Reklama

Reklama

Gregory Peck jako ochránce pronásledované ženy v americkém westernu. Tvůrčí tandem, tvořený režisérem Robertem Mulliganem a producentem Alanem J. Pakulou, vytvořil v šedesátých letech pozoruhodnou sérii filmových děl. Rádi vyprávěli silné příběhy, často vycházející z prověřených literárních nebo jevištních předloh, a soustředili se zejména na vedení herců a na realistickou kresbu prostředí. Největšího úspěchu dosáhli přepisem známého románu Harper Leeové Jako zabít ptáčka (1962) s Gregorym Peckem v oscarové roli jižanského právníka. Jejich spolupráce se uzavřela v roce 1968 (kdy se Pakula vydal na svou vlastní režijní dráhu) westernem Plíživý měsíc, natočeným podle stejnojmenného románu Theodora V. Olsena, který vyšel i v českém překladu. Gregory Peck v něm ztělesnil stárnoucího armádního zvěda, který se ujme ženy zachráněné z indiánského zajetí. Problém je v tom, že žena není sama, ale má u sebe desetiletého syna, jehož apačský otec je ochoten jít doslova přes mrtvoly, aby svého potomka nenechal v rukou bílých. Trochu neprávem opomíjený western vyniká zejména kameramanskou prací Charlese Langa, který dokázal zachytit krásu Mohavské pouště na americkém jihozápadě (natáčelo se zčásti v nevadském Red Rock Canyonu). Partnerkou Gregoryho Pecka je významná hollywoodská herečka Eva Marie Saintová (držitelka Oscara za vedlejší roli ve filmu V přístavu – 1954) a v úloze Peckova parťáka se objevuje tehdy začínající Robert Forster, který se vzápětí prosadil hlavní rolí v průkopnickém reportážním dramatu Medium Cool (1969). (Česká televize)

(více)

Recenze (50)

Han22 

všechny recenze uživatele

Vojáci při přepadu indiánů osvobodí jednu bělošskou ženu s indiánským dítětem a osamělý lovec ji nabídne, že můžou žít u něj. V patách se jim ale vydává její indiánský exmanžel, mistr "stealth" boje, který zanechává za sebou řádku mrtvol. Těšil jsem se na nezvyklý westernový "slasher" a ono to tak i funguje, ale bohužel až ve finále. Do té doby z řádění indiána neuvidíme nic no a nemluvná trojice hrdinů příliš zájmu nevzbuzuje. Finále je slušné, ale dost natahované a nechybí v něm brutální klišé typu "půjdeme se podívat co se děje v lese". Ale jako jo, Peck na toho westmana stále i po padesátce má a ten poslední souboj má opravdu grády, tak 3* ať nežeru. ()

Adiemus 

všechny recenze uživatele

Ani Gregory Peck nezachrání příběh se spoustou hluchých míst a nelogického jednání, který se doslova táhne. Popuzovala mě nejen hudba, ale i naprostá apatie hlavní ženské postavy, kdy leckde opěvovaná Eva Marie Saint působila naprosto nevýrazně, i jejího synka, Možná soudím ovlivněna Malým velkým mužem (tedy konkrétně knihou), ale nemohu si pomoct. Konec jsem protrpěla jen proto, abych si ověřila, že končí tím nejobvyklejším klišé. A propos, čekala jsem, kdy Peck konečně poslechne mé dobře míněné rady, vzpomene si, že má kolem krku frajersky uvázaný (červený!) šátek a použije ho nejen k vylepšení svého image. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ohrdnutý indián by chcel nazad svoje decko. Jeho žene sa mu u neho nejak nepáčilo. Jeden kovbojský dobrák jej začne pomáhať. Každý má pre svoje konanie pochopiteľnú motiváciu, čo sa mi na filme dosť páčilo, pretože som osobne doňho neťahal žiadne správne ideologické hodnoty. Proste aj indián mohol byť trochu viac psychopatický a v dávno už pre western liberálnom roku 1968 sme ho mohli vidieť paradoxne aj takto. Pripadá mi to bližšie ku skutočnosti, ako z jednej či druhej strany čiernobiele videnie problematiky. Takže u mňa je to tentokrát čisto o postavách. O čo ide hlavnej postave v skutočnosti, to je tá najzaujímavejšia myšlienka celého filmu a je podaná absolútne bez pátosu. ()

prezdivaka 

všechny recenze uživatele

Asi se tu někdo zbláznil. Scénář je nejen nenápaditý, ale nemá ani žádnou propracovanou psychologii postav, jak tady píše sportovec. Je naopak plný hloupostí. Indián, který ve snaze najít syna, zabíjí každého, kdo se s ním potkal, vystopuje Sama, ačkoliv ten několikrát změní cíl cesty a neví ani sám, kam vlastně dorazí. Sam, aniž by komukoliv platil, tu posadí matku i s jejím indiánským synkem na dostavník, tam zase na vlak jedoucí přes tři státy. Předvídatelné finále je pak od hlavního hrdiny úplně nesmyslné. Tento stopař, poté co zjistí, že je mu indiánský zabiják na stopě, nedělá nic a jen čeká ve svém srubu u ohně. Když přijde o hlídacího psa a hned potom o svého starého přítele, který asi aby pomstil psa, běží vstříc smrti, místo aby jednal rozumně a vymyslel nějakou past, vyběhne za srubu i se svým přítelem Nickem, který pochopitelně přichází o život. Indián totiž střílí jako Buffalo Bill. Potom sedí u praskajícího ohně ve srubu a poslouchá, jestli venku neuslyší přicházet indiána. Ten jako pitomec večer vleze do dveří, ale Sam ho i tak netrefí. Vyběhne za ním, ale venku je kupodivu poledne. Dochází ke klasické přestřelce se všemi klišé, včetně přetahování, kdo koho uškrtí. Sam se pere i přes zraněnou nohu a z předchozí přestřelky i ruku jako lev a noha ho začne bolet, až když indiána téměř zlikviduje. Nakone do něj musí vypálit zblízka tři náboje, než ho dorazí. Film je nejen špatný, ale má i spoustu střihových chyb, za které by vás na FAMU nenechali složit zkoušku. Hraje si i podle libosti se světelnou náladou. Bohužel ale takový je svět od nepaměti. Když je něco podivné a nesmyslné, mívá to lepší hodnocení, než si zaslouží. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Když se vám nechce vařit a schází vám konverzace u oběda, učiníte občas bláznivé rozhodnutí. Pak se ale nedivte, že vám srub obkličuje Plíživý měsíc, co se měl spíš jmenovat Rychlejší než sračka.. Karlinova hudba tomu dodává na napínavosti, obzvláště v poslední takřka thrillerové třetině, kdy se dobro dle zavedených zvyklostí musí postavit zlu, které je mimo zavedené zvyklosti a ku prospěchu věci „bez tváře“. Napadá mě, jak by to asi vypadalo, kdyby v hlavní roli sošnou důstojnost Pecka nahradila živočišnost Forstera a Peck by v tom vůbec nehrál.. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (1)

  • Herec Noland Clay, který hrál indiánského chlapce, je z kmene Bělohorských Apačů. (Hawaj)

Reklama

Reklama