Reklama

Reklama

VOD (1)

Eli putuje postapokalyptickým světem a neustále bojuje s nejrůznějšími gangy, některé z nich jsou i kanibalové. Celou dobu mu dělá společnost jedna kniha, ale on ji nikomu neukazuje. Eli jednoho dne dorazí do města, kde si chce nechat nabít jeden přístroj, ale to bude trvat hodiny. Jde tedy do baru, kde chce vodu, ale než mu ji krásná Solara donese, začnou se tam s ním prát místní. Eli všechny zabije, což udělá dojem na místního „starostu“. Carnegie mu nabízí práci, ale Eli ji odmítá s tím, že musí jít dál na západ. Carnegie ho přesvědčí, aby zůstal alespoň jednu noc. Eli dostane najíst a napít a Carnegie mu dokonce pošle Solaru, aby se s ním vyspala. Eli ale Solaru odmítne, jenže ona zase odmítne odejít, protože její matka žije s Carnegiem a on by jí ublížil, pokud by úkol nesplnila. Solara bude klidně spát na zemi, jak sama nabízí. Eli se s ní podělí o jídlo, ale před jídlem se společně pomodlí. Solara si všimne i toho, že má Eli u sebe knihu. Následujícího dne se Solara vrací k matce a před snídaní se s ní pomodlí. V tu chvíli Carnegiemu dojde, že Eli má u sebe Bibli, což je kniha, po které už velmi dlouho pátrá a za kterou mnoho lidí zaplatilo svým životem. Carnegie okamžitě běží k Elimu, ale ten je už pryč. Carnegieho muži zastihnou Eliho ještě ve městě, ale on je skoro všechny zabije a Carnegie je navíc postřelen. Eli míří z města a přidá se k němu Solara, ale on ji odstrčí. Solara ale pokračuje sama a málem ji zabijí kanibalové. Eli ji zachrání a přibere ji k sobě. Dvojice se na noc utáboří v bývalé chladicí věži jedné elektrárny a Solara konečně vidí Bibli. Chce ji vzít do ruky, ale Eli jí to nedovolí. Dalšího dne pokračují v cestě, ale Carnegie a jeho lidé jsou jim v patách... (TV Prima)

(více)

Videa (7)

Trailer 3

Recenze (1 125)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Příkladná esence filmové audiovizuality: auido zajišťuje ohromující zenovej soundtrack na pomezí Nine Inch Nails a Williama Orbita, vizuál desaturovaná, sépiově utlumená barevnost kopírující fotografie Jana Saudka a slavnou „dream sequenci“ ze Stalkera. Zároveň je Kniha přežití další z přímých důkazů technologického determinismu, podle něhož určuje estetickou podobu kinematografie technologie, protože dříve by podobné meditativní post-apo krajinky oslovující diváky mystickou zkušeností vznikaly velice těžko. (-spoilery-) Není divu, že hrdinové přenesení do takovýchto světů ztrácejí vždy jeden ze smyslů a nejsou schopni jej vnímat v celé své komplexitě, viz ušní žábry Costnera ve Vodním světě (coby mutant podobající se rybákovi slyší skvěle ve vodě, ale o to hůře na souši), mlčenlivost Gibsona z Šíleného Maxe (za celý film promluví jen pár vět) a zraková dysfunkce Washingtona. Přirozené meze, jimiž příroda ohraničila citlivost jejich smyslů, je chrání před přesycením informacemi. Kdyby mohli snímat vše, pak by musela být informačně-procesorová kapacita jejich mozků nesrovnatelně vyšší. Barvami hýřící a mnohotvárný svět, jež poznáváme prostřednictvím postavy Washingtona, je tak nahrazen hrubou schematizací, ve které neexistují ani barvy, ani vůně, ani pocity, ani samo běžné plynutí času. Všechno to zůstává vyhrazeno pouze postiženým, vůně slepé ženě a zvuk třeba Washingtonovi, kteří zas ale nemohou pojmout z bohatosti světa něco jiného. Degrese smyslů, symbolizující nemožnost plně obsáhnout nové přetvořený svět a přenášející tuto ztrátu na hlavní postavu, provází nakonec každého hrdinu z post-apo civilizace. Kvůli této rozpolcenosti mezi světem o sobě a světem pro postavu nejsou post-apo fikce zpravidla čistým žánrem, ohraničeným jasnými pravidly, nýbrž benevolentnějším sub-žánrem, v němž vedle sebe koexistují stará pravidla s novými ustanovenými po světové katastrofě, díky čemuž není Kniha přežití projektem ani vyloženě ambiciózním jako Chvalozpěv na Leibowitze o snaze mnišského řádu zachovat po atomové válce co nejvíce vědomostí z minulosti, ani marshallovsky-dravým, a vzbuzuje tím otázku, jestli než dojít do extrému není lepší kompromis mezi artem/midcultem a žánrem. A odpovídá, že kompromis není k zahození, ačkoliv takový film pak může být napadnut jednak z důvodu přílišného kazatelství, druhak proto, že postrádá více akce. Nespočívá ale právě v tomto výlučnost Tarkovského Stalkera - totiž v tom, že patří do arthouseu, ale střílí se v něm, navštěvují se v něm jiné světy a některé postavičky jsou přes nelíčenou apelativnost téměř až komiksové? ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

jednu hvězdu navíc za naprosto omračující nádherný a dojemný závěr s pointou, která mně ohromila a dorazila. Sice díky ní zase vyvstaly otázky, hlavně jak a co, na druhou stranu, ve filmech jsou často i mnohem větší nesmysly a to, co bylo v tomto filmu, je stoprocentně proveditelné a možné. Takže žádná tragédie, spíše respekt. Ten dovětek s Milou Kunis ale být nemusel. Teď k celému filmu: Ten je o jednom drsném černochovi, který putuje Amerikou někam, nese u sebe velmi záhadnou knihu (to tajení jejího názvu bylo směšné.. jakoby si autoři mysleli, že divák nepozná, co je to za knihu, z traileru..) a likviduje kohokoliv, kdo se mu postaví. Pak udělá největší chybu svého života, po krku mu začíná jít starouš Gary (vypadal opravdu hodně špatně), jehož motivace sice příliš smysl nedává, ale hraje svoji roli přesvědčivě a jako šílený záporák ujde, a náhle má velký problém. Bratři Hughesové nám přitom nezapomínají dávat efektně najevo, v jakém prostředí se příběh odehrává, a tak je skvěle zpracována postapokalyptická krajina v každém druhém záběru. A s ní i nebezpečné gangy, ztroskotalí lidé, lidé bez zábran, zloději, vrazi a prostě klasická společnost velmi milých lidí po katastrofě. Akce je někdy zpomalována, vizuálně videoklipově podpořená, plná brutalit a rozsekaných šmejdů. Škoda, že ji bylo dost málo, některé nudné až nesmyslné a hloupé konverzační scény bych s klidem nahradil Denzelovou mačetou.. V celku je sice děj pitomý a ničím překvapující, ale hlavní myšlenka a náboženský kontext hodně zachraňují (aspoň u mně) Nejsou prostě tak vtíravé a v kontextu se závěrem mají nějakou cenu (například u Devítky to bylo přesně naopak).. SUMA: postapokalyptické temné drama o hledání duchovna a spásy uprostřed trosek starého světa.. Svět po válce je úžasně vizuálně plný a "okouzlující", Hughesové využívají svoje schopnosti pro natáčení cool scén, kamerové filtry jsou vytíženy na maximum, ale stále by to chtělo ještě leccos doladit. Třeba hlavní myšlenku. A děj. Hudba je docela průměrná, občas ale docela příjemná, Denzel hraje uvěřitelně a Mila Kunis je k sežrání.. Závěr je nejlepší část filmu. Nenechte se odradit hodnocením a pokud máte čas, zkuste to. U mně zabodoval více než velkorozpočtový, kultem podpořený, leč jen akční nářez bez jediné zapamatovatelné scény či dobré pointy Terminator Salvation ()

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to mierne nadpriemerný akčný postapokalyptický film s Denzelom Washingtonom v hlavnej úlohe. Má dosť dobrý príbeh o tulákovi, ktorý tridsať rokov po nukleárnej vojne, ktorá mala za následok smrť väčšiny populácie a úplný úpadok civilizácie prechádza Amerikou z jednej strany na druhú, pričom nachádza len zničený svet a zločincov, ktorí sa nezastavia pred ničím, až narazí na v rámci možností normálne mestečko, ktorého šéf netúži po ničom inom len po Biblii, aby mohol ovládať ľudí. A keď sa dozvie, že ju má tulák, urobí všetko preto, aby ju od neho získal, ale on mu to len tak nedovolí. Spracovanie nie je najhoršie, ale je rozhodne sklamaním. Ešte spočiatku nemám žiadny problém, všetko je pre potreby filmu úplne ideálne, má to tú správnu atmosféru apokalypsy, nesklamú ani nejaké tie strety so zločincami, aspoň po obsahovej stránke, ale po prvej akčnej scéne v meste už začne kvalita filmu upadať, výhodou je, že stále je to podané dostatočne na to, aby to nenudilo, takže sa to dá bez väčších problémov dopozerať až do konca, ale za celú túto väčšinu filmu je už skutočne dobrých len pár scén, už to stratí atmosféru, pocit zničeného sveta prestane fungovať, na to je tu až príliš ľudí, ktorí si žijú pomerne dobre, ale hlavne všetko, čo sa týka Biblie je až neuveriteľne hlúpo podané, síce jeden menší zvrat je celkom zaujímavý, ale inak to celé len pokazilo pôvodné vyznenie filmu a miesto realistického drsného filmu sa z toho stala len taká rozprávka. Akcie je tu priemerné množstvo, ale mám z nej úplne rozporuplné pocity. Tvoria ju hlavne dva súboje a dve prestrelky a k tomu ešte viacero menších akcií, súboje majú zaujímavú choreografiu a potešia slušnou drsnosťou, ale sklamal ma vizuál, ktorý mal pôsobiť čo najviac moderne, hlavne tá otáčajúca sa kamera, ale miesto toho to pôsobí až moc čisto, chýba tomu ten pravý špinavý štýl postapokalyptického sveta a navyše to aj kazí prehľadnosť. Prestrelka v meste je po obsahovej stránke úplne mimo, ale zase tá druhá je celkom vydarená. A tých pár zvyšných maličkostí je už bez problémov, hlavne scény s dopravnými prostriedkami. Takže v rámci akcie sa mi plno vecí páči, ale zároveň ju aj plno iných kazí. Herecké obsadenie je na tom dobre, Denzel Washington v hlavnej úlohe, k tomu Gary Oldman a Ray Stevenson ako záporáci a ani Mila Kunis nesklame. Réžia je celkom obstojná, hlavne v ten prvej fázi, ale potom jej už scenár nedovoľoval viac vyniknúť a technická stránka je vydarená, páčia sa mi kulisy, aj celkový vizuál. A chválim aj dobrú hudbu. Škoda, tá Biblia len pokazila všetko, čo sa dalo a z filmu s veľkým potenciálom, aspoň v rámci žánru je to nakoniec len lepší priemer. 62% ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Neskrývaná celovečerní reklama na křesťanství, která - možná zázrakem, ale spíš omylem - docela obstojně baví. Paralely k westernům (bitka s cizincem v baru, duel na ulici, střelba z gatlingu) tedy nevidíme v post-apokalyptickém subžánru poprvé, ale spolu s WTFózními vtípky a (bůhví jestli záměrně) legrační postavou Eliho, který v sobě kombinuje apoštola Pavla s terminátorem, nám neustále připomínají, že tady o víc jak zábavu pro teenagery nešlo. Jen doufám, že do San Francisca doběhl ještě někdo, kdo zachránil Bhagavadgítu. Jen s jedním náboženstvím by v znovuzrozeném světě byla asi dost nuda. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Parádní Denzel v solidní apokalyptické putovačce. Režije Hughesových bratří působí trošku odtažitě, ale svět kterým Eli kráčí vypadá zatraceně působivě. Akce je hodně dobrá i když házená do děje možná trochu násilně, abysme se po cestě nenudili. Mile Kunis to sluší se slunečními brýlemi i bez nich. San Francisko navíc patří k mým oblíbeným městům a vidět ho v tomhle stavu za to stálo. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (20)

Související novinky

Oldman opět zlý až do morku kostí

Oldman opět zlý až do morku kostí

06.02.2012

Za hlavní roli v špionážním dramatu Jeden musí z kola ven si právem vysloužil nominaci na Oscara. Teď se ale vrací k poloze, která je mu nejbližší. Pamatujete na časy, kdy byl králem hollywoodských… (více)

Jaden Smith zachraňuje taťku... a Shyamalana

Jaden Smith zachraňuje taťku... a Shyamalana

12.11.2011

Znělo to zpočátku hodně nepravděpodobně, ale zdá se, že k tomu opravdu dojde: Will Smith a jeho potomek č. 1 si spolu zahrají v postapokalyptické sci-fi M. Night Shyamalana One Thousand A. E. Stopne… (více)

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

06.04.2011

Manojovu kariéru může spasit jedině zázrak. Na jeho poslední filmy už se téměř nedá koukat, a když to náhodou někdo udělá, tak spíš pro tu srandu, jak moc špatné jsou. Poslední vládce větru na sebe… (více)

Futuristická Bible?

Futuristická Bible?

28.01.2009

Někdy z těch hollywoodských námětů zůstává rozum stát. Ale staré pravidlo pro tvorbu dobrých příběhů praví: „Vymysli co největší šílenost a pak ji publiku naservíruj nejlíp, jak umíš.“ Někdy to vyjde… (více)

Reklama

Reklama