Režie:
Jaume Collet-SerraKamera:
Flavio Martínez LabianoHrají:
Liam Neeson, Diane Kruger, January Jones, Aidan Quinn, Bruno Ganz, Frank Langella, Sebastian Koch, Stipe Erceg, Rainer Bock, Mido Hamada, Karl Markovics (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Dr. Martin Harris s manželkou Liz přijíždí do Berlína na vědeckou konferenci. Po příjezdu do hotelu Martin zjistí, že jeho kufřík zůstal na letišti. Vezme si taxík, ale cestou na letiště mají nehodu, auto skončí v řece. Martin je v bezvědomí, řidička Gina ho vytáhne na břeh, pak ale musí zmizet, protože je v zemi ilegálně. Z kómatu se probudí až za čtyři dny. Hned se vrátí do hotelu, zjišťuje, že ho manželka nezná a je doprovázena neznámým mužem, který se za něj vydává. Martin si není jistý, jestli se po nehodě zbláznil, nebo jestli je obětí nějakého obrovského spiknutí. Úřady, které mu nevěří, ho naprosto ignorují. Pronásledují ho tajemní nájemní vrazi a on je sám, unavený a na útěku. S pomocí nečekaného spojence, řidičky Giny, která ho zachránila, se po hlavě vrhá do řešení záhady. Začíná pochybovat nejen o své příčetnosti a identitě, ale i o tom, jak daleko je schopný zajít, aby odkryl pravdu. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 082)
|| Scenár: Oliver Butcher, Stephen Cornwell / Out of My Head by Didier van Cauwelaert | Hudba: John Ottman, Alexander Rudd | Produkcia: Joel Silver, Leonard Goldberg, Andrew Rona | Distribúcia: Warner Bros. Pictures | Štúdio: Dark Castle Entertainment, Studio Babelsberg | Rozpočet: 40 miliónov $ | Tržby: 136,123,083 $ | Ocenenia: Spolu - 3 nominácie (EFAw, JupiterAw) || Berlínska chladnosť srší už z plagátu a sprevádza i celý samotný film. To výnimočné, na čo sme zvyknutý od filmov tochto typu s Liamom Neesnom, sa prejavuje len čiastočne. Nečakane rýchle nasadenie tempa do nevnímateľnej rýchlosti s pružným vývynom deja je kladným javom, naopak okúzlujúce bojové umenie sa objavuje až v samotnom závere, nevyužívajúc tak potenciál hlavného predstaviteľa. Dieane Kruger je ako i v Petersenovej TROY-i neuveriteľne očarujúca, ale nehrá vôbec druhé husle, ako by sa mohlo čakať. Problém je ako obvykle s kuskovytým, šému za šémou striedajúcim scenárom a jeho predvídateľnosťou (nehladiac na dejovú niť s tajnými agentmi Ganz-Langella, tá je naopak príjemným zvratom), a opakujem, tou Minas Morgulovskou zelelou chladnoťou skrze neho. Hodnotenie Unknown je v mojích očiach prísnejšie len na základe prítomnosti Neesona, od jeho projektov totiž očakávam dvojnásobne viac. Darmo, keĎ to už raz ukázali v TAKEN, musí to byť stále o laťku vyššie... ()
Liam Neeson pátrá po své identitě skoro stejně intenzivně a zapáleně jako v Taken po své dceři, rokem narození by měl připomínat medvěda, co začíná vylézat z brlohu jednou, maximálně dvakrát za měsíc, pravda je však taková, že se Berlínem pohybuje stejně rychle jako mamba černá africkou savanou a v závěru dokonce dvakrát třikrát uštkne své protivníky hbitými končetinami. A právě Neeson a jeho charisma drží celý film kousek nad průměrem, jelikož scénárista počínaje druhou půlkou filmu zešílel jako moucha tse-tse po clavinu. Potřeba zamotat film důkladněji než pokoutník nálevkovitý svoji kořist sem přitáhla nelogičnosti, přeplácanost a kvantum meganáhod. A čeho je moc, toho je příliš. Takže jednou se to dalo, ale v podstatě nemám proč se na film podívat znovu, nevybavuju si ani jednu scénu, která by mi utkvěla v hlavě nějak silněji. Ano, určitě se nenudíme, ale v Taken stačí slyšet, jak Liam varuje po telefonu únosce, a mám husí kůži hned. Tahle fyziologická reakce se zde nedostavila. Bohužel. 30 miliónů dolarů(rozpočet)/130 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/30 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()
V Taken mu vzali dcéru, v Unknown pre zmenu jeho identitu. Narozdiel od neho má ale Unkown bližšie k staromódnemu hitchcockovskému thrilleru, ktorého ústredná zápletka je ale v zásade až triviálne jednoduchá a zbytočne natiahnutá. Dôsledkom toho je oveľa ťažšie prehliadnuť rôzne barličky a nedostatky a že vlastne hlavne v závere nejde a žiadnú výnimočne inteligentnú záležitosť. Ale zase sa všetci od režiséra až po hercov naozaj snažia aby to bolo čo najmenej vidieť a väčšinu času im to aj vychádza. Ničím výnimočná ale poctivá žánrovka. ()
Slušné řemeslo, z něhož asi nejvíc vykukuje moderní poučka o tom, že automobilovým honičkám už budou navždy nejvíc slušet taxíky a oprýskané ulice evropských metropolí (kdo si ani jednou nevzpomene na Bourna, ať hodí kamenem). Jinak nic nového pod sluncem, přestože Neeson a Ganz jsou geniální a kamera i střih daleko převyšuje béčkový standard, pořád tomu čouhá z bot sláma se značkou produkční díly Dark Castle, jejíž filmy se asi do vyšší ligy nikdy neprokoušou. I když právě tenhle se snaží ze všech sil a v několika momentech (hlavně úvodu) se mu to setsakramentsky daří. Velmi sympatické tři. ()
Liam se asi třískl do hlavy i před tím, než mu doručili scénář a v domnění, že je druhořadý pokrfejs Damon, řekl své nesmělé "ano". Na rozdíl od Mata však v kómatu zapomněl, že umí karate, a tak likviduje profesionální vrahy u Brandenburské brány jen za pomocí svého charismatu. Ač akčně dokonalé, letecké záběry Berlína umí dneska kdejaký gůgl a scénárista nechával svou cihlu eidamu uzrát ve spíži plné myší tak dlouho, až vytáhl ohryzané torzo ementálové logiky. Nebýt rýsujících se bradavek Krugerovic Dianky a dokonalého Staatssicherheitsmitglieda Herr Ganze, byl by tento film ganz scheisswert. ()
Galerie (64)
Zajímavosti (20)
- Scénář sepsali Oliver Butcher a Stephen Cornwell podle novely „Out of My Head“ od Didiera van Cauwelaerta. (Kuzmik)
- Náklady na výrobu byly přibližně 30 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Na pútacích plagátoch stojí Liam Neeson so zbraňou v ruke. Počas celého filmu ju ale nedrží ani raz. (Arsenal83)
Reklama