Režie:
Andrea ArnoldScénář:
Andrea ArnoldKamera:
Robbie RyanHudba:
Phonso MartinHrají:
Katie Jarvis, Michael Fassbender, Kierston Wareing, Rebecca Griffiths, Harry Treadaway, Jack Gordon, Anthony Geary, Jason Maza, Joanna HortonObsahy(1)
Patnáctiletá Mia (Katie Jarvis) žije se svou matkou a mladší sestrou obyčejný život, který se ale změní, když si její matka domů přivede nového přítele. Connor (Michael Fassbender) pracuje jako ochranka, je milý, sexy, štědrý, zábavný, zajímá se o Miu a její sestru. Díky tomu všemu se Mia "rozzáří" a bude jen otázkou času, jestli bude i něco víc. (j.o.j.o.)
(více)Videa (2)
Recenze (314)
Největší překvapení letošních Varů; toto britské realisticky popisné sociální drama je natočené s neuvěřitelnou lehkostí a místo emocionálního vydírání je plné humoru a autentické mluvy. Závěrečné loučení dvou objímajících se sester slovy: "I hate you" "I hate you too" je zcela odzbrojující. Cool as Fokk! ()
Dechberoucí výkon neherečky (!?!?) Katie Jarvis (panebože, toho, kdo ji objevil v davu, bych chtěl poznat!) a přímočará "running" kamera, která z poloviny pomáhá Katie ve velmi náročné roli a z poloviny pokryje v dokumentárním stylu tolik prázdnoty a bezútěšnosti života nevyvolených, kolik nezvládnou jiné tři filmy dohromady (vynikající jsou zvláště prostřihy na interiéry, zatímco občasné dokreslující záběry exteriérů jsou přece jen malinko příliš prvoplánově zjednodušenou analýzou panelákového zoufalství - porovnejte třeba s úžasnou Panelstory). Druhá polovina filmu se navíc přesouvá od pocitové studie k vypjatému dramatu a scéna u vody se mnou pěkně práskla o stůl. Herci ve vedlejších rolích mohli být lepší - kromě malé sestry, ta byla naopak geniální a definitivně poslala mé hodnocení na maximum. ()
Poctivá dávka drsného a syrového britského dramatu s excelujícími herci. Především Katie Jarvis a Michael Fassbender. Ta chemie mezi nimi je úžasná, stejně jako scény, v nichž to mezi nimi jen jiskří. Stejně tak jsem si ale už po "té" sexy scéně uprostřed noci v obýváku říkala, že Connor nebude zase úplně tak "dobrej a čestnej chlap." Zkrátka, jen si užít a jít o barák dál. Mé podezření se záhy potvrdilo a pak už jsem jen čekala, nakolik to Miu zlomí a co všechno je schopná udělat. Přesně takové prvotřídní herectví a taková chemie mezi herci, jako zde předvedli Katie a Michael, patří mezi jeden z nejdůležitějších prvků ve filmu. A je jedno, jestli to je mezi muži, ženami, či opačným pohlavím. Když se k tomuto silnému základu přidá ještě výborný scénář, je jasné, že snímek si nasadil vysokou laťku. Fish Tank ji má. A ke všemu je to ještě laťka "Made in UK", čímž se zároveň dokazuje, že britská dramata patří mezi jedny z nejlepších. ()
Po technickej stránke filmu niet vlastne čo vytknúť. Dokonalá kamera a herci presvedčiví. Príbeh síce nie jeden z najoriginálnejších, ale budiž... čo mi však vadilo bolo to, že ma nechal citovo absolútne chladnou. Od drámy tak nejako automaticky očakávam, že vo mne vyvolá emocionálnu reakciu, možno som v tomto prípade mala príliš vysoké nároky. Napriek tomu však za autentičnosť a surovosť snímku hodnotím viac ako priemerne. ()
Britské sociální drama má slušnou tradici a i Fish Tank se vám zařízne pod kůži jako neposedná tříska. Režisérka Andrea Arnold (došla si už pro druhou cenu poroty na festivalu v Cannes) dokáže emoce vtlačit do uvěřitelných mezí, udrží v divákovi při každé příležitosti jemné napětí a potvrdila, že patří k tomu nejzajímavějšímu, co mohou Britové z ženských autorek nabídnout. Ta ve svém vyprávění nemoralizuje, jednání hrdinů nehodnotí, protože moc dobře ví, jak tvrdá je tahle realita. Příběh se točí kolem rodinky ryze ženského složení, která žije v dosti bídných sociálních podmínkách v husté anonymní panelové zástavbě kdesi v Essexu. Hlavní hrdinka, dospívající Mia na hranici holky i kluka, se s ničím dvakrát moc nepáře a rozděluje svůj čas mezi flákání a chlast - a hlavně tanec. Hip-hop a breakdance jsou pro ní vysvobozením ve ztraceném světě bez skutečných přátel. Bezcílný život jen podtrhuje její postavení ve vlastní rodině - té vládne promiskuitní alkoholická matka, které jde víc o vlastní pohodlí než o Miu nebo druhou dceru, dvanáctiletou Tyler. Odcizenost všeho kolem v moderním světě možná zvrátí sympatický Connor, další z koloušků jejich matky. Mezi ním a patnáctiletou Miou se však vyvine nebezpečná náklonnost, která je tak intenzivní jako pouto, které navazuje režisérka s jednotlivými postavami. Debutující Katie Jarvis na hranici dospělosti má v sobě kus spratka i nevinné dívky v pasti. Michael Fassbender znovu dokazuje, že bychom si ho měli poctivě hlídat (Jezero smrti, Hlad, Hanebný pancharti). Nesmírně přesvědčivá je i Miina sestra, bezprostřední, předčasně vyspělé a sarkastické dítě, které to možná bude mít ještě těžší, než její sestra. Její závěrečné láskyplné „nenávidím tě“ je naprosto odzbrojující. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (4)
- Ceny: MFF Cannes 2009: Cena poroty, BAFTA 2009: výjimečný britský film, Britské nezávislé filmové ceny 2009: nejlepší režie, nejslibnější herecký nováček (Katie Jarvisová), MFF Chicago 2009: Zvláštní cena poroty, nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Michael Fassbender), MFF Edinburgh 2009: nejlepší britský herecký výkon (Katie Jarvisová). [LFŠ 2010] (Krouťák)
- Film byl točen chronologicky a herci měli k dispozici vždy jen část scénáře, podle které se točilo nadcházející týden - žádný z herců neznal vývoj jejich postav v pozdější části filmu. (Teebo)
- Jedná se o první film Katie Jarvis, jež hraje Miu. Vedoucí castingu si jí všiml na vlakové stanici při hádce s jejím přítelem a nabídl jí roli. (Teebo)
Reklama