové, emotivní, únikářské, ne-záchranářské, tísnivé, vyhošťující... Situace lišek v Dublinu, kde nejsou doma, ale urousané, ztracené a ostražité hledají příležitosti k obživě, je výstižnou metaforou pro pudové, nervní, vzteklé chování hlavní postavy vehnané do stejné pasti... *** Je to nepříjemný, bravurně zvládnutý, vyspělý film o existenčně-existenciální tísni ekonomických migrantů, který jen předběhl v čase svoje téma... V roce 2022 se podobným, byť zdaleka ne tak dobrým snímkům tleská, viz třeba Nikdy nepláču. *~ ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Nelehký život a mysl jedné východňárky, snažící se najít ono pověstné štěstí v ulicích Dublinu, je takovou směsicí reality show, home videa a dokumentu o slovenské a české komunitě toužící žít na britském "venkově". Vše se točí kolem Betky, která je vhozena do irského moře plného dravých ryb, toužící po její hrudi (není se co divit) a snažící se chudinku Au pairku jen a jen zneužít. Životní odevzdanost a prázdnota v cizím prostředí, ochota jít za čímkoli i stín osudného činu z minulosti. Skvělá, potemnělá atmosféra Dublinu i basová linka provázející drama scény. Takže by mělo být všechno v pořádku. No, bylo by, kdyby režisérka divákovi nenabídla jen střídání prázdných a bezduchých scén, o kterých se dá říci, že kdyby jich byla jen půlka, bylo by to stále moc. Vlastně se celou dobu čeká na odpověď. Proč je Betka taková, jaká je. Otázka je zodpovězena, tak ještě jednu totálně prázdnou scénu nakonec a je po všem. Sledování všedních starostí typu, kdo, kde, s kým a jak a střídání maniodepresivních stavů hlavní hrdinky. To vše v Irsku, bez sebemenšího náznaku irského přízvuku. Dobrý námět, který však zůstal někde za kamerou. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Trefné vystihnutie popoťahovania sa od baru k baru, od vzťahu k vzťahu a od nájmu k nájmu. Typické pre väčšinu tých, čo hľadajú východisko v západnom raji. Jednotlivci i partie z východnej Európy sa húfne vyberajú zarobiť do Anglicka či Írska. Niektorí sa zároveň oslobodzujú od bezperspektívneho pocitu života v smradľavej slovenskej diere či neuvážených skutkov minulosti. Riedky kultúrny vkus a povrchný psychologicko-intuitívny partnerský odhad tejto sorty je tiež vystihnutý presne. Bezhraničný obdiv kadejakým treťotriednym slovenským artistom je znak lapania čokohoľvek z rodného kraja. Kombinovaný so sebavedomím, nadobudnutým zároveň s odstrihnutím sa od rodičovského cecku: "som už nezávislý, dokážem sa postarať sama/ sám o seba a tak viem, čo je dobré všeobecne aj zvlášť.". Líštičky netreba vnímať len ako drámu jednotlivca, načrtnuté situácie sa dajú veľmi pekne uplatniť na celé skupiny postboľševických gastarbajtrov roztrúsených vo veľkom počte po celom anglosasko/germánsko/iberoamerickom svete. Mínusové body získali na snahe byť dôrazne artový, aby film zabodoval na festivaloch. Výsledok je vďaka tomu len slušný priemer. Tunajší zdrbung nechápem. Je naozaj tak zlé sa pozrieť občas úprimne do zrkadla a priznať si, že život človeka je prevažne len o naháňaní sa za akýmkoľvek vyplnením časovej medzery od narodenia do smrti, ktoré nemá žiadny rozumný účel ani zmysel? 63% ()

Smok 

všechny recenze uživatele

No fasa. Takže okrem toho, že doteraz som o Dubline vedel len to, že tam kdesi na hausbóte bývajú Kelly Family, tak teraz navyše viem aj to, že tam kdesi býva aj au pair Alžbetka, ktorej náplňou práce je vymetať diskotéky, pri najmenšom konflikte v práci dávať výpovede a súložiť s černochom, poprípade sestrinim snúbencom. Ale to už som si ani tak neni istý, lebo moja pozornosť ku koncu tejto blbiny bola už nudou silne otupená. Mizéria. ()

wata 

všechny recenze uživatele

Nápad na film výborný, ale ten scenár- uáááááá. V polovici filmu je divákovi jasné, že Beátka trpí psychickou poruchou, ale nemá až do konca filmu jasno, z čoho by to mohlo vyplývať. "Prekvapujúce" rozuzlenie prišlo príliš neskoro na to, aby som ako divák mohla oceniť potenciál tohto diela. Počas celého filmu som sa nedozvedela nič o ľuďoch v okolí hlavnej hrdinky a moc ani o nej samotnej. A celý čas som nadávala. Nadávam vtedy, keď mi niečo absolútne nedáva zmysel.. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (2)

  • Režisérka filmu Mira Fornayová o filmu říká: „Tajemství jsou v našich životech jako kotvy. Dokud je nepojmenujeme, neodkryjeme a nepromluvíme si otevřeně, drží nás na jednom místě a točíme se jakoby v kruhu. O tom je příběh Alžběty a možná i ostatních postav filmu.“ (Martin00x)
  • Film Lištičky byl letos vybrán do soutěže 66. mezinárodního filmového festivalu v Benátkách (soutěžní sekce Týden mezinárodní kritiky - 24 International Film Critics´ Week). Po roce 1989 nebyl do některé ze soutěžních sekcí tohoto festivalu zařazen žádný český nebo slovenský filmový debut. (Martin00x)

Reklama

Reklama